خبرگزاری کار ایران

کارشناس کشاورزی و دانه‌های روغنی:

افزایش تعرفه واردات روغن خام منطقی نیست

کارشناس کشاورزی و دانه‌های روغنی گفت: حرکت دولت به سمت تولید است اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد؛ برخی فکر می‌کنند که واردات مانع حمایت از کشاورزان است؛ اما این فکر زمانی درست است که تولید داخل نیاز کشور را تامین کند؛ نه اینکه با این میزان تولید که تنها ۱۰ درصد از نیاز را برطرف می‌کند واردات را محدود کنیم.

مهدی حریری مهر-کارشناس کشاورزی و دانه‌های روغنی- در گفتگو با خبرنگار ایلنا بیان داشت: در اطلاعیه‌ای که در هفته گذشته توسط سازمان توسعه و تجارت منتشر شدبحث لغو مرحله صدور مجوز واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی مطرح بوده است؛ اما برخی ادعا کرده‌اند که در این اطلاعیه بحث صفر شدن تعرفه واردات نیز مطرح شده بود که صحیح نیست.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت با استناد به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رئیس جمهور این اطلاعیه را صادر کرده است؛ اما دراین اطلاعیه اشاره‌ای به صفر شدن تعرفه واردات دانه‌های روغنی نشده است.

این کارشناس کشاورزی با تاکید بر اینکه در اطلاعیه سازمان توسعه تجارت یکی از مراحل ثبت سفارش (صدور مجوز واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی) حذف شده است بیان داشت: واردکنندگان همچون گذشته باید حقوق وعوارض گمرکی را پرداخت کنند.

وی افزود: محدودیت برای واردات روغن توسط سازمان‌های مختلف اعمال می‌شود؛ مثل محدودیت واردات روغن پالم که بر عهده وزارت بهداشت است؛ برخی فکر می‌کنند بدون محدودیت در واردات بسیاری از مسائل از دستشان خارج می‌شود؛ اما حقیقت این است که حتی اگر واردات آزاد شود اگر محصولی بیش از نیاز کشور وارد شود این واردکننده است که متضرر خواهد شد؛ بنابراین اگر واردات بر اساس حساب و کتاب شخص واردکننده توجیه اقتصادی نداشته باشد این کار به ضرر او خواهد بود.

حریری مهر در ادامه گفت: حرکت دولت به سمت تولید است؛ اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد؛ برخی فکر می‌کنند که واردات مانع از حمایت از کشاورزان است؛ اما این فکر زمانی درست است که تولید داخل نیاز کشور را تامین کند؛ نه اینکه با این میزان تولید که تنها ۱۰ درصد از نیاز را برطرف می‌کند واردات را محدود کنیم.

وی با اشاره به اینکه دانه‌های روغنی تولید داخل با قیمت تضمینی و بالا‌تر از قیمت جهانی از کشاورزان خریداری شده است بیان داشت: گمان نمی‌کنم در حال حاضر دانه روغنی تولید شده در انبار کشاورزان باقی مانده باشد.

حریری مهر در ادامه در خصوص تعرفه‌های واردات دانه‌های روغنی بیان داشت: در سال ۹۳ تعرفه واردت روغن سویا و آفتابگردان ۴ درصد بوده است؛ اما در حال حاضر این رقم به ۷ درصد افزایش یافته است؛ البته مشخص نیست که آیا برای سال ۹۵ باز هم افزایش تعرفه خواهیم داشت یا خیر.

وی افزود: یکی از دلایل عدم کاهش قیمت روغن علیرغم کاهش قیمت جهانی این محصول؛ افزایش تعرفه واردات بوده است که صحبت‌های بسیاری در پیرامون این مساله مطرح شده بود؛ البته دریافت مبالغی بابت مابه التفاوت از واردکنندگان نیز موجب عدم کاهش چشمگیر قیمت روغن در داخل کشور شد؛ چرا که این قانون در سال ۹۳ وجود نداشت و در ابتدای سال ۹۴ اجرا شد.

این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: امیدوایم که دولت با برنامه‌هایی که در دست اجرا دارد تولید دانه‌های روغنی را به تدریج افزایش دهد و به تناسب این افزایش میزان واردات را کاهش دهد و زمانی که این اقدامات انجام شد نسبت به افزایش تعرفه واردات برای واردکنندگان اقدام کند؛ چراکه در حال حاضر با توجه به نیاز ۹۰ درصدی به واردات دانه‌های روغنی افزایش تعرفه منطقی نیست.

کد خبر : ۳۴۸۸۳۳