خبرگزاری کار ایران

رانندگان بین المللی اطلاعات توقفگاه‌های امن جاده‌ای ایران را دریافت می‌کنند

وزارت راه و شهرسازی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای ایرو (IRU) در ژنو سوییس یادداشت تفاهم سه جانبه در زمینه توسعه همکاری های حمل و نقل جاده ای امضا کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «داود کشاورزیان» معاون وزیر راه و شهرسازی، «امبرتو دو پرتو» دبیرکل اتحادیه ایرو و «حسن ضیائی» نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، این یادداشت تفاهم را نوزدهم بهمن ماه امضا کردند.

سه طرف با توجه به اجرای برنامه عمل جامع مشترک (برجام) بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و رفع همه تحریم های مربوط به آن به توافق های زیر رسیدند:

اتحادیه ایرو با تاکید بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در ارتقای تسهیلات حمل و نقل جاده ای و ترانزیت در منطقه و به عنوان یک کشور فعال در کنوانسیون تیر، از اجرای موفقیت آمیز پروژه آزمایشی تیر الکترونیک ( e-TIR) بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و تاثیر مثبت آن بر تسهیل بیشتر حمل ونقل بین المللی جاده ای و ترانزیت در چارچوب سیستم تیر و همچنین از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پروتکل تکمیلی e-CMR استقبال کرد.

همه طرف ها برای فعال سازی و توسعه کریدورهای حمل و نقلی شامل جاده تاریخی ابریشم، کریدورهای چندوجهی تازه همچون موافقتنامه چابهار، موافقتنامه عشق آباد، کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب و کریدورهای بین جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، همکاری می کنند.

به منظور افزایش دانش و ظرفیت سازی در بخش حمل ونقل جاده ای ایران، ایرو، اتاق بازرگانی ایران و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران همکاری خود را در بخش آموزش حرفه ای حمل ونقل جاده ای تقویت می کنند.

اتحادیه ایرو با استقبال از پیگیری تصویب الحاق به موافقتنامه اروپایی حمل موادخطرناک (ADR) از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید کرد تا آن زمان، همه طرف ها با هدف ظرفیت سازی و آماده سازی برای اجرای ADR مانند ایجاد یک کمیته ملی شامل نهادهای ذیربط همکاری کنند.

طرف ها همچنین برای برنامه ریزی در بخش حمل ونقل و سیاست جابجایی روان مسافر با هدف افزایش پایدار استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی بین شهری در ایران، همکاری می کنند.

همچنین همه طرف ها درباره پروژه توقفگاه های امن ایرو به منظور ارایه اطلاعات مربوط به موقعیت توقفگاه های امن همکاری می کنند. بدین منظور سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اطلاعات مربوط به توقفگاه های امن جاده ای خود را با ایرو تبادل می کند و ایرو اطلاعات دریافتی را به رایگان در تارنمای توقفگاه های امن ایرو (Transpark Application) برای استفاده رانندگان ناوگان بین المللی قرار می دهد.

همه طرف ها ابراز امیدواری کردند با اجرای مفاد این تفاهمنامه، افزون بر تسهیل و تسریع در فرایند عبور کالاهای مورد حمایت کنوانسیون های بین المللی مانند کارنه تیرو CMR و... میزان ترانزیت و حمل ونقل بین المللی کالا و مسافر در قلمرو جمهوری اسلامی ایران و منطقه افزایش یابد.

ایتالیا، سومین اقتصاد منطقه یورو است که دارای یک اقتصاد صنعتی متنوع است؛ اقتصاد ایتالیا دارای یک بخش صنعتی توسعه یافته در شمال و یک بخش کشاورزی کمتر توسعه یافته و یارانه بگیر در جنوب است که نرخ بیکاری آن نیز بالاتر است.

 

کد خبر : ۳۴۵۹۱۸