خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور:

سهمیه‌بندی آب با کد ملی/ مشترکین پرمصرف جریمه نمی‌شوند

جانباز از طرح جدید دولت برای تعیین میزان استفاده هر نفر از آب شرب خبر داد و گفت: طرح جدیدی را با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز کرده ایم که آب مورد نیاز هر فرد را در هر اشتراک تعیین کرده و با استفاده از کد ملی، این سهم را مشخص کرده و به فرد اعلام کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا جانباز (مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور) در نشست خبری با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده سعی کرده‌ایم که شهرهای بحران دار به لحاظ تامین آب شهری و روستایی مشکلی نداشته باشند؛ گفت: در سال ۹۵ نیز اقداماتی در دست اجرا داریم تا بتوانیم از بحران آب عبور کنیم و در این راستا از یک ماه پیش به رصد شهرهای کشور و نحوه تامین آب آن‌ها پرداختیم که به این ترتیب هزار و ۳۰ شهر را پایش کردیم.

کاهش تعداد شهرهای بحران آبی به ۳۹۲ شهر

وی افزود: سال گذشته ۵۴۷ شهر با بحران آب مواجه بودند البته طبق بررسی‌ها مشخص شده که تعداد شهرهای بحرانی در سال آتی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ما با سه سناریوی خوش بینانه، واقع‌بینانه و بدبینانه تعداد شهرهای مشکل‌دار آبی را احصاء کردیم؛ اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۵ شهرهایی که دچار بحران آبی هستند به ۳۹۲ شهر کاهش یابد.

جانباز ادامه داد: برای مدیریت تامین و توزیع و مصرف آب اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم که ازجمله آن‌ها حفر ۳۶۳ حلقه چاه، تجهیز ۳۶۵ حلقه چاه، کف‌شکنی، بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ، شناسایی پلمپ ۶۱۵ هزار فقره انشعاب، تعویض ۴۰۰ هزار کنتور و تفکیک ۶۹۸ انشعاب فضای سبز از شرب بوده است.

وی گفت: ما آماده می‌شویم با همکاری مردم شرایط به گونه‌ای باشد که تابستان امسال هم مشکل جدی نداشته باشیم.

مدیرعامل آبفای کشور همچنین اظهار داشت: برای ایام تعطیلات نوروز نیز برنامه‌های جامعی را تدوین کردیم که بتوانیم با استقرار جمعیت در شهر‌ها سرویس مناسب را به مردم ارائه دهیم. البته کماکان تاکید می‌کنیم که مردم رعایت صرفه‌جویی را داشته باشند.

 وی در ادامه با بیان اینکه ۳۷ درصد از مجموع اعتبارات ۱۸ هزار میلیارد ریالی آبفای کشور در سال ۱۳۹۴ تخصیص یافته است، گفت: مشکلات نقدینگی، اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی را در کشور با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

وی افزود: تامین منابع آب به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است و بر این اساس سال آینده افزایش اندکی در سرجمع فصل منابع آب وزارت نیرو پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۹۵ اعتبارات آبفای کشور با افزایش ۲. ۶ درصدی نسبت به امسال به ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید و در فصل عمران شهری و روستایی با افزایش ۲. ۴ درصدی در اعتبارات، مبلغ ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده است.

جانباز خاطرنشان کرد: ۳۴ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار در مجموع برای صنعت آب و فاضلاب کشور در سال آینده پیش بینی شده که نسبت به امسال ۱. ۷ درصد رشد خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به ۶۶۰ روستای کشور به وسیله تانکر و به صورت سیار آبرسانی می‌شود که برای احداث مجتمع‌های آبرسانی و تسریع در ساخت تأسیسات تصفیه و انتقال آب منتظر تخصیص منابع مالی ۵۰۰ میلیون دلاری مصوب صندوق توسعه ملی هستیم.

