خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا عراقی مطرح کرد:

افزایش 53 درصدی تزریق به مخازن‌نفت در سال 94/ مردم متوجه شده‌اند گاز برای ساختن است، نه سوختن

معاون وزیر نفت از افزایش 53 درصدی تزریق به مخازن نفت در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در مراسم امضای موافقت‌نامه ایجاد بسترهای مناسب برای حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات به ترکمنستان در مقابل واردات گاز از این کشور گفت: اکنون سه سال است شرکت گاز در ارتباط با تامین‌گاز صنایع و مردم مشکلی ندارد و هر ساله حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز افزایش یافته و به این ترتیب علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست تامین گاز مردم نیز با مشکلی مواجه نشده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری مصرف گاز خانگی و تجاری نسبت به سال‌گذشته افزایش چشم‌گیری نداشته، اظهار داشت: اکنون مردم متوجه شده‌اند گاز برای ساختن است، نه سوختن و خود این صرفه جویی می‌تواند خبر خوبی باشد .

عراقی میزان مصرف گاز تجمعی خانگی و تجاری تا دی‌ماه سال‌93 را 67/49 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: در سال‌جاری میزان مصرف گاز تا 30 دی‌ماه سال‌جاری 67/80 میلیارد متر مکعب بود یعنی فقط 20 تا 30 میلیون متر مکعب افزایش مصرف داشته‌ایم و دلیل آن هم آغاز گازرسانی به 5 هزار روستا بوده است.

وی گازرسانی به 5 روستا را در یک‌سال طی 50 سال تاسیس شرکت گاز بی‌سابقه عنوان کرد و افزود: از این تعداد روستایی که قرار است گاز رسانی شود 1200 روستا در هفته‌دولت افتتاح شده و 1600 روستا نیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در سال‌جاری تا این تاریخ 15 میلیارد متر مکعب گاز بیشتری به نیروگاه تحویل داده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما در سال 93 تا 30 دی‌ماه 43 میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه تحویل دادیم و در سال‌جاری تا این تاریخ(تا الان) 50 میلیارد متر مکعب تحویل داده شده و میزان گاز تحویلی به نیروگاه تا پایان سال‌جاری نیز به 57 میلیارد متر مکعب خواهد رسید و به این ترتیب روشن است هر قدر گاز بیشتری به نیروگاه داده شود مازات کمتری مصرف شده و هوا نیز کمتر  آلوده می‌شود.

عراقی در ادامه میزان گاز تحویل داده شده به صنایع را نیز در سال‌جاری 28 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و میزان گاز تحویل به صنایع را در سال‌گذشته 27/13 میلیارد متر مکعب عنوان کرد.

وی همچنین گفت: در سال‌جاری تا این تاریخ روزانه از ابتدای سال تاکنون 53 درصد نیز تزریق گاز به مخازن نفت افزایش یافته یعنی می‌توانند نفت بیشتری تولید کنند.

عراقی یادآور شد: علاوه بر این‌ها با اتصال گازها سوخت کمتری نیز در ایستگاه‌ها مصرف شده و به این ترتیب بهره‌وری بالا رفته و با سوخت کمتر گاز بیشتری تولید می‌کنیم یعنی 7 درصد سوخت ایستگاه‌ها کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشور ما بدون صادرات نمی‌تواند زنده باشد، اظهار داشت: با نفت 20 تا 30 دلاری کشور توسعه پیدا نمی‌کند بنابراین اگر وارداتی هم می‌خواهیم داشته باشیم یا باید تبدیل به ارزش افزوده کرده و صادر کنیم و یا اینکه واردات کالاهای مصرفی کاهش یابد.

معاون وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات کالاها نیز باید به نحوی عمل کنیم و سیستم نظارتی به گونه‌ای باشد که کالای ساخت ایران افتخاری برای کشور باشد و صادرات محصولات ضعیف آبروی کشور را نریزند.

کد خبر : ۳۴۳۴۰۷