خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع واردات؛

کشور نیازمند برجام اقتصادی در داخل است

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۵۰۱

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه هرچند برجام در وزه بین المللی به فرجام رسیده است، اما بحث برجام اقتصادی در حوزه داخل کشور هنوز نیمه تمام است و کشور در کنار رفع تحریم های بین المللی نیازمند یک برجام در حوزه تحریم های داخلی است

به گزارش خبرنگارایلنا؛ علیرضا مناقبی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه به نظر می‌رسد یک عزم ملی برای به ثمر رسیدن اصلاحات در حوزه اقتصاد در داخل کشور باید در کنار ساماندهی و رونق کسب و کار به وجود آید، اظهارداشت: ایجاد یک اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در حوزه اداری، کوچکتر از برجام سیاسی نیست، چرا که هم اکنون فساد اداری در جامعه رواج یافته و کار قانونمند افراد شناسنامه دار با چالش مواجه شده است.

وی گفت: افراد شناسنامه دار به دلیل مسائل و مشکلات عدیده‌ای که در اقتصاد و سیستم اداری با آن مواجه هستند، در حال خروج از مسیر قانونی بوده و به سختی کار می کنند. ما درکشورمان، نه تشویق در حوزه اقتصاد و تجارت داریم و نه تنبیه مناسب. نتیجه چنین رویکردی فساد اداری و اقتصادی و به موازات آن کاهش پتانسیل فعالیت شناسنامه داران است.

به گفته مناقبی، تمام موارد قانونی، بخشنامه ها و تبصره ها مربوط به افرادی است که می‌خواهند پایبند به قانون باشند، لذا دولت با برقراری قوانین دست و پاگیر شرایطی را ایجاد کرده که نظام کسب و کار قانونی با مشکل مواجه شود که این امر باید با اصلاحات ساختاری گسترده هرچه سریعتر ساماندهی شود.

وی خاطرنشان کرد: ریشه‌های برجام اقتصادی را باید در عقبه اقتصادی چند دهه اخیر جستجو کنیم. نگرش اقتصادی ما در این چند دهه انحرافاتی داشته که امروز بواسطه فرصتی که برجام سیاسی در اختیارمان قرار داده، باید ریشه های فساد اداری را بخشکانیم. هرچند که ما استاد فرصت سوزی هستیم.

 مناقبی ادامه داد: نمی‌توان از فعالان اقتصادی درخواست کرد در یک زمین نامتعادل حرکت کرده و هیچگونه لغزشی نداشته باشند، بنابراین زمین بازی هرچه سریع‌تر باید به سمت رقابت سالم حرکت کرده و شرایط را برای حضور حداکثری آحاد مردم در حوزه اقتصاد فراهم کنند.

به اعتقاد مناقبی، چنانچه رقابت سالم و صحیح باشد، مصرف کننده به لحاظ قیمت و کیفیت تامین خواهد شد و افراد قانونمند شرایط را برای گسترش کسب و کار خود مناسب می دانند و در این صورت حوزه غیر شفاف اقتصاد، اجازه جولان بیش از این را نخواهند داشت.

رئیس مجمع واردات خاطرنشان کرد: تحقق برجام اقتصادی وابسته به ایجاد امنیت سرمایه گذاری و افزایش مشوق‌های نوآوری است. بدون مشوق‌های نوآوری نمی‌توانیم برجام اقتصادی را پیش ببریم.

هر زمان نوآوری در تولید و تجارت به رتبه مناسبی رسید، آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که میوه‌های برجام سیاسی قابل چیدن شده است ولی تا آن روز نباید توقع داشته باشیم که رفاه عمومی گسترش پیدا کند.

وی اضافه کرد: چنانچه قرار است کشور از رکود خارج شود، نیازمند برنامه ریزی صحیح هستیم. وی با تاکید بر اینکه واردات باید تولید محور باشد، خاطرنشان کرد: امروز اگر قرار بر این است که واردات قانونی به تولید کشور لطمه زند، در مقابل، واردات در بخش مواد اولیه و واسطه ای در مسیر تولید می تواند کمک حال کشور باشد.

مناقبی گفت: اگرچه شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی گرفته است اما بسیاری از بانک‌ها از این تصمیم تبعیت نمی‌کنند و باید بانک ها نیز در مسیر برجام اقتصادی همراهی داشته باشند.

رئیس مجمع واردات خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد مبتنی بر چارچوب‌های علم اقتصاد نیست و بیشتر سیاست‌زده است و بر این اساس، تا زمانی که اقتصاد ما سیاسی باشد، نمی توان از برخی مسائل و چالش‌ها گریز داشت. بنابر این باید فساد اقتصادی و اداری برطرف شود و همه در یک زمین رقابتی و متعادل با یکدیگر به رقابت بپردازند.

وی در پایان تصریح کرد: هر تولیدی باعث افتخار نیست. همانطور که هر وارداتی مزموم و نکوهیده نیست. انحراف از تولید باکیفیت یا واردات ضروری نتیجه‌ای جز فساد نخواهد داشت. تولید و واردات در فضای غیر رقابتی و در فضای غبارآلود و خاکستری، نتیجه‌ای جز فساد سیستماتیک نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز