خبرگزاری کار ایران

عبده تبریزی:

سه تا دوازده درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی بوده است

asdasd
کد خبر : ۳۵۵۰۹۸

ما درحوزه آسیب پذیری ها نیاز به نگاه عمیق راهبردی داریم / اقتصاد ایران عمدتا بر اساس اقتصاد سوداگری شکل گرفته است که البته ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.

به گزارش ایلنا، وحید شقاقی شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که به موضوع اقتصادمقاومتی از حرف تا عمل اختصاص داشت افزود:‌ متاسفانه تعجب می‌کنم که برنامه ششم توسعه متوقف شد و برای یک سال بعد ماند الان هم برنامه پنجم تمدید شده و به عبارتی این برنامه هم مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی طراحی نشده بود.

وی گفت: عملا می توانم بگویم هیچ گونه برنامه ای برای اجرای سیاست های کلی اقتصادمقاومتی وجود ندارد برنامه ای که باید در دل برنامه ششم توسعه دیده می شد.

شقاقی با بیان اینکه این سیاستها بسته یا الگوی مدیریتی است که هدف آن کاهش آسیب پذیری اقتصاد ایران از بحران های بین المللی ، چالشهای درونی و افزایش انعطاف پذیری اقتصاد ایران است افزود: ما درحوزه آسیب پذیری ها نیاز به نگاه عمیق راهبردی داریم.

این کارشناس اقتصادی گفت:‌ معتقدم اقتصاد ایران عمدتا بر اساس اقتصاد سوداگری شکل گرفته است که البته ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.

شقاقی با طرح این موضوع که پیش از این رسانه ها به نقل از آیت الله جوادی املی اعلام کردند که بانکداری ما غیر اسلامی و به شدت ربوی شده است افزود:‌ فردای آن روز انتظار واکنش داشتم اما در میان دانشگاه ها، قوای مختلف و دولت صدای در نیامد.

وی گفت:‌ بعد از ابلاغ سیاست ها دولت یک سال اندی برنامه ای شامل حدود 700 برنامه نوشت که بالغ بر 60 تا 70 درصد آن، برنامه جاری دستگاه های دولتی بوده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: بیش از دو سال از ابلاغ سیاست ها گذشت و معتقدم که دولت نگاه عمیقی راهبردی ندارد و حرکتش کند است ضمن اینکه حتماً اقتصاد مقاومتی نیاز به اصلاحات ساختاری دارد که هنوز این اصلاحات را مشاهده نکرده ام.

شقاقی گفت:‌ برنامه ها در حوزه های مختلف‌ کار شده است اما همچنان روی کاغذ مانده و اجرای نشده است.

وی افزود: این دولت 492 هزار میلیارد تومان نقدینگی را تحویل گرفت که الان این رقم به 1000هزارمیلیارد تومان رسیده است که چنانچه این نقدینگی به سمت تولید نرود و وارد بازار های غیر مولدی نرود آسیب شدید به اقتصاد می زند.

حسین عبده تبریزی دیگرکارشناس اقتصادی در این برنامه گفت:‌ اینکه نظام بانکداری ما اشکالات عدیده ای دارد و اشکالات عمده ای در ده سال گذشته برای آن ایجادشده موضوع دیگری است.

وی افزود: مسئله اساسی این است که وقتی دولت یازدهم با مشکلات عمده به جامانده ازدولت قبلی سر کار می آید و می خواهد کشور را اداره کند دیگر کار به تئوری بازی ندارد و مجبور است کارهای اجرای و عملی بکند و تعهد داد که در چارچوب اقتصاد مقاومتی عمل کند.

عبده تبریزی در خصوص نقدینگی نیز گفت: نقدینگی در بانکها است اما اگرچه دولت در حوزه بانک ها کم کاری کرده است یا اینکه درباره کاهش سود بانکی اقدامی نکرده است، نرخ 40 درصد سود بانکی را تحویل گرفت و آن را به زیر 10 درصد رساند.

وی افزود: دولت تلاش کرده است که نظام بانکی از هم گسیخته را که تحویل گرفته است کنترل کند .

این کارشناس گفت:‌ درباره اقتصاد مردمی نیز باید گفت که هدف از واگذاری ها رسیدن به نتیجه است و چنانچه شتاب زده باشد مانند واگذاری های دولت قبل خواهد شد که فقط سه تا دوازده درصد از آن واگذاری ها به بخش خصوصی بوده است، پس باید دنبال محتوا باشیم. 

عبده تبریزی افزود: اشکالات اقتصاد ایران بسیار زیاد و طبیعی است که در شرایط فعلی حضور مردم در اقتصاد آن طور که باید باشد نیست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز