خبرگزاری کار ایران

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به ایلنا:

ارائه زمین با نرخ یارانه‌ای و وام 15 میلیون تومانی به متقاضیان مهاجرت معکوس

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه برای متقاضیان مهاجرت معکوس سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده است گفت: مهمترین این سیاست‌ها ارائه زمین با نرخ ارزان‌تر و وام 15 میلیونی با نرخ سود 5درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا شاملو در نشست خبری با بیان اینکه در95 درصد روستاهای بالای 20خانوار که واجد شرایط بودند طرح هادی تهیه شده گفت: 90 درصد این طرح‌های هادی برای اجرا به تصویب رسیده و به مسئولین محلی ابلاغ شده است.

وی افزود: 5درصد باقی‌مانده تا پایان سال جاری و یا ماه‌های اول سال آینده تصویب خواهد شد.

معاون عمران روستایی بنیاد انقلاب با بیان اینکه برای اجرای فاز اول طرح هادی در هر روستا چیزی حدود 500 الی 600 میلیون تومان اعتبار لازم است ادامه داد: اجرای طرح هادی  به طور متوسط به اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی نیاز داریم این درحالی است که اعتبارات تخصیص داده شده بسیار کمتر از این ارقام است و تاکنون حدود 25 الی 30 درصد این رقم محقق شده است.

شاملو با اشاره به نوسازی بافت‌های با ارزش روستایی گفت: برخی از روستاها به لحاظ معماری دارای بافت‌های ویژه‌ای هستند و ارزش‌های خاصی دارند که براساس هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی ضوابطی را برای بهسازی بافت‌های ارزشمند این روستاها تعیین کرده‌ایم.

وی افزود: در برنامه سوم توسعه بهسازی بافت ارزشمند 20 روستا، در برنامه چهارم بهسازی بافت ارزشمند 36 روستا و در برنامه پنجم بهسازی بافت 30 روستا انجام شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از موضوعات همکاری با میراث فرهنگی هدفگذاری 150 روستا برای طرح‌های گردشگری است.

شاملو با بیان اینکه از دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سنددار کردن املاک روستایی است گفت: از ابتدای این طرح تاکنون 3 میلیون واحد مسکونی روستایی سنددار شده است و در سال جاری هم تا پایان دی‌ماه چیزی حدود 95 هزار سند روستایی صادر کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اختصاص 20 درصد از قیر در نظرگرفته شده برای طرح‌های عمرانی وزارت راه وشهرسازی به مناظق روستایی گفت: یکی از اتفاقات بسیار تاثیرگذار اختصاص دو میلیون تن قیر به وزارت راه وشهرسازی  برای پروژه‌های عمرانی سال جاری بود که از این رقم 20 درصد یعنی 400 هزار تن به پروژه‌های عمرانی مناطق روستایی تعلق یافت.

شاملو افزود: تاکنون 200 هزار تن از این قیر تحویل داده شده است و 6 میلیون مترمربع معابر روستایی آسفالت شده و در صورتی که کل رقم اختصاص داده شود در طول 4 ماه آینده 18 میلیون مترمربع معبر روستایی آسفالت می‌شود.

وی همچنین با اشاره به مشارکت‌های مردمی در اجرای پروژه‌های عمرانی روستایی گفت: تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان مشارکت مردمی برای پروژه‌های عمرانی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه سیاست‌های تشویقی برای مهاجرت معکوس در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است گفت: سیاست‌های تشویقی در ابعاد مختلفی از جمله اشتغال افراد، ارائه خدمات، ارائه تسهیلات و زمین در نظر گرفته‌ایم که البته این موارد در برنامه توسعه پنجم آمده است.

وی درباره جزئیات ارائه وام مسکن و اراضی مسکونی به متقاضیان مهاجرت معکوس ادامه داد: به متقاضیان مهاجرت معکوس یعنی مهاجرت از شهر به روستا وام 15 میلیون تومانی با نرخ سود 5 درصد و زمین با نرخ یارانه‌ای داده‌خواهد شد.

شاملو با بیان اینکه 31 حکم مربوط به مناطق روستایی در برنامه ششم توسعه آمده است گفت: عمده این اراضی مسکونی هستند و بخشی هم تجاری و خدماتی. متقاضیان اگر در موعد مقرر نسبت به ساخت واحد مسکونی در این اراضی و واحد تجاری اقدام کنند زمین طبق قرارداد و باشرایط آسان و قیمت یارانه‌ای به آنها واگذار خواهد شد.

کد خبر : ۳۴۸۷۳۳