خبرگزاری کار ایران

هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار ایلنا :

تعیین نرخ سود بانک‌ها در همه دنیا با احتیاط انجام می‌شود

هر چند در مقایسه آذر ماه سال 93 با آذر ماه سال 94 باز هم شاهد افزایش قیمتها هستیم اما این رشد دیگر 45 درصد نیست و به زیر 10 درصد رسیده است و همه امیدها این است که تورم سالانه نیز به زیر 10 درصد در پایان اسفند ماه برسد.

هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کاهش نقطه به نقطه نرخ تورم اظهار داشت: تورم نقطه به نقطه به زیر 10 درصد رسیده است و شکی نیست که تورم ماهانه نیز در حال کاهش باشد اما این موضوع به این مفهوم نیست که قیمتها نسبت به ماه گذشته و یا مدت مشابه سال قبل و یا میانگین سال گذشته کاسته شده است.

وی ادامه داد: عامه مردم از کاهش تورم این استنباط را دارند که کالاها ارزان شده است اما در عمل این اتفاق نیفتاده است بلکه سرعت افزایش قیمتها کند شده این در حالی است که در شهریور ماه 92 نسبت به شهریور ماه 91 نرخ تورم تا 45 درصد رشد کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: همچنین در سال 92 هر ماه بین 2 تا 3 درصد و در طول سال تا 30 درصد افزایش تورم را تجربه کردیم.

حق شناس ادامه داد: امروز آن افزایش نرخ تورم کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه نسبت به شهریور ماه سال 92 تقریبا به عدد 1.4 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: هر چند در مقایسه آذر ماه سال 93 با آذر ماه سال 94 باز هم شاهد افزایش قیمتها هستیم اما این رشد دیگر 45 درصد نیست و به زیر 10 درصد رسیده است و همه امیدها این است که تورم سالانه نیز به زیر 10 درصد در پایان اسفند ماه برسد.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن نسبت به 2 تا 3 سال پیش ارزان نشده اما گران هم نشده است افزود: کاهش نرخ تورم به معنی افت قیمتها نیست اما در برخی از بخش ها نظیر مسکن به ثبات رسیده‌ایم.

حق شناس تصریح کرد: با کاهش نرخ تورم همه در انتظار افت نرخ سپرده های بانکی نیز هستند هر چند نرخ بین بانکی را بانک مرکزی کاهش داد اما اینکه چرا این کاهش با شدت اتفاق نمی افتد به این دلیل است که امروزه غالب بنگاههای اقتصادی ما باکمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند و فضای اقتصادی ایران همچنان در رکود است.

این اقتصاددان گفت: سایه تحریم های ظالمانه همچنان بر سر اقتصاد ایران وجود دارد و بهای نفت نیز در پایین ترین حد خود قرار دارد و منابع ارزی ما نیز بلوکه هستند و نقل و انتقال ها نیز با مشکل مواجه اند پس اعلام دستوری کاهش نرخ سپرده بانکی منجر به صف و هجوم برای اخذ تسهیلات از سوی فعالین اقتصادی خواهد شد و  با توجه به اینکه بخش واقعی اقتصاد در رکود است این منابع به سمت بخش غیر واقعی اقتصاد و دلال بازی خواهد رفت.

وی افزود: همه کارشناسان معتقدند باید نرخ سود بانکی نیز کاسته شود هر چند در یک اقدام بانک مرکزی نرخ بین بانکی را کاهش داد اما اگر این موضوع هم غیر طبیعی باشد تورم را تحریک خواهد کرد.

حق شناس افزود: امروز اقتصاد آمریکا به شرایط رونق رسیده است و بعد از 8 ماه نرخ سود بانکی آمریکا در حد 0.25 درصد تغییر یافت و در کشورهای اروپایی نیز در مورد نرخ سود بانک‌ها با احتیاط برخورد می کنند .

 

کد خبر : ۳۳۳۲۱۴