خبرگزاری کار ایران

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در گفتگو با ایلنا:

سارینا حسن نیت خود را نشان داد / هرگز قصد مقایسه سارینا و پدیده شاندیز را نداشتیم

هرگز قصد مقایسه و شباهت‌ دادن دو پروژه ساخت و سازی سارینای 2 و پدیده شاندیز را نداشتیم.

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال با بیان اینکه مالک پروژه سارینای کیش حسن نیت خود را در ارائه مدارک قانونی برای اخذ مجوزهای پیش‌فروش نشان داد، گفت: هرگز قصد مقایسه و شباهت‌ دادن دو پروژه ساخت و سازی سارینای 2 و پدیده شاندیز را نداشتیم.

حسین معصوم در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در ابتدای شروع فعالیت‌ها باید نسبت به فراهم آوردن شرایط قانونی اقدام کنند اظهار کرد: مالک پروژه سارینا مدعی است که از طی این مسیر قانونی اطلاع نداشته و از الزام این قوانین برای پیش‌فروش در مناطق آزاد بی‌اطلاع بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایطی که در کشور ما حاکم شده از برگشت سرمایه‌گذاران به قوانین و مجوزهای قانونی برای ادامه پروژه‌ها استقبال می‌کنیم.

معصوم با بیان اینکه مالک پروژه سارینا در صدد اجرای قوانین است گفت: به طور قطع دولت از سرمایه‌گذارانی که صداقت در گفتار و عملکرد داشته‌باشند حمایت‌ خواهند کرد.

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال با بیان اینکه هدف ما از برقراری این شرایط تضمین حقوق مردم و دولت است ادامه داد: به طور قطع دولت در بحث قوانین پیش‌فروش هیچ منافع مادی را دنبال نمی‌کند بلکه تحقق منافع حاکمیتی را در نظر دارد.

وی با تاکید براینکه موضوع پیش‌فروش باید در مسیر قانونی خود قرار بگیرد افزود: تنها از این طریق می‌توان مسیر قانونی پیش‌فروش را رواج داد که این قانون نهادینه شود و مورد اتکای مردم قرار بگیرد.

وی با اشاره به مزایای پیش‌فروش املاک گفت: به طور قطع بحث پیش‌فروش اشتغال را افزایش و مدت اجرای پروژه را کاهش و در تامین سرمایه بسیار تاثیر گذار است و قاعدتا وقتی فردی اقدام به پیش‌خرید می‌کند قیمت کمتری بابت بهای ملک می‌پردازد.

معصوم با بیان اینکه حال این مزایا برای مصرف‌کننده نباید زمینه تخلفات برای پیش‌فروشندگان را مهیا کند و باعث زیان مصرف کنندگان شود گفت: در تهران پس از یک دهه هنوز موضوعات پروژه‌های پیش‌فروش شده که تبلیغات گسترده‌ای برای آن انجام شده حل نشده است و مردم پس ازده سال گرفتار تخلفات پیش‌فروش هستند.

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال تاکید کرد: معتقدم قانون پیش‌فروش شامل حال تمام مناطق از جمله مناطق آزاد شود.

وی با اشاره به دو الزام مهم قانون پیش‌فروش گفت: قانون پیش‌فروش دو رکن اساسی دارد که اگر این دو رکن اجرایی نشود پیش‌فروشنده مرتکب تخلف شده‌است یکی از ارکان این قانون این است که فروشنده پیش‌سند را در دفاتر رسمی تنظیم کند و برای پیش‌خریدار باید سند پیش‌فروش رسمی ثبت و تنظیم شود.

وی افزود: دومین رکن این است که باید نسبت به افتتاح حساب امانی اقدام شود تا پول‌هایی که پیش خریدار بابت ملک می‌پردازد به طور کامل مصرف نشود. انجام این دو رکن بسیار ساده است و هیچ بروکراسی اداری ندارد و پس از استعلامات وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های درگیر به سرعت عملیاتی خواهد شد.

معصوم با تاکید براینکه مالک پروژه‌ سارینا 2 کیش حسن نیت خود را به ما نشان داده است گفت: چندی پیش مالک پروژه اسناد و مدارک رسمی و قانونی پروژه برای اخذ مجوزهای قانونی پیش‌فروش را به وزارت راه وشهرسازی ارسال کرده و در حال حاضر در حال طی مسیر قانونی برای اخذ مجوزها است.

وی با تاکید براینکه عدم اطلاع از قانون رافع مسئولیت‌ها نیست ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که اگر سرمایه‌گذاری بخواهد به قانون برگردد از وی استقبال و حمایت می‌کنیم.

معصوم همچنین با تاکیدبر اینکه هرگز قصد مقایسه دو پروژه سارینا و پدیده شاندیز را نداشتیم گفت: منظور ما در اخبار منتشر شده این بود که هرپروژه و سازنده‌ای که ملک پیش‌فروش می‌کند و وارد تبلیغات در سطح ملی می‌شود می‌تواند بالقوه به یک پدیده به معنای نوظهور بودن پروژه تبدیل شود و منظورمان از واژه پدیده در این خبر پروژه پدیده شاندیز نبود.

کد خبر : ۳۳۶۵۹۰