خبرگزاری کار ایران

غلامرضا ابوترابی خبر داد:

تاکید سازمان بر افشای فوری تصمیمات مربوط به افزایش سرمایه

در صورتی که انجام افزایش سرمایه به هیئت مدیره تفویض شده باشد، تصمیم هیئت مدیره شرکت ها برای عملی کردن افزایش سرمایه تفویض شده نیز باید از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی شود.

تصمیمات مربوط به افزایش سرمایه از سوی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار باید به سرعت و به طور صحیح افشا شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه غلامرضا ابوترابی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: پیرو ابلاغیۀ مورخ هفتم خرداد ماه 94 اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای در سامانۀ کدال که به استناد جزء «ب» ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان صادر شده، ناشران اوراق بهادار موظف به افشای فوری اطلاعات درخصوص تصمیمات و شرایط مؤثر بر ساختار سرمایه و تأمین منابع، از جمله افزایش یا کاهش سرمایه بوده و می‌بایست اطلاعات مربوطه را در دو مقطع تأیید گزارش توجیهی افزایش سرمایه توسط هیئت مدیره و اخذ اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی مزبور، افشا کنند.

وی افزود: در صورتی که انجام افزایش سرمایه به هیئت مدیره تفویض شده باشد، تصمیم هیئت مدیره شرکت ها برای عملی کردن افزایش سرمایه تفویض شده نیز باید از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی شود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: در این راستا بخش خاصی برای بارگذاری گزارش توجیهی افزایش سرمایه و اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به آن یا مصوبه هیئت مدیره جهت عملی ساختن افزایش سرمایه تفویضی، در سامانه کدال در نظر گرفته شده است و شرکت ها موظفند از طریق بخش های پیش بینی شده و به صورت کامل و صحیح و مطابق فرمت نسبت به افشای فوری اطلاعات مذکور اقدام کنند.

وی ادامه داد: هدف از افشای این اطلاعات جلوگیری از انجام معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و استفاده از رانت اطلاعاتی است. ضمن آنکه در صورت افشای به موقع و صحیح این موضوع، اثر شایعات بی اساس و جهت دار در بازار سرمایه کم رنگ خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: هم اکنون اقدامات تکمیلی دیگری نیز جهت نظام مندسازی هر چه بیشتر این رویه از جمله محدود ساختن فاصله زمانی بین تاریخ اخذ اظهارنظر بازرس قانونی و زمان ارسال درخواست افزایش سرمایه به این سازمان، در حال پیگیری است که پس از نهایی شدن، ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی عدم افشای فوری اطلاعات مربوطه یا افشای اطلاعات غیر واقعی و ناقص در هر مقطع توسط ناشر، مطابق مفاد دستورالعمل انضباطی ناشران تخلف محسوب می شود و مسئولیت هرگونه ضرر و زیان وارده به سهامداران و سرمایه گذاران، ناشی از عدم افشای مناسب در این خصوص بر عهده اعضای هیئت مدیرۀ شرکت ها خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۴۶۳۸۳