وی افزود: تمامی اقدامات لازم برای تخصیص این ۵۰۰ میلیون دلار به بخش آبرسانی روستایی انجام شده و مصوبه هیئت مدیره صندوق توسعه ملی را گرفته‌ایم و طی نامه‌ای به بانک مرکزی، واریز پول به حسابهای بانک‌های عامل اعلام شده و قرار است ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده پول به حساب بانک‌های عامل واریز شده و کار اجرای پروژه‌ها آغاز شود.

وی در ادامه به بارش‌های کشور اشاره و اظهار داشت: در مجموع میزان بارش‌ها از ابتدای سال ابی جاری تا پایان هفته گذشته ۱۴۹ میلیم‌تر بوده که نسبت به متوسط بلند مدت کاهشی ۴. ۵ تا ۵ درصدی داشته است.

جانباز تصریح کرد: از مجموع مراکز استانهای کشور، در تابستان ۹۵ شهرهای بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و همدان با مشکل در تأمین آب و تنش‌های آبی مواجه خواهند بود.

وی در خصوص طرح جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب تصریح کرد: در شهرهایی مثل ساوه، قم، شهرهای استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و سمنان که با مشکلات کیفیت آب مواجه‌اند ایجاد سامانه‌ای جدا از سامانه لوله کشی شهری برای تأمین آب شرب در نظر گرفته شده اما در مورد تهران با توجه به اینکه مشکل کیفی نداریم این برنامه در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است.

۹۰ درصد تجهیزات آب داخلی است

وی درباره اجرایی شدن پروژه‌های مربوط به آب کشور در پسابرجام گفت: تحریم‌ها مشکلات زیادی برای کشور بوجود آورد البته دستاوردهای مهمی نیز در بخش آب و فاضلاب حاصل کردیم که مهم‌ترین آن خوداتکایی و خودباوری متخصصین بوده است بطوری که در بخش آب هم‌اکنون ۹۰ درصد تجهیزات توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط پس از برجام باید بتوانیم از دستاوردهایی که در زمان تحریم حاصل کردیم استفاده کرده و به گونه‌ای عمل کنیم که در تعریف پروژه‌های جدید با شرکت‌های خارجی، شرکت‌های توانمند ایرانی نقش اصلی را در اجرای پروژه‌ها داشته باشند و انتقال تکنولوژی و جوینت شدن شرکت‌های مشترک ایرانی و خارجی صورت گیرد.

وی همچنین از انعقاد قرارداد پروژه بخش مدیریت مصرف، مدیریت توزیع و ایجاد شبکه هوشمند آب در سال ۹۵ با یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی خبر داد و گفت: در سفری که صدراعظم آلمان در ابتدای سال اتی به ایران خواهد داشت چند پروژه اب و فاضلاب نیز با طرف‌های آلمانی مورد مذاکره و احتمالا عقد تفاهم نامه قرار خواهد گرفت.

جانباز تصریح کرد: ایجاد شبکه‌های هوشمند آب در مذاکرات خارجی در اولویت قرار دارد و تفاهم نامه‌ای با یک شرکت فرانسوی در زمینه به سازی شبکه توزیع آب در مراحل نهایی عقد تفاهم نامه است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در سالهای گذشته شاخص آب بدون درآمد ۲۴. ۷ درصد بود، گفت: این شاخص اکنون به ۲۶ درصد رسیده و با وجود اینکه در برنامه پنجم توسعه کاهش یک درصدی شاخص آب بدون درآمد در هر سال هدفگذاری شده بود، این هدفگذاری محقق نشد و علت آن هم این بود که اعتبارات مورد نیاز به این بخش تخصیص پیدا نکرد و بنا داریم برای برنامه ششم به نیم درصد کاهش دهیم.

