خبرگزاری کار ایران

خبر امحای خرمای فاسدشده در کشور تکذیب شد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز مرحله نخست طرح تجهیز و نوسازی نخلستان‌های کشور در شهرهای آبادان و خرمشهر و استان بوشهر خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی طهماسبی» خبر امحای خرمای فاسد شده در کشور را تکذیب کرد و انتشار آن را بی‌پایه و اساس دانست.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: طرح تجهیز و نوسازی نخلستان‌های کشور تصویب شده و ارائه مشوق‌های صادراتی برای خرما از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی با هدف بهبود تولید و بازار این محصول است.

به گفته او، نوسازی ۳۰ هزار هکتار از نخلستان‌ها در آبادان و خرمشهر و ۱۷۰ هکتار در استان بوشهر به طور آزمایشی (پایلوت) آغاز شده است و اجرای عملیات در ۲۵۰۰ هکتار نخلستان در دستور کار قرار دارد.

طهماسبی با اشاره به تفاوت مساحت نخلستان‌های تجاری، غیرتجاری، مفلوک و فرسوده، گفت: ۳۲ هزار هکتار از نخلستان‌های تجاری آبادان و خرمشهر نابود شده است که اکنون در حال بازسازی و نوسازی آنیم.

طهماسبی خرمای موجود کشور را به سه رقم‌تر، نیمه خشک و خشک تقسیم کرد و افزود: در دنیا بهترین نوع خرمای تجاری مجول و پیاروم است.

به گفته وی، طرحی برای گسترش تولید خرمای پیاروم، مضافتی و مجول در دست اقدام است که اجرای آن به تولیدکنندگان بستگی دارد؛ «آنان باید در چهار تا پنج سال آینده نخلستان‌های خود را نوسازی کنند».

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در تلاشیم برای تجهیز و نوسازی نخلستان‌ها از گونه‌های تجاری خرما مانند پیاروم و مهجول استفاده کنیم که هم اکنون ترویج و توسعه آن انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه صادرات خرمای تجاری ضعف‌هایی در کشور وجود دارد که امیدواریم با رفع این مشکل و برخورداری از ناوگان حمل و نقل مناسب، صادرات این محصول رونق پیدا کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی احتکار برخی واسطه‌های زعفران را عامل افزایش قیمت این محصول دانست و گفت: بازار داخلی و بین المللی برای خرید زعفران کشش محدودی دارد و واسطه‌ها می‌خواهند به هر قیمتی این محصول را بفروشند.

وی افزود: زمانی که تولید انبوه می‌شود، قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه کاهش پیدا می‌کند اما در شرایط کنونی با وجود افزایش تولید، ممکن است به دلیل نگهداری محصول از سوی برخی واسطه‌ها قیمت زعفران افزایش پیدا کرده باشد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: این افراد باید بدانند کشش بازارهای داخلی و بین المللی برای خرید زعفران محدود است و این محصول با هر قیمتی خریدار ندارد.

به گفته او، سالیانه نزدیک به ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شود و با توجه به نیاز آبی حداقلی و درآمدزایی بالا استقبال زیادی از کشت و تولید این محصول شده و این گیاه به همه جای ایران مهاجرت کرده است.

وی ادامه داد: تنظیم بازار یک محصول کشاورزی دستوری نیست و نمی‌توان قیمت آن را با مصوبه بالا و پایین کرد و بازار هر محصولی به نظام عرضه و تقاضای آن وابسته دارد.

کد خبر : ۳۳۵۶۵۲