خبرگزاری کار ایران

گزارش هفتگی بررسی بازارها منتشر شد:

رشد شاخص هم وزن 6 درصد بیش از شاخص ارزش وزنی

از ابتدای سال تا نوزدهم اسفند ماه سال جاری، شاخص کل هم وزن 6 درصد بیش از شاخص کل ارزش وزنی رشد داشته است به طوری که شاخص کل هم وزن 31 درصد و شاخص کل ارزش وزنی 25 درصد رشد را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، از ابتدای سال تا نوزدهم اسفند ماه سال جاری، شاخص کل هم وزن 6 درصد بیش از شاخص کل ارزش وزنی رشد داشته است به طوری که شاخص کل هم وزن 31 درصد و شاخص کل ارزش وزنی 25 درصد رشد را تجربه کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سنا، مطابق گزارش یادشده که توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران منتشر شده است، از ابتدای سال تا نوزدهم اسفند ماه سال جاری، شاخص کل بورس (ارزش وزنی) تعدیل شده بر حسب دلار مبادله­ای 16 درصد و تعدیل شده بر حسب یورو مبادله­ای 12 درصد رشد داشته است. در این مدت شاخص قیمت (ارزش وزنی) 11 درصد، شاخص قیمت (هم وزن) 20 درصد، شاخص فرابورس 21 درصد و قیمت سکه بهار آزادی 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس، در هفته منتهی به نوزدهم اسفند ماه سال جاری، حجم معاملات نسبت به هفته گذشته 51 درصد افزایش پیدا کرد و 3 صنعت "خودرو و ساخت قطعات"، "بانک­ها و موسسات اعتباری" و "فلزات اساسی" به ترتیب 30، 20.3 و 16.8 درصد و در مجموع بیش از 67 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده­اند.

بر اساس گزارش یاد شده در هفته گذشته، صنعت محصولات چوبی با بازدهی 19درصد مثبت، در صدر صنایع بورسی قرار گرفته است. در مدت مشابه صنعت لاستیک و پلاستیک با افت 9 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرده است. در میان شرکت­ها در هفته گذشته، پارس خودرو با 37درصد مثبت و کویر تایر‌ با 31درصد منفی، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته­ اند.

مطابق این گزارش از ابتدای سال تا نوزدهم اسفند ماه سال جاری، قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله‌ در بورس تهران همگی افزایش یافته و در این میان صندوق سپهر اندیشه نوین با 25.3 درصد بیشترین رشد را از آن خود کرده است. در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی­ (NAV) صندوق پاداش سهامداری توسعه با رشد 24 درصدی در مدت زمان یادشده، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی (NAV) را داشته است.

در میان شاخص بورس­های معتبر جهانی نیز در هفته گذشته، شاخص بورس دبی (DFM INDEX) با رشد 4.8 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس توکیو (TOPIX) با افت 1.3 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده­اند. این در حالی است که از ابتدای سال تا پایان نوزدهم اسفند ماه سال جاری، شاخص بورس تهران (TEDPIX) با رشد 25.2 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس عربستان (DFM INDEX) با افت 30.6 درصدی، کمترین بازدهی را تجربه کرده است.

در بازارهای جهانی و از ابتدای سال تا نوزدهم اسفند ماه سال جاری، طلا با 9 درصد افزایش بیشترین بازدهی و فولاد با 67 درصد کاهش کمترین بازدهی را تجربه کرده است. در 30 روز منتهی به این تاریخ قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک به ترتیب با 29، 25 و 21 درصد افزایش همراه بوده است.

کد خبر : ۳۵۴۸۹۸