خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه آبزیان مطرح کرد:

افزایش 700تنی واردات ماهی تیلاپیا در سال94

رئیس اتحادیه آبزیان گفت: بر اساس آمارهای گمرک5500 تن ماهی تیلاپیا به ارزش حدودا 24.5 میلیون دلار وارد کشور شده است.

رئیس اتحادیه آبزیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بحث واردات ماهی تیلاپیا گفت: کیفیت غذایی این ماهی پایین است و نسبت به دیگر گونه‌های ماهی فقیر و کم‌ارزش است اما به دلیل شکل عرضه که به صورت فیله شده در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد مصرف آن با اقبال روبرو شده است.

او افزود: طی هفت ماه امسال مجموعا 5500 هزار تن ماهی تیلاپیا خریداری کرده است که نزدیک به 5300 تن آن از چین و امارات وارد شده است.

قاسمی بیان داشت: این محصول با قیمتی گران‌تر وارد بازار مصرف می‌شود و عملا رقیب ماهی قزل‌آلا که مرغوب و تولید داخل است محسوب می‌شود که همین امر تاثیر منفی بر روی قیمت تولید قزل‌آلا گذاشته است.

رئیس اتحادیه آبزیان در ادامه گفت: یکی از تاثیرات ماهی تیلاپیا در بازار داخلی این است که تولید کننده را وادار کرده که قزل‌آلای مرغوب خود را زیر قیمت به فروش برساند.

او در خصوص قیمت انواع ماهی با تاکید براینکه هیچ کنترل قیمتی در بازار این محصول وجود ندارد بیان داشت: با مقایسه قیمت ماهی با گوشت قرمز به این مسئله پی می‌بریم که ماهی قیمتی مناسب‌تر از گوشت قرمز دارد اما چون فرهنگ طبخ گوشت در کشور به خوبی وجود دارد و انواع و اقسام غذا با این محصول طبخ می‌کنند در مقایسه با ماهی که اغلب با دو روش سرخ‌کردن و کبابی استفاده می‌شود با اقبال بیشتری روبرو بوده است.

رئیس اتحادیه آبزیان در ادامه گفت:واردات این نوع ماهی طی 7ماهه سال 94در مقایسه با مدت مشابه سال 93 حدود 700 تن افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است که ماهی تیلاپیا عمده ماهی وارداتی به ایران در کنار انواع دیگر ماهی و فیله تن، ماهی پهن، هیک و انواع ماهی آزاد است، که بر اساس آمارهای گمرک طی هفت ماه سال 94 حدود 5500 تن از این نوع ماهی با ارزش حدودا 24.5 میلیون دلار وارد کشور شده است.

کد خبر : ۳۵۵۴۳۰