خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

ایرلاین‌ها باید به سمت خرید هواپیماهای غربی بروند/ خاطره خوبی از هواپیماهای روسی نداریم

از هواپیماهای روسی خاطره خوبی نداریم و به ایرلاین‌ها توصیه می‌کنیم به سمت بازار هواپیماهای غربی بروند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تعدادی هواپیمای جدید در طول یکسال گذشته وارد کشور شده اما در حال حاضر نمی‌توان در این‌باره اطلاع‌رسانی کرد گفت: از هواپیماهای روسی خاطره خوبی نداریم و به ایرلاین‌ها توصیه می‌کنیم به سمت بازار هواپیماهای غربی بروند.

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه دولت هرچه زودتر باید نسبت به واگذاری ایران ایر به بخش خصوصی اقدام کند گفت: هرچند که ایران ایر تجربه واگذاری به بخش خصوصی را دارد اما واگذاری این ایرلاین به تامین اجتماعی ناقص ماند و هنوز هم هما دولتی اداره می‌شود و دولت در واگذاری ایران ایر تنبلی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها قدرت انتخاب برای خرید هواپیما دارند اظهار کرد: نمی‌توان ایرلاین‌‌هایی که متعلق به بخش خصوصی هستند را وادار کنیم یک نوع خاص از هواپیما را خریداری کنند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی هر چند نقش حاکمیتی اجرا می‌کند اما ایرلاین‌ها می‌توانند هر هواپیمایی را که با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد خریداری کنند.

لاهوتی با بیان اینکه دولت به صورت دقیق ورود ایرلاین‌ها و خرید هواپیماهای جدید را بررسی می‌کند ادامه داد: به طور قطع هیچ یک از ایرلاین‌ها اجازه ندارند هواپیماهایی را که با استانداردهای سازمان هواپیمایی مطابقت ندارند را وارد ناوگان کنند.

این عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: البته نظر شخصی من این است که ایرلاین‌ها باید به سمت خرید هواپیماهای غربی بروند و از هواپیماهای شرقی خاطره خوبی نداریم.

وی تاکید کرد: به طور قطع خرید هواپیماهای غربی از خانواده بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها به نفع شرکت ‌های هواپیمایی است چرا که مردم از این تایپ هواپیماها نسبت به توپولف‌های روسی بیشتر استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه سن ناوگان هواپیمایی کشورمان طبق برنامه باید 15 سال باشد گفت: در حال حاضر متوسط ناوگان هوایی کشورمان 23 سال است بنابراین با ورود هواپیماهای جدید ناوگان توسعه پیدا نمی‌کند بلکه هواپیماهای جدید جایگزین هواپیماهای فرسوده می‌شوند.

لاهوتی ادامه داد: از حدود 240 هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشورمان 100 فروند زمین‌گیر هستند و نیاز به قطعات سنگین و یدکی دارند و اگر هواپیمایی وارد کشور شوند باید جایگزین این هواپیماها و هواپیماهای با عمر بالا شود.

عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایرلاین‌ها ریسک بسیار زیادی برای پرواز با هواپیماهای فرسوده می‌پذیرند نمره قبولی ایرلاین‌ها 10 است و انجام این پروازها با خطر زیادی همراه است.

وی تاکید کرد: معتقدم ناوگان هوایی ما به 500 فروند هواپیما نیاز دارد و امروز تقاضا برای سفرهای هوایی بسیار زیاد است.

لاهوتی با بیان اینکه ورود هواپیماهای جدید به ناوگان کشورمان که طی یکسال گذشته انجام شده اطلاع‌رسانی نمی‌شود گفت: تمام ایرلاین‌ها برای خرید هواپیماهای جدید دست بکار شده‌اند و تعدادی هواپیما هم وارد کشور شده‌ است و ایرلاین آسمان هم تعدادی هواپیما خریداری کرده است اما تا زمانی که این هواپیماها عملیاتی نشوند در مورد آن اطلاع‌رسانی نخواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت خرید هواپیماهای جدید گفت: به طور قطع پرواز با هواپیماهای فرسوده هم برای ایرلاین‌ها صرفه اقتصادی ندارد هزینه مصرف سوخت این هواپیماها نسبت به هواپیماهای با سن کمتر بسیار زیاد است و همچنین دوره زمانی اورهال کردن موتور این هواپیما هم کوتاهتر است بنابراین نگهداری از این هواپیماها هزینه زیادی در بردارد.

کد خبر : ۳۳۵۳۲۲