خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری ایلنا برگزار کرد / نشست "چشم انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم"

عبدالحسین توسلی: باید برای همه اقشار و سطوح درآمدی، فرش تولید شود

دولت در حمایت از فرش دستبافت بسیار می‌تواند نقش داشته باشد مخصوصاً اگر رابطه ما با دولت ازطریق تشکل‌های حرفه‌ای باشد. ولی در کنار دولت نقش خود ما به عنوان فعالان صنعت فرش ماشینی نیز بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالحسین توسلی ، مدیر فرش توسلی در نشست تخصصی "چشم‌انداز صنعت فرش در دوران پساتحریم" که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: دولت در حمایت از فرش دستبافت بسیار می‌تواند نقش داشته باشد مخصوصاً اگر رابطه ما با دولت ازطریق تشکل‌های حرفه‌ای باشد. ولی در کنار دولت نقش خود ما به عنوان فعالان صنعت فرش ماشینی نیز بسیار مهم است.

توسلی اظهار داشت: یک مسئله مهم این است که چرا ما تصور می‌کنیم که کشورمان در حوزه فرش در جهان اول است. در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله افغانستان نیز در حال تولید فرش است. در حال حاضر بافنده افغانی در ایران تولید فرش را یاد می گیرد و با نوع گره زدن و نقشه‌ها آشنا می‌شود و به افغانستان می‌رود و در آنجا تولید می‌کند و آن را صادر می‌کند. اگر ما تعصب داشته باشیم که در دنیا اول و برتر هستیم و تا همیشه نیز اول و برتر باقی می‌مانیم این نگاهی غلط است. باید بخواهیم که برترین باقی بمانیم وگرنه بازارها را از دست می دهیم.

وی افزود:  اینکه گفته می‌شود چرا فرش ضعیف و بی کیفیت تولید می‌شود به این دلیل است که در حال حاضر بسیاری از افراد و تولیدکنندگان فرش‌های ضعیف و بی‌کیفیت تولید می‌کنند و متاسفانه بازار را نیز در اختیار دارند چون عده بسیار زیادی از مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی همان نوع فرش را می‌پسندند و با توجه به توانایی‌ مالی‌شان مصرف‌کننده همان نوع فرش هستند.

مدیر فرش توسلی اظهار داشت: من اعتقاد دارم که فرش ضعیف و با کیفیت و قیمت پایین‌تر را باید برای کسانی که فرش را با همان کیفیت و قیمت می‌خواهند باید تولید کرد. فرش با کیفیت‌تر و با قیمت بالاتر را نیز باید برای مشتریان خاص خودش تولید کرد. در این خصوص نباید تعصب بیهوده داشته باشیم که الزاماً باید فرش با کیفیت بالا و قیمت گران تولید کنیم. در حال حاضر مثلاً با پدیده فرش‌های تیکه‌دوزی شده مواجه هستیم که در آن فرش‌های کهنه و قدیمی و کار کرده را می‌سابند، رنگ می‌زنند و با در کنار هم قرار دادن آن و دوخت آنها به یکدیگر فرش های ابداعی تولید می‌کنند و آن را مجدداً می‌فروشند که به دلیل قیمت مناسب آن مشتریان بسیاری نیز دارد یا مثلاً الان گبه تولید می‌شود که متری 2 میلیون تومان قیمت دارد و گبه‌ای نیز تولید می‌شود که متری 200 هزار تومان قیمت دارد. خب این تنوع در تولید و قیمت موجب می‌شود نیازهای مشتریان با توانایی‌های مالی مختلف برآورده شود. الان کشور چین نیز با همین رویکرد بازارهای جهانی را فتح کرده است یعنی کالاهایی تولید می کنند که از نظر کیفیت عالی هستند و قیمت بالایی دارند و به بازارهای برتر اروپا و آمریکا صادر می‌شوند همچنین کالاهایی تولید می‌کنند که از نظر کیفیت پایین‌تر هستند و قیمت پایینی نیز دارند و به بازارهای کشورهای جهان سوم صادر می‌شود یعنی چین همه سلیقه‌ها و همه سطوح مختلف درآمدی را در تولید کالا پوشش می‌دهد.

وی تاکید کرد: امروز در دنیا بخشی از مشتریان فرش ارزان قیمت می‌خواهند و باید به سلیقه و میزان درآمد مشتریان احترام گذاشت و فرشی متناسب با درآمد آنان تولید کرد. این تعصب که فرش ایرانی الزاماً بسیار با کیفیت و گرانقیمت است تعصب بی‌موردی است و موجب می‌شود که بخشی از بازارهای داخلی و بین‌المللی را از دست بدهیم. آیا فرش ایرانی باید بگوید که کاری به مشتریان با درآمد پایین ندارد؟ باید نگاه‌مان این باشد که پاسخگوی نیاز تمامی مشتریان از هر قشر و طبقه اجتماعی هستند.

کد خبر : ۳۳۵۸۱۷