خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در گفتگو با ایلنا:

نوسانات ارز و موانع مالیاتی، صادرات پسته را 30 درصد کاهش داد / امکان صادرات به آمریکا با رفع موانع

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: صادرات در سال 94 بدلیلی نوسانات ارز با زیان های بسیار زیادی همراه بود و سال گذشته برای صادرکنندگان سال خوبی نبوده است.

محمد حسن شمس فرد-رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار-در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت صادرات پسته ایران به آمریکا گفت: صادرات پسته ایران به آمریکا بر اساس قانونی که در این کشور در سال 1362تصویب شد بر اساس تعرفه است؛شاید به همین خاطر است که بازار فروش پسته ایران در ابتدا اروپا و در سالهای تحریم چین بوده است. خبرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه هیاتی از انجمن پسته ایران درحال پیگیری حذف موضوع دامپ از روی پسته ایران است که اگر این اتفاق بیفتد؛ پسته ایران به آمریکا نیز خواهد رفت.

او با بیان اینکه صادرات در سال 94 بدلیل نوسانات ارز با زیان های بسیار زیادی همراه بود تاکید کرد: با توجه به اینکه تولید محصولات کشاورزی در سال 94 بسیار مناسب ارزیابی شده است؛اما سال 94 برای صادرکنندگان سال خوبی نبوده است.

شمس فرد در خصوص مرجوع شدن و یا توقف برخی محموله های پسته در چین اظهار داشت: در سالهای گذشته برخی تجار اقدام به صادرات پسته نامرغوب به کشورهای دیگر از جمله چین کردند و  خریداران در کشور مقصد با ارزیابی این پسته ها متوجه نامرعوبی این محصول شدند و همین امر سسب شد که حجم زیادی از محموله ها در این کشورها مرجوع شود؛البته همین امر موجب شد که تجار در ارسال محموله های بعدی با دقت بیشتری کار کرده و جنس بی کیفیت صادر نکنند.

او در ادامه با اشاره به اینکه از نظر صادراتی از کشور آمریکا جلو هستیم بیان داشت: با توجه به اینکه این کشور 30 درصد از محصول خود را در انبارها داشته و باقی را صادر می کند و برعکس آن صادرکنندگان ایرانی تمام محصول را صادر می کنند بنابراین ایران در زمینه های صادراتی از آمریکا چند قدم جلوتر است.

ریس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار تاکید کرد: آمریکا پسته را بصورت مکانیزه تولید می کند و همین امر موجب شده که محصول این کشور در هر هکتار 3 تن است اما محصول تولیدی ایران در هر هکتار 900 تن است بنابراین برداشت آمریکا 3برابر ایران است.

او افزود:تولید امریکا بیشتر از ایران است و این کشور منتظر اعلام قیمت از طرف ایران می‌ماند وقیمت محصول خود را اندکی کمتر از قیمت محصول ایرانی به بازار تعیین می کند؛اما مساله این سود بیشتری نصیب این کشور می شود چرا که تولید در این کشور بیشتر است.

شمس فرد در پایان با تاکید بر اینکه صادرکنندگان در کشور با مشکلاتی از طرف سازمان مالیاتی مواجه هستند بیان داشت: در سال 94 مشکلات موجود موجب کاهش صادرات به میزان 30 درصد شد با توجه به اینکه سال آینده سال رونق اقتصادی خواهد بود؛سنگ اندازی و مانع تراشی در پروسه صادرات به نفع اقتصاد کشور نیست؛بنابراین بهتر است موانعی که سازمان مالیاتی برای صادرکنندگان ایجادکرده است حذف شود.

کد خبر : ۳۵۵۷۲۵