خبرگزاری کار ایران

سعید لیلاز در گفت وگو با ایلنا:

سریع‌ترین کاهش تورم در تاریخ کشور را شاهد بودیم / رشد اقتصادی در سال ۹۵ بیش از ۵ درصد خواهد بود

سعید لیلاز گفت: از سه ماهه اول سال ۹۴ اقتصاد ایران مجددا وارد رشد شد و در سال ۹۵ بدون تردید رشد اقتصاد ایران بیش از ۵ درصد خواهد بود.

سعید لیلاز کار‌شناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به حملات مخالفان دولت به دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم و تلاش اصولگرایان برای افزایش غیرمنطقی مطالبات اقتصادی در افکار عمومی، گفت: روحانی باتوجه به موقعیت بسیار وخیمی که اقتصاد را تحویل گرفت موفق شد نرخ تورم را به یک پنجم کاهش دهد که سریع‌ترین کاهش نرخ تورم در تاریخ مکتوب ایران است ومهم‌تر اینکه میزان کاهش نرخ تورم در حوزه مواد غذایی که فشار اصلی را روی توده مردم فقیر و اقشار کم‌درآمد جامعه وارد می‌کند یک‌هفتم بوده است.

وی افزود: در تمام دوران احمدی‌نژاد متوسط نرخ تورم موادغذایی بیشتر از متوسط نرخ تورم بوده و این به معنای فشار مضاعف روی اقشار فرودست جامعه بود و در برخی سال‌ها نرخ تورم این گروه احتمالا سه رقمی شده ‌است.

لیلاز تصریح کرد:  دو سال است که موفق شدیم نرخ تورم مواد غذایی و همچنین نرخ تورم را تک رقمی کنیم و این اولین دستاورد اقتصادی دولت است.

وی اظهار داشت: دومین دستاورد دولت در طی این مدت نیز این است که بعد از ۴ سال سقوط پی‌درپی قدرت خرید کارگران، برای اولین بار در سال ۹۳،  8.2 درصد به قیمت ثابت با کسر تورم به حداقل دستمزد اضافه شد و این رویه در سال ۹۴ نیز ادامه یافت و برای سال ۹۵ نیز مطمئنا با برنامه‌ریز‌ی‌هایی که شده تداوم خواهد یافت.

این کار‌شناس دستاورد سوم دولت را طرح ارتقای سلامت که بعنوان طب ملی تلقی می‌شود عنوان کرد و افزود: اصلی‌ترین مخاطبان و بهره‌برداران این طرح قشر فرودست جامعه هستند که تاکنون با موفقیت تمام نیز اجرا شده و با وجودی که ابتدا بسیاری تصور می‌کردند که دولت قادر نخواهد بود حتی به اندازه یک سال هم این طرح را ادامه دهد اکنون سال سوم خود را آغاز کرده است.

وی توضیح داد: همه این‌ دستاورد‌ها در حالی اتفاق افتاده که در سال ۹۴ درآمد نفت به یک پنجم سال ۹۰ کاهش یافته و حتی از بد‌ترین سال تحریم (سال ۹۲) نیز کمتر بوده و هیچ‌گاه چنین تنگنای مالی در طول تاریخ مکتوب ایران نداشتیم.

لیلاز ادامه داد: از سه ماهه اول سال ۹۴ اقتصاد ایران مجددا وارد رشد شد و در سال ۹۵ بدون تردید رشد اقتصاد ایران بیش از ۵ درصد خواهد بود.

کد خبر : ۳۵۳۹۹۸