خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر اقتصاد انرژی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ایران خواستار سهمی است که بین عربستان، روسیه و امارات تقسیم شد

یونس آرا گفت: در برهه کنونی اولویت اول ایران سقوط قیمت نفت نیست بلکه می‌خواهد سهم خودش را که طی سالهای گذشته بین دیگر اعضا از جمله عربستان، روسیه و امارات تقسیم شده بود، مجددا از بازار می‌خواهد.

عبدالله یونس آرا کار‌شناس و تحلیلگر اقتصاد انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تاثیر همگرایی اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید بر قیمت نفت گفت: این موضوع که ایران با کلیت این موضوع همراه است و اینکه اولویتش برای توافق در کنترل بازار است، روی قیمت نفت تاثیر گذاشت.

وی افزود: در برهه کنونی اولویت اول ایران سقوط قیمت نفت نیست بلکه می‌خواهد سهم خودش را که طی سالهای گذشته بین دیگر اعضا از جمله عربستان، روسیه و امارات تقسیم شده بود، مجددا از بازار می‌خواهد.

 یونس آرا با بیان اینکه بازپس گیری سهم تولید و صادرات نفت اولویت ملی ایران است، خاطرنشان کرد: درجه دوم اولویت ایران این است که از هر توافقی که به تثبیت بازار کمک می‌کند حمایت می‌کند البته این حمایت مشروط بر رعایت کسب سهم از دست رفته‌اش از بازار است.

وی با تاکید بر اینکه همه کشور‌ها از جمله عربستان قطر، عربستان، روسیه و عراق باید جا را برای ورود ایران باز کنند، خاطرنشان کرد: کشور‌ها نباید انتظار داشته باشند ایران هم افزایش تولید نداشته باشد چون ایران یک عضو تازه وارد است این کشور‌ها تاکنون در پیک ظرفیت تولید می‌کردند بنابراین جایگاه ایران با آن‌ها متفاوت است.

این کار‌شناس بازار انرژی یادآور شد: اگر سایر اعضا جا را برای ایران باز کنند به این مفهوم که تولید خودشان را کم کنند تا سقف تولید کنترل شود و ایران سهم خود را بدست آورد یعنی آن‌ها برای ایران جا باز کنند و تولید خودشان را کاهش دهند و ما روی سقف تولید اوپک با این کشور‌ها موافقیم و از آن استقبال می‌کنیم.

کد خبر : ۳۵۰۱۶۵