خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

شبکه برق کشور با سیستم های سنتی قابل مدیریت نیست

وزیر نیرو گفت: با گسترش بسیار شبکه برق کشور این شبکه با سیستم های سنتی قبلی قابل مدیریت نیست.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان چهارشنبه شب در حاشیه مراسم افتتاح مرکز پایش فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی (فهام) مشهد در جمع خبرنگاران افزود: راه اندازی این مرکز طرحی برای ارتقای مدیریت برق در کشور می باشد.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح کنتورهای مشترکین به کنتورهای هوشمند تبدیل می شود و تمام اطلاعات مربوط به مصرف مشترکین از راه دور و در یک مرکز، کنترل می گردد.

وی گفت: با اجرای این طرح نیازی به قرائت کنتور در محل نیست و در مرکز فهام و در هر لحظه امکان قرائت کنتورهای برق میسر می باشد.

وزیر نیرو افزود: همچنین با این سیستم بار شبکه کنترل می شود و در صورت کمبود نیرو با اطلاع قبلی به مشترکان محدودیت مصرف ایجاد می گردد و به جای قطع برق، بار شبکه به طوری ضعیف می شود که مردم از حداقل برق مورد نیاز برخوردار بوده و فقط وسایل پر مصرف قابل استفاده نخواهد بود.

وی اظهار کرد: همچنین با این سیستم نقاطی که تلفات انرژی در آن از میزان استاندارد بیشتر است تشخیص داده شده و اصلاح می شود.

به گفته چیت چیان این طرح که در شهرهای مختلف به صورت آزمایشی اجرا می شود برای اولین بار در مشهد به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان مشهد نیز در این مراسم گفت: افزایش قابلیت اطمینان شبکه های برق، هوشمندسازی شبکه ها و حل تضاد کربن و انرژی و حفظ محیط زیست ویژگی هایی است که هر کشوری که خواهان صنعت برق دیجیتال است باید تا سال 2025 دارا باشد.

علی سعیدی افزود: هر چند هوشمند سازی شبکه معادل با اتوماسیون شبکه و نصب کنتور هوشمند نیست اما این دو مولفه از ارکان اصلی و زیرساخت شبکه هوشمند می باشند.

وی ادامه داد: هم اکنون برای 670 کلید در شبکه، پارامترهای مختلف الکتریکی و همچنین قطع و وصل توسط دیسپاچینگ توزیع کنترل و هدایت می شود و هدف این است که این عدد تا سال آینده به سطح اتوماسیون یکهزار کلید در شبکه 20 کیلوولت برسد.

وی ساده سازی فرآیندها، ایجاد قابلیت کارآمد، صرفه جویی در هزینه های گزاف احداث نیروگاه هایی که فقط در روزهای محدود در مدار قرار می گیرند، هدایت مشترکین به سوی مدیریت مصرف و استفاده بهینه از انرژی و همچنین ایجاد قابلیت های مختلف برای کاهش تلفات را از مزایای طرح فهام دانست.

سعیدی گفت: در بیش از 40 مجتمع تجاری و مسکونی بزرگ در شهر مشهد سیستم AMI (استفاده از کنتورهای هوشمند) پیاده و اجرا شده است.

وی افزود: برای حدود 16 هزار مشترک کنتور هوشمند نصب شده و تمام مشترکین ولتاژ اولیه شرکت توزیع برق مشهد (735 مشترک ) مجهز به کنتور هوشمند هستند.

وی درباره وضعیت کنونی سیستم AMI در شرکت توزیع برق مشهد اظهار کرد: بیش از 25 درصد مصرف انرژی شرکت از کنتور AMI می گذرد که با فرض تبدیل تمام کنتورهای دیماندی به کنتور هوشمند تا انتهای سال این مقدار به حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

شرکت توزیع برق شهرستان مشهد دارای یک میلیون و 400 هزار مشترک است و مصرف انرژی سالیانه این شهرستان بیش از 6 میلیارد کیلو وات ساعت است.

کد خبر : ۳۳۴۲۳۵