وی درباره وجود فلزات سنگین در آب برخی شهر‌ها گفت: برخی روستا‌ها و شهرهای کشور شناسایی شده‌اند که به دلیل کم بارش بودن با مشکل فلزات سنگین مواجه‌اند و اسامی این شهر‌ها و روستا‌ها نیز به استانداری‌ها اعلام شده است

جانباز گفت: اقداماتی هم تاکنون در خصوص حذف فلزات سنگین از آب در این شهر‌ها و روستا‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: در روستاهای اطراف تهران در پاکدشت و ورامین مشکل نیترات آب داریم که با اتصال آب این روستا‌ها به آب سد ماملو این آب رفته رفته با ارتقای کیفیت همراه می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه تا امروز هیچ پیشنهادی برای افزایش نرخ آب در سال ۹۵ به دولت ارائه نکرده‌ایم به قیمت آب و فاصله آن با قیمت تمام شده اشاره و اظهار داشت: قیمت تمام شده تأمین هر مترمکعب آب بیش از ۱۰۰۰ تومان است و قیمتی که بابت مصرف هر مترمکبعب آب از مصرف کنندگان دریافت می‌شود کمتر از ۵۰۰ تومان است که مشکلاتی حادث کرده است.

جریمه مشترکین پرمصرف منتفی شد

مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه جریمه مشترکان پرمصرف آب به دلیل فضای انتخاباتی رد شد، گفت: هنوز پیشنهادی برای افزایش قیمت آب از سوی وزارت نیرو ارائه نشده، اما رفتار با مشترکان آب یکسان نخواهد بود.

سهمیه بندی آب با کد ملی

جانباز از طرح جدید دولت برای تعیین میزان استفاده هر نفر از آب شرب خبر داد و گفت: طرح جدیدی را با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز کرده‌ایم که آب مورد نیاز هر فرد را در هر اشتراک تعیین کرده و با استفاده از کد ملی، این سهم را مشخص کرده و به فرد اعلام کنیم.

وی ادامه داد: در نقاط مختلف جهان، وقتی یک خانوار جابه جا می‌شود، نقطه جدید سکونت وی در شهرداری‌ها ثبت می‌شود و بین یک خانوار دو نفره با یک خانوار ۴ یا ۵ نفره تفاوت وجود دارد اما در ایران بین یک اشتراکی که یک خانواده دو نفره در شمال شهر از آب استفاده می‌کنند با یک اشتراکی که در جنوب شهر همزمان دو خانوار پرجمعیت از آن استفاده می‌کنند هیچ تفاوتی قائل نیستیم.

وی تصریح کرد: در این طرح که رسیدن به مرحله اجرای آن دو تا سه سال زمان نیاز دارد، با استفاده از کد ملی نیاز آبی هر فرد مشخص شده و به آن اعلام می‌شود، اگر بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم، می‌توان یارانه آب را هدفمند کرد و براساس نیاز روزانه هر فرد یک سهم خاصی به فرد اختصاص دهیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه طرحی با عنوان طرح اصلاح الگوی مصرف آب و مدیریت مصرف در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته، گفت: متأسفانه بررسی این طرح در زمان انتخابات صورت گرفت و در فضای انتخاباتی بحث جریمه مشترکان پرمصرف از این طرح حذف شد اما برخورد با مشترکان پرمصرف به صورت قطع آب یا قطع انشعاب در این طرح دیده شده که در صورتی که به صورت قانون در آید در تابستان ۹۵ اجرایی خواهد شد.

جانباز در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا با وجود اینکه ایران قصد واردات تجهیزات از کشورهای خارجی را ندارد صرف جذب سرمایه‌گذاری خارجی‌ها را به پروژه‌های ایرانی سوق می‌دهد یا خیر؟ گفت: قطعا بازار ایران بازاری جذاب است و عرصه کار برای بخش خصوصی خارجی گسترده است چرا که جمعیت زیاد و منابع هیدروکربوری و نیروی انسانی تحصیلکرده انگیزه بالایی برای ورود به بازار ایران ایجاد خواهد کرد اما واقعیت این است که ما نیاز داریم تا راندمان کار خود را بالا ببریم بنابراین باید در برخی تجهیزات ازجمله ابزار دقیق واردات داشته باشیم اما در کل نیازی به تجهیزات خارجی نداریم.

کد خبر : ۳۵۳۲۰۵