خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر ارشد اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

تولید اوپک تحت تاثیر قطع روابط سیاسی ایران و عربستان/ قیمت نفت کاهش می‌یابد

نرسی قربان گفت: قطع روابط سیاسی ایران و عربستان احتمال تعامل برای برای بازگشت به سقف تعیین شده تولید نفت در اوپک را غیر ممکن ساخته و در پی آن کاهش دوباره قیمت‌ها را موجب می‌شود.

نرسی قربان تحلیلگر  ارشد اقتصاد انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیر قطع روابط سیاسی اخیر ایران و عربستان بر بازار نفت، گفت: قطع روابط سیاسی دو کشور و تحولات سیاسی که ممکن است در پی آن رخ دهد احتمال رسیدن به نتیجه در مورد سقف تولید نفت در اوپک را بسیار پایین می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه اوپک حدود ۲ میلیون بشکه بیش از سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای تعیین شده، تولید می‌کند، افزود: اختلاف اخیر دو کشور تولید کننده نفت عضو اوپک تلاش برای رسیدن اجماع در مورد رعایت سقف ظرفیت اوپک را بی‌نتیجه کرده و از حل شدن مسئله جلوگیری می‌کند.

قربان با بیان اینکه جلوگیری از تولید ۲ میلیون بشکه‌ای بیش از سقف اوپک باید با تعامل انجام شود، اظهار داشت: با شرایط موجود افزایش تولید و بازگشت ایران به سقف قبلی بدون تعامل با سایر تولیدکنندگان عمده انجام و یک فاکتور منفی برای بازنگشتن به سقف تعیین شده اوپک تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با تنش موجود امکان کاهش قیمت‌ها در بازار وجود خواهد داشت.

این تحلیلگر بازار انرژی یادآور شد: البته تنش‌هایی که ناارامی در منطقه را بدنبال داشته باشد ممکن است افزایش قیمت نفت را منجر شود.

کد خبر : ۳۳۵۳۱۰