خبرگزاری کار ایران

شاکی وزیر نفت دولت دهم در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تداوم ترکش‌های بنزین پتروشیمی‌ها / منتظر سونامی سرطان در کشور باشیم / وزیر اسبق نفت حاضر به پاسخگویی نیست

ترک همدانی گفت: وزیر اسبق نفت علیرغم اخطاریه‌های مکرر بازپرسی از سمت خودش برای عدم حضور در بازپرسی استفاده می‌کند و تاکنون در جلسه دادگاه حاضر نشده است لذا ما فعلا منتظر تصمیم بازپرس هستیم.

مصطفی ترک همدانی وکیل پرونده شکایت از وزیر نفت دولت دهم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه پرونده شکایت از وزیر اسبق نفت همچنان در مرحله بازپرسی قرار داشته و به سرانجام نرسیده اظهار داشت: پرونده وزیر اسبق نفت بعد از شکایت ما و با حضور سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد به عنوان مطلع و پس از دادسرا و استعلام از مراجع وارد مرحله تحقیقات مقدماتی شد.

وی گفت: وزیر اسبق نفت علیرغم اخطاریه‌های مکرر بازپرسی از سمت خودش برای عدم حضور در بازپرسی استفاده می‌کند و تاکنون در جلسه دادگاه حاضر نشده است لذا ما فعلا منتظر تصمیم بازپرس هستیم.

وی یکی از دلایل طرح شکایت را درخواست ریاست مجلس از دانشگاه‌ها جهت اعلام میزان آلودگی عنوان کرد و افزود: بر این اساس مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نامه‌ای ۲۵ صفحه‌ای تنظیم می‌کند و در آن تحلیل می‌کند که میزان آلایندگی از سال ۹۰ تا ۹۲ چقدر بوده و مشخص می‌شود که معضل آلودگی ناشی از اکتان پایین بنزین و محتوای بالای بنزن و گوگرد بوده است.

ترک همدانی تصریح کرد: طبق بررسی و مطابق نامه‌ای که در تاریخ ۳/ ۵/ ۹۳ به دست ما رسید معلوم شد که بنزین پیرولیز و و ریفرمیت بالا‌تر از حد استاندارد کشور است و در ادامه توضیح داده شده که اندازه گیری محیط زیست نشان دهنده همین مطلب است.

وی اظهار داشت: بر اساس طبقه بندی آژانس تحقیقات سرطان در سال ۲۰۱۰ بنزن در دسته مواد شماره یک سرطانزا قرار گرفته است.

این وکیل ادامه داد: آمار اخذ شده از بیمارستان‌های تهران حاکی از افزایش سرطان خون در کودکان بوده است بطوری که تعداد کودکان سرطانی در سال ۸۸، ۱۲۰۹نفر، سال ۸۹، ۱۵۲۳ نفر و در سال ۹۲ به ۲۰۱۵ نفر رسیده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از بارز‌ترین عوامل، افزودن بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آنچه سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد در سال ۹۱ اعلام کرده میزان بنزن بنزین یورو ۴ یک درصد و آروماتیک ۳۵ درصد است و این در حالی که در نمونه آزمایشگاهی که در آلمان بررسی شد میزان آروماتیک ۴۸ درصد بوده و به استناد نمونه برداری در دفتر پایش فراگیر میزان آروماتیک 72.63 و بنزن 6.98درصد بود است.

ترک همدانی گفت: در سال ۹۳ میزان بنزن به ۸۴ صدم درصد و آروماتیک 24.25 درصد رسیده که نشان می‌دهد بعد از توزیع بنزین پتروشیمی در تهران میزان درصد بنزن افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: روزهای سالم در سال ۹۰، ۲۱۷ روز، سال ۹۱، ۱۴۷ روز و در سال ۹۲، ۱۶۰ روز بوده که این آمار حکایت از وضع بسیار مطلوب داشته که در صورت مماشات صدمات جدی تری را در پی داشت.

وکیل پرونده شکایت از وزیر اسبق نفت گفت: طبق نتیجه گیری از بررسی‌ها از جمله دلایل اصلی آلودگی احتراق بنزن و سوخت بوده و بر اساس آنچه دانشکده محیط زیست بررسی کرده میزان بنزن در اطراف پمپ بنزین‌ها چندین برابر استاندارد بوده که سرطان، اختلالات کوروموزومی، تحریک چشم، پوست، سیستم تنفسی و اثر بر مغز استخوان و کم خونی و کاهش ایمنی بدن را در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه باید منتظر فراگیری سونامی سرطان در کشور باشیم، یادآور شد: اقدامی که سازمان محیط زیست جهت جمع آوری بنزین پتروشیمی انجام داد بسیار ارزشمند بود زیرا در صورت تداوم اتفاقات ناخوشایندتری رخ می‌داد.

کد خبر : ۳۳۴۱۵۱