خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقادات از قراردادهای جدید نفتی، سیاسی است / قبل از تدوین قراردادهای جدید چرا از همسایگان عقب ماندیم؟

اسعدی با بیان اینکه علی‌رغم درآمدهای عظیم نفتی فرصت توسعه صنعت نفت از دست رفت گفت: باید سوال شود که زمانی که تحریم بودیم و قراردادهای IPC نیز تدوین نشده بود و از هیچ سرمایه و تکنولوژی خارجی هم استفاده نکردیم چرا در میادین مشترک از همسایگان عقب ماندیم؟

فریدون اسعدی، کارشناس اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با سیاسی خواندن انتقادات به قراردادهای جدید نفتی گفت: منتقدین به جای مباحث غیر کارشناسی راه حل قابل اجرا و سازنده پیشنهاد دهند.

وی افزود: ما رتبه اول ذخایر گاز و رتبه چهارم ذخایر نفت جهان هستیم که برای استحصال و بهره‌برداری این حجم از منابع نیاز به سرمایه‌گذاری وسیع داریم که قطعاً بدون سرمایه‌گذاری خارجی این امر میسر نخواهد بود.

اسعدی اظهار داشت: بهترین زمان برای توسعه میادین نفت و گاز کشور سال‌های 84 تا 92 و زمان تحریم بود. اما سوال اینجاست که چرا نتوانستیم طی این مدت به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی ادامه داد: ریشه مشکل این است که سرمایه‌گذاری نکردیم، ضمن اینکه علی‌رغم اوج درآمدهای غیر قابل تصور نفتی به دلیل عدم مدیریت درست منابع را به سمت ثروت زاینده سوق ندادیم و حتی سهم‌مان را نیز در اوپک از دست دادیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: نبود برنامه و بی‌درایتی در نهایت منجر به این شد که نسبت به همسایگان و رقبا در اهداف توسعه‌ای میادین مشترک عقب ماندیم.

وی تصریح کرد: تجربه هشت ساله (84 تا 92) نشان می‌دهد که نتوانستیم به اهداف موردنظر در نفت و گاز دست یابیم. لذا برای تولید مناسب و عملیاتی شدن اهداف‌مان در حوزه نفت و گاز باید  منابع مورد نیاز را از خارج از کشور تامین کنیم. ضمن اینکه تکنولوژی مورد نیاز برای اجرایی کردن مگاپروژه‌ها را نیز باید تامین کنیم.

اسعدی تاکید کرد: آنچه وزارت نفت تحت عنوان IPC تدوین کرده مصوبه مجلس در سال 91 است و تخلفی نکرده که بابت آن زیر سوال برود. ضمن اینکه کسانی که داعیه دفاع از منافع ملی را دارند اگر انتقاد و رهنمودی دارند باید از کانال درست وارد شوند نه اینکه از روش‌های ناصحیح بخواهند به نفع خود بهره‌برداری کرده و فضا را شلوغ کنند.

وی با بیان اینکه در بوق و کرنا کردن انتقادات غیر کارشناسی منافع ملی را حداکثر نمی‌کند افزود: ما در فضای جدید پسا برجام نیاز به همدلی و همزبانی داریم نه اینکه بخواهیم به مشکلات دامن بزنیم.

این کارشناس انرژی یادآور شد: مجلس به وزارت نفت اختیار داده که از انواع قراردادها استفاده کند و کلمه مشارکت نیز در مصوبه مجلس که در اختیار وزارت نفت قرار دارد، لحاظ شده است. بنابراین اگر وزارت نفت از اختیار قانونی خود برای اجرایی کردن قراردادهای جدید نفتی استفاده نکند باید مورد خطاب قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت باید شیوه‌های متنوعی از قراردادهای نفتی را در سبد خود داشته باشد خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است ما در میادین مشترک از همسایگان عقب هستیم که لازمه توسعه آن استفاده از سرمایه خارجی و تکنولوژی روز دنیاست.

کد خبر : ۳۴۱۱۱۳