خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

واکنش مثبت بورس به اعلام فرمول خوراک پتروشیمی‌ها / عدم تناسب نرخ بالای خوراک با افت قیمت نفت

دارابی گفتک نرخ ۱۳ سنتی که بابت خوراک گازی از پتروشیمی‌ها گرفته می‌شود، تناسبی با قیمت زیر ۳۰ دلاری نداشته و بسیار بالا‌تر است.

همایون دارابی کار‌شناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص واکنش بازار بورس به اعلام فرمول نرخ خوراک از سوی هیات دولت گفت: هنوز خود فرمول منتشر نشده و ابعاد فرمول مشخص نیست اما دو گمانه زنی وجود داشته یکی اینکه نرخ خوراک را 8.5سنت اعلام کردند که از طرف صنایع ملی پتروشیمی رد شد.

وی افزود: اکنون ۱۰ ماه از سال می‌گذرد و ما همچنان شاهد بلاتکلیفی پتروشیمی‌ها هستیم و نرخ ۱۳ سنت علی الحساب از پتروشیمی‌های گازی گرفته می‌شود که اصلا تناسبی با قیمت زیر ۳۰ دلاری نداشته و بسیار بالا‌تر است و ضمن اینکه قیمت محصولات پتروشیمی هم افت شدیدی کرده است تا جایی که پتروشیمی و صنعت پالایشگاهی اعلام می‌کنند که زیانده هستند.

دارابی تصریح کرد: سرمایه گذاران امیدوارند که برداشت و تفکر منطقی حاکم شود و فرمولی که مشخص نیست که ارقام و مشخصات چه هست به کمک صنعت پتروشیمی بیاید و مانع از زیاندهی پتروشیمی و عدم اجرای طرح‌ها شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه شمار زیادی از طرح‌های پتروشیمی به علت عدم تعیین نرخ خوراک بلاتکلیف مانده‌اند، اظهار داشت: اکنون سرمایه گذاران خارجی پاسخ جدی در زمینه نرخ خوراک برای ورود به سرمایه گذاری دریافت نکردند و به خاطر تعلل‌هایی که در تعیین نرخ خوراک شده به جایگاه صنعت پتروشیمی خدشه وارد شده است.

این کار‌شناس بورس خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند فرمول جدید بر اساس نرخ خوراک گازی در آمریکا و کانادا و یا شمال اروپا انگلیس و هلند تعیین می‌شود که به ضرر صنعت پتروشیمی ما به نفع رقبا مثل قطر، عربستان و امارات خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارائه گزارش‌های ۹ ماهه پتروشیمی‌ها به تعیین نرخ خوراک بستگی خواهد داشت، گفت: در دو هفته اخیر رشد سهام بازار سرمایه را شاهدیم و سهام پتروشیمی‌ها نیز امروز اندکی رشد کردند و مورد اقبال واقع شدند.

دارابی با بیان اینکه اکنون صنعت پتروشیمی نیازمند تفکر استراتژیک است تا از بحران خارج شود، یادآور شد: اگر نرخ خوراک8.5سنت هم تعیین شود بالا‌تر از قیمت معقول است چون قیمت نفت به میزان قابل توجهی افت کرده و این نرخ دو برابر فوب خلیج فارس است و با میزان افت قیمتی که در متانول و اوره شاهدیم همخوانی ندارد.

کد خبر : ۳۳۸۴۰۳