خبرگزاری کار ایران

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت نفت:

دستورالعمل ارزیابی زیست محیطی صنعت نفت به زودی ابلاغ می شود

مدیر HSE شرکت ملی نفت با اشاره به تدوین سیاست‌های جدید HSE در صنعت نفت، برنامه جدید جمع آوری و بازیافت گاز مشعل در صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، سیاوش درفشی در تشریح سیاست‌های جدید بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران، گفت: تغییر در رویکرد HSE در صنعت نفت به منظور حصول نتایج هدف گذاری شده ضروری بوده و بر این اساس سیاست‌های جدید بر پایه نگرش سیستمی نهادینه خواهد شد.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت نفت با اعلام این که مدل‌های ذهنی مدیران ارشد به موضوع HSE باید متغیر و بر پایه رویکرد جدید شکل گیری شود تا بتوانیم شاهد تداوم فعالیت‌‌‌های اقتصادی با مولفه‌ها و پارامترهای ارزشی HSE  باشیم، اظهار کرد: HSE  باید در تمامی فرآیندهای صنعت نفت از اکتشاف تا مرحله بهره‌برداری تسری پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به وجود نگاه جزیره‌ای به HSE، بیان کرد: HSE هنوز به بسیاری از فرآیندها به خصوص فرآیندهای تصمیم ساز و تصمیم گیر وارد نشده است.

وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی ریشه بسیاری از حوادث و آثار نامطلوب فعالیت‌ها در چنین تفکری دارد و اگر در پروژه‌ها شاهد نقض‌ها و یا در عملیات با رخدادهای نامطلوب روبرو هستیم علل عمده و ریشه ای آن را باید در فعالیت‌های جزیره‌ای و نگرش وظیفه محور بدانیم، تاکید کرد: بنابراین به طور خلاصه رویکرد مدیریت HSE، مدیریت بر مبنای سیستم و فرآیندها خواهد بود.

درفشی با بیان این که برنامه زمان بندی دو ساله برای استقرار نظام جامع بهداشت، ایمنی و محیط زیست در سطح صنعت نفت، تبیین کرد: مدیریت ایمنی فرآیند در بردارنده الزاماتی بوده که محیط کاری سالم و ایمنی را برای فرآیندهایی که از پتانسیل خطر ناشی از انتشار ناخواسته گازها و مایعات قابل اشتعال و واکنش شیمیایی برخوردار هستند، تضمین می کند.

به گفته این مقام مسئول هدف از مدیریت ایمنی فرآیند، ممانعت با به حداقل رسانی پیامدهای انتشار فاجعه آمیز مواد سمی، شیمیائی واکنش پذیر، قابل اشتعال یا قابل انفجار و خطرات از یک فرآیند اعم از فرآیند ذخیره سازی، تولید، پردازش، انتقال و جابه جایی است.

وی با یادآوری این که مدیریت ایمنی فرآیند، خطرات ناشی از نشر مواد خطرناک که به دلیل نقص و خطر در فرآیند، دستور کار یا تجهیزات وجود دارد را شناسایی، ارزیابی در نهایت حذف با کنترل می کند، تاکید کرد: تهیه و تدوین دستورالعمل برای ارزیابی زیست محیطی EIA یکی از مهمترین فعالیت‌ها این بخش محسوب می‌شود.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت نفت با بیان این که دستورالعمل ارزیابی زیست محیطی صنعت نفت تهیه و در چند روز آتی ابلاغ خواهد شد، گفت: علاوه بر این در حوزه مدیریت پسماند کارگروهی تشکیل شده و دستورالعمل‌های مربوط به مدیریت پسماند از مرحله شناسایی، طبقه بندی تا تعیین تکلیف را شامل می‌شود که سه دستورالعمل در این حوزه به تصویب شورای مدیران HSE رسیده و تا پایان دی ماه سال جاری ابلاغ خواهد شد.

وی با اعلام این که پروژه رفع آلودگی های خاک نیز در این حوزه در حال تعریف است و به زودی اجرای می شود، تصریح کرد: با ابلاغ روش های اجرایی، رویکرد ۳R به عنوان رویکرد اصلی در حوزه پسماند در کل شرکت نفت تسری خواهد یافت.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در حوزه مدیریت فلرینگ و کاهش گازسوزی در مشعل تاسیسات نفتی در حال تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی هستیم، اظهار کرد: علاوه بر این همزمان اجرای پروژه هایی برای بازیافت گازهای ارسالی به مشعل در دستور کار قرار گرفته است.

درفشی با یادآوری این که هم اکنون بزرگترین ضعف HSE صنعت نفت، ساختار ضعیف و ناهمگون و غیرمتناسب با مأموریت ها و ریسک‌های سازمانی است، بیان کرد: این مهم در تمامی بخشنامه‌ها و ابلاغیه های وزیر نفت هم مورد تأکید و اقدام مهندسی بر روی ساختار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: از این رو مهندسی مجدد ساختارهای سازمانی HSE متناسب با مأموریت و ریسک‌های هر سازمان از مهم ترین پروژه‌های این مدیریت محسوب می‌شود و پیش بینی می‌شود به زودی اجرائی شود در این حوزه با مشکلات و محدودیت‌های قانونی و ضوابط اداری پیچیده‌ای روبرو هستیم که تحقق این مهم را با مشکل روبرو ساخته است.

کد خبر : ۳۳۴۲۴۰