خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد:

تجهیز 90 درصد سدها و شبکه‌های مدرن آبرسانی به ابزارهای تحویل حجمی آب

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران از تجهیز 90 درصد سدها و شبکه‌های مدرن آبرسانی به ابزار هوشمند تحویل حجمی آب خبر داد.

به گزارش ایلنا، "جهانگیر حبیبی" معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان مطلب اظهار داشت: در زمان حاضر در بیشتر آب‌های سطحی و تمام شبکه‌های مدرن، ابزار اندازه‌گیری نصب است، غیر از دریچه‌های مکانیکی و هیدرولیکی که پیش از این در زمان ساخت شبکه‌ها نصب شده و جزو ابزار اندازه‌گیری ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این تجهیزات می‌توان محاسبه کرد که در هر کانال، چند مترمکعب آب در ثانیه جاری است و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

حبیبی افزود: چند سالی است که طرحی به‌نام تجهیز نقاط اندازه‌گیری آب به ابزار مدرن اجرایی شده است و اخیراً این نقاط در حال تجهیز به ابزار الکترونیکی و هوشمند هستند.

وی درباره دیگر مزیت‌های این طرح گفت: در این سامانه‌ها به جای اینکه متصدی در محل به اندازه‌گیری اقدام کند، در مقاطعی که این ابزار هوشمند نصب است، اندازه‌گیری دیتا به‌صورت هوشمند انجام گرفته و به‌صورت مستقیم به مرکز ارسال می‌شود.

حبیبی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد سدها و شبکه‌های مدرن آبرسانی، به ابزاری مجهز هستند تا بتوانیم به‌صورت حجمی آب را تحویل دهیم، ادامه داد: این در بحث آب های سطحی است، اما در موضوع آب‌های زیرزمینی که بحث کنتورهای هوشمند نیز در آن مطرح است، طرحی به‌نام تعادل‌بخشی وجود دارد که این طرح از سال 84 آغاز شده است.

وی گفت: به واسطه نبود توجه لازم، این طرح در سال‌های گذشته به کندی پیش رفته و اعتبار لازم نیز در اختیار وزارت نیرو قرار نگرفته است، به نحوی که اعتبار این طرح هر ساله کمتر شد، به‌طوری که در سال 93 اعتبار طرح تعادل‌بخشی در کل کشور به حدود 23 میلیارد تومان رسید که به دلیل کمبود اعتبار، این طرح اجرایی نشد.

حبیبی با اشاره به مطرح شدن دوباره طرح احیا و تعادل‌بخشی در دولت یازدهم و تصویب آن در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب ادامه داد: خوشبختانه با تایید مجلس و سازمان مدیریت افزایش ‌اعتبار این طرح در سال 1394، تا 325 میلیارد تومان مصوب شد و این طرح در سطح کشور باقدرت در حال اجرا است.

 

کد خبر : ۳۵۲۹۸۵