خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان ملی استاندارد هشدار داد:

شهروندان برای اطمینان از اصالت علامت استاندارد از سامانه پیامکی استفاده کنند

وحید مرندی: مردم می‌توانند به عنوان بازرسان افتخاری سازمان استاندارد به ما در این زمینه کمک کنند و با ارسال کد 10 رقمی درج شده بر کالاها به سامانه پیامکی رایگان 10001517 از اطلاعات کامل و اصالت علامت استاندارد محصول مذکور آگاه شوند و در صورتی که پی به جعلی بودن آرم استاندارد بردند به تلفن گویای 1517 اطلاع رسانی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران صبح امروز در حاشیه جلسه مشترک نمایندگانی از سازمان‌های حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات گفت: جلسه‌های مشترک این سازمان از دهه اول اسفند ماه کار خود را آغاز می‌کند و در قالب اکیپ‌های مشترک تا اتمام تعطیلات نورزوی به کار خود ادامه می‌دهد.

وحید مرندی مقدم افزود: تصمیم‌های این جلسه با امضای روسای سه سازمان با استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: ما از سال 1384 طرح کنترل بازار با هدف کمک به جمع‌آوری کالاهای فاقد کیفیت و علامت استاندارد و همچنین نظارت بر واحدهای تولیدی که پیش از این علامت استاندارد گرفته‌اند راه‌اندازی شد. سپس بعد از آن بازرسی ما از سطح بازار آغاز شد و هر سال این طرح توسعه داده شده و اعبتارت ویژه‌ای برای آن در طول سال در نظر گرفته شد.

معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به اعتبار 20 میلیارد تومانی این سازمان برای نظارت بر عرضه کالاها در سال 94 گفت: در جریان این بازرسی‌ها کالاهای فاقد علامت استاندارد را توقیف کرده و کالاهایی که دارای علامت استاندارد هستند را با هزینه سازمان خریداری و بررسی می‌کنیم.

مرندی با بیان اینکه روی هر محصول دارای آرم استاندارد باید زیر علامت یک کد 10 رقمی باشد گفت: مردم می‌توانند به عنوان بازرسان افتخاری سازمان استاندارد به ما در این زمینه کمک کنند و با ارسال کد 10 رقمی درج شده بر کالاها به سامانه پیامکی رایگان 10001517 از اطلاعات کامل و اصالت علامت استاندارد محصول مذکور آگاه شوند و در صورتی که پی به جعلی بودن آرم استاندارد بردند  به تلفن گویای 1517 اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان اینکه برای سال جاری پیش‌بینی 300 هزار بازرسی از واحدها و مراکز عرضه کالا را داریم گفت: تاکنون 243 هزار مورد بازرسی انجام شده و باتوجه به تشدید بازرسی‌ها در پایان سال پیش‌بینی ما این است که به بیش از 300 هزار مورد برسیم.

معاون سازمان ملی استاندارد گفت: در سال  جاری تاکنون 9 هزار و 156 مورد توقیف کالا، 112 مورد جعل علامت استاندارد، 168 مورد جعل رتبه انرژی داشته ایم که 896 مورد آن اعلام جرم شده و به مراجع قضایی و تعزیرات ارسال شده و در 29 مورد واحد تولیدی یا خط تولید پلمپ شده است.

وی اظهار داشت: قانون این اجازه را به سازمان ملی استاندارد داده که در مورد کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری نیستند نیز ورود کنند و در صورت مشاهده تخلف با آنها برخورد کنند.

معاون سازمان ملی استاندارد نسبت به استفاده از نازل‌های سوخت در کمپرسی‌ها و وسایل توزین به مردم هشدار داد و گفت: این سازمان در طول سال همواره پمپ‌های بنزین و وسایل توزین را مورد بازرسی قرار می‌دهد و مردم برای اطمینان از سالم بودن این وسایل باید به هولوگرام این سازمان که بر روی وسایل توزین و پمپ‌ها وجود دارد توجه کند. این هولوگرام‌ها دارای تاریخ اعتبار است و بعد از اتمام این تاریخ بازرسان ما مجددا پمپ‌ها و ترازوها را مورد بررسی قرار خواهند داد.

وی ادامه داد: اگر مردم به موردی برخوردند که این هولوگرام‌ها وجود نداشت یا مخدوش شده بود موضوع را سریعا به این سازمان اطلاع دهد.

کد خبر : ۳۴۷۶۸۶