خبرگزاری کار ایران

رهاورد سفر رئیس جمهوری به اروپا در بخش فاوا:

بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتظار تحولی بزرگ

مذاکره مقام های ارشد ایران با شرکت های فرانسوی و ایتالیایی برای همکاری دربخش های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) و هوافضای کشورمان از دستاوردهای مهم سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و هیات بلندپایه همراه به این دو کشور اروپایی به شمار می رود.

 به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،مذاکره مقام های ارشد ایران با شرکت های فرانسوی و ایتالیایی برای همکاری دربخش های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) و هوافضای کشورمان از دستاوردهای مهم سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و هیات بلندپایه همراه به این دو کشور اروپایی به شمار می رود.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سکاندار اصلی این بخش، رئیس جمهوری را در سفر به کشور فرانسه همراهی کرد تا ضمن دیدار با مسئولان آن کشور زمینه توسعه این بخش را فراهم کند.

*تحول بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات

واعظی هدف از سفر به فرانسه را دیدار و مذاکره با شرکت های مطرح فرانسوی در بخش های مختلف فناوری عنوان کرد و محور اصلی این مذاکره ها را توسعه همکاری های دو جانبه با کشور فرانسه در بخش فاوا و فضایی برشمرد.

وی زمینه گفت وگوها در بخش فاوا را توسعه همکاری ها در بخش خدمات مشاوره ای ، سرمایه گذاری خارجی، انتقال دانش فنی به داخل ، تولید مشترک در این حوزه، همکاری دو جانبه در تحقیق و توسعه، فناوری و استاندارد سازی عنوان کرد.

تبادل متقابل تجربه در طراحی و اجرای رویه ها و مقررات ارتباطات، مدیریت و مانیتورینگ طیف فرکانس، صدور پروانه، کلیه فعالیت های مربوط به رگولاتوری ارتباطات، همکاری دو جانبه و تبادل اطلاعات در زمینه های سیاست گذاری در حوزه ارتباطات و فناوری طلاعات، نوآوری و حمایت از شرکت های کوچک، متوسط و شرکتهای نوپا و همچنین ارتقای همکاری در بخش های خصوصی برای برگزاری مناسبت ها از جمله نمایشگاه های تخصصی به منظور تقویت روابط دو جانبه در زمینه بازرگانی از دیگر محورهای مذاکره مقام ارشد فاوای ایران با طرف های فرانسوی بود.

* تحول بخش فناوری فضایی

ایران و فرانسه در این سفر مذاکره های دوجانبه را در بخش هوا و فضا دنبال کردند و فصل تازه ای در همکاری برای اجرای مشترک طرح ماهواره ملی مخابراتی و همکاری بلند مدت با انتقال تکنولوژی، همکاری در استفاده از فناوری های کاربردی بخش سنجش از راه دور،ساخت ماهواره ملی و همچنین همکاری های فرکانسی بین دو کشور گشوده شد.

*ابراز تمایل اپراتور فرانسوی برای فعالیت در ایران

مقام های بلندپایه ایران و فرانسه در این سفر درباره ورود اپراتور فرانسوی «اورنج» به ایران و سرمایه گذاری در شرکت ارتباطات سیار ایران مذاکره کردند.

اورنج شرکت مخابراتی فرانسوی و چندملیتی است که معروف ترین نام تجاری شرکت 'فرانس تلکوم' به حساب می آید. این شرکت در سطح بین المللی، خدمات تلفن همراه، خطوط تلفن ثابت، اینترنت، اینترنت تلفن همراه و همچنین خدمات تلویزیون اینترنتی را ارائه می کند و دارای بیش از 226 میلیون مشترک در سراسر جهان است.

شرکت فرانس تلکوم در سال 2000 میلادی شرکت اورنج را خرید و در حال حاضر همچنان به عنوان یک شرکت تابعه آن اما با مدیریتی مستقل فعالیت می کند.

'فرانس تلکوم' هم بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه و هفتاد و یکمین شرکت بزرگ دنیاست؛ حدود 221 میلیون مشترک در جهان دارد و دفتر مرکزی آن در پاریس مستقر است.

*افزایش ظرفیت آی. پی جهانی ایران رهاورد سفر ایتالیا

شرکت ارتباطات زیرساخت ایران با امضای تفاهمنامه با شرکت «اسپارکل» ایتالیا، از افزایش ظرفیت آی.پی (IP) جهانی ایران با هدف ارتقای کیفی خدمات اینترنتی در آینده نزدیک برخوردار خواهد شد.براساس این تفاهمنامه همکاری یک مرکز IP Pop در تهران راه اندازی می شود.

پیش از اجرایی شدن برجام مقام های بلند پایه بخش فناوری اطلاعات کشورهای روسیه، آذربایجان، فنلاند، افغانستان، ارمنستان و چند کشور دیگر به ایران آمدند و در دیدارهایی که با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتند خواستار گسترش همکاری ها در این بخش شدند.

 

کد خبر : ۳۴۳۹۱۸