خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران:

گردش مالی بازار لوازم خانگی در ایران در حدود 20 هزار میلیارد تومان است

بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکت‌های تولیدکننده دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران در نشست خبری با بیان اینکه واردات لوازم خانگی 7 برابر واردات خودرو است گفت: هیچ کالایی صنعتی به اندازه لوازم خانگی به کشور وارد نمی‌شود.

حمیدرضا غزنوی افزود: بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکت‌های تولیدکننده دارد.

غزنوی تصریح کرد: گردش مالی بازار لوازم خانگی در ایران در حدود 20 هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر بیش از 15 میلیارد تومان آن در دست لوازم خانگی خارجی است.

دبیر انجمن صنفی کارآفرینان تصریح کرد: جریان اقتصادی کشور ما در  حال حاضر به گونه‌ای است که رد تخلفات برخی از واردکنندگان لوازم خانگی گم می‌شود. در حالی که شرکت‌های خارجی برای تبلیغات در ایران بودجه‌های بسیار زیادی دارند.

وی با اشاره به بودجه تبلیغاتی 6 هزار و 800 میلیارد ریال دو برند بزرگ لوازم خانگی خارجی در ایران گفت: این در حالی است که بر اساس آمار از هر 10 فروشگاه تولیدکننده داخلی در این بازار رقابتی 5 مورد آن محکوم به شکست است. این در حالی است که برندهای خارجی 90 درصد از فروشگاه‌های خود را خریداری کرده‌اند و مالک آن هستند و این فروشگاه‌ها در بهترین نقاط بازار است که این خود یک نوع سرمایه‌گذاری برای فروش کالاهای خود به نسل آینده نیز است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه برندهای خارجی هیچ آورده‌ای ندارند اما 30 تا 40 درصد سود می‌کنند گفت: باتوجه به بازار 15 هزار میلیارد تومانی این برندها بیش از 6 هزار میلیارد تومان در بازار ایران سود می‌کنند.

غزنوی تصریح کرد: تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان برای برندهای خارجی آزاد است و این شبکه‌ها برای هر ثانیه تبلیغ 100 هزار تومان دریافت می‌کنند این در حالی است که تبلیغات در شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی برای ما ممنوع است و هزینه تبلیغ در تلویزیون کشور نیز با تخفیف برای ما ثانیه‌ای یک میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود: به این ترتیب شرکت‌های خارجی با تلیغات در خارج و داخل 100 درصد مخاطب را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت کار برای ایجاد هر شغل پایدار در کشور بین 70 تا 150 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است بیان کرد: باتوجه به سود خارجی‌ها می‌توان گفت: سالانه 150 هزار فرصت شغلی از دست می‌رود از سوی دیگر اگر شغل خدماتی را در نظر بگیریم که وزارت کار هزینه ایجاد آن را 5 میلیون تومان برآورد کرده است می‌توان به این نتیجه رسید که با هزینه واردات یکسال لوازم خانگی می‌توان 3 میلیون شغل ایجاد کرد.

دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ادامه داد: کارت بازرگانی معضلی است که هنوز حل نشده است چرا که براساس قوانین سازمان توسعه تجارت واردات محصول نهایی مشمول 70 درصد تعرفه می‌شود و همه نیز شهادت می‌دهند که واردات محصولات کاهش یافته است.

غزنوی ادامه داد: اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که واردکنندگان به سراغ واردات تکه‌ای محصولات می‌روند و باتوجه به اینکه با کارت‌های بازرگانی متفاوت و از گمرک‌های مختلف به واردات این قطعه‌ها می‌کنند موفق می‌شود که قاعده دو الف را دور بزنند. چرا که براساس این قاعده اگر یک محصول به سه تکه تقسیم شود و سپس به کشور وارد شود باید تعرفه واردات نهایی را بپردازد اما باتوجه به واردات این قطعات از گمرکات مختلف و با نام‌های غیرمشابه این قاعده دور زده می‌شود.

کد خبر : ۳۴۰۹۳۸