خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در واکنش به فشار عده‌ای برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی؛

دنبال زنده باد، مرده باد نیستم / با خصوصی‌ها راحت‌تر از خصولتی‌ها کار می‌کنیم

وزیر نفت در واکنش به فشار عده‌ای برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی گفت: قیمت خوراک پتروشیمی در وزارت نفت نهایی شد و تحت فشار عده‌ای برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی قرار نخواهم گرفت و کوتاه نخواهم آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه در نشست اتاق بازرگانی تهران که به منظور بررسی مشکلات حوزه انرژی از منظر این بخش برگزار شد از نهایی شدن قیمت خوراک پتروشیمی در وزارت نفت خبر داد و گفت:  با تأیید نهایی از سوی معاون اول رئیس جمهوری قیمت خوراک بزودی اعلام خواهد شد و با تأیید شدن قیمت، بخش خصوصی بزودی در جریان قیمت خوراک قرار خواهد گرفت.

وی در واکنش به نگرانی بخش خصوصی درباره قیمت خوراک گفت: من مسئول توسعه این صنعت هستم، نه سود بردن شرکتهای بخش خصوصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

زنگنه با اشاره به اینکه یک عده خاص به من اصرار می‌کنند تا برای اینکه سود برخی زیاد شود قیمت خوراک را پایین بیاوریم که این موضوع میسر نخواهد بود، گفت: سود برخی شرکتهای پتروشیمی در سال گذشته بیش از ٣٠ درصد بوده است در حالی که آن‌ها مدعی‌اند زیانده هستند.

وی با بیان اینکه منافع دو طرف باید در این تصمیم در نظر گرفته شود، گفت: من نمی‌توانم در این موضوع فقط از یک بخش حمایت کنم و قیمت خوراک را پایین بیاورم؛ اما جالب اینجاست که ما با خصوصی‌ها راحت‌تر از خصولتی‌ها کار می‌کنیم!

وزیر نفت افزود:هیچیک از پالایشگاههای کشور به بخش خصوصی واگذار نشده بلکه صرف رد دیون و واگذاری به صورت سهام عدالت شده است، میزان بدهی پالایشگاههای کشور تا سال ٩٢ بیش از ده‌ها هزارمیلیارد تومان می‌شود، و در حال حاضر بابت بدهی سال 92 در دولت قبلی، وزارت نفت در این دولت باید پاسخگو باشد! آقای وزیر اقتصاد از ٣۶۵ روز سال ٣۶٠ روز حسابهای ما را می‌بندند، اما باید پرسید آن پول کجاست! خورده‌اند، رفت، تمام شد.

زنگنه تاکید کرد:  من تحت فشار‌ها کوتاه نخواهم آمد، در صورت گرفتن یک تصمیم اشتباه، بعد‌ها جامعه می‌گوید این نوع قیمتگذاری غلط بود و نباید چنین تصمیمی گرفته می‌شد.

وزیر نفت با اشاره به ضعیف شدن شرکت ملی نفت اظهار داشت:  بدهی شرکت ملی نفت ایران هم اکنون ۵٠ میلیارد دلار است.

وزیر نفت درخصوص مدل جدید قراردادهای نفتی که نمایندگان بخش خصوصی تمایل به صحبت درباره آن داشتند، با اشاره به اینکه در این زمینه خلط موضوع شده است، توضیح داد: شرکتهای پیمانکارعمومی و شرکتهایی که به صورت EPC فعالیت می‌کنند هم اکنون در کشور وجود دارند و این شرکت‌ها به فراخور، کارهایی از جمله کارهای درون چاهی، حفاری، ساخت تجهیزات و... را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: در ایران شرکتی در زمینه اکتشاف و تولید (E&P) نداریم و ضرورت ایجاد چنین شرکتهایی در شرایط حاضر احساس می‌شود.

زنگنه افزود: این شرکت‌ها همزمان کار مهندسی مخزن، مدیریت کلان پروژه، و فاینانس را انجام می‌دهند؛ برخی اظهارنظر‌ها که معتقدند تشکیل این شرکت‌ها به نوعی تضعیف شرکت ملی نفت ایران است، اشتباه است و تشکیل این شرکت‌ها با محوریت شرکتهای بزرگ بین المللی در کنار شرکتهای ایرانی سیاست کلی نظام است.

وزیر نفت تاکید کرد: شرط حضورشرکتهای خارجی در ایران در مدل جدید قراردادهای نفتی تنها سرمایه نیست بلکه شرکتهای ایرانی باید حضور پررنگی در کنار این شرکت‌ها برای انتقال تکنولوژی و آموزش داشته باشند؛ ضمن اینکه ایران از نیروهای توانمند انسانی نیز برخوردار است.

زنگنه در رابطه با حضور بخش خصوصی در فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی گفت:  مخالفتی با حضور آن‌ها وجود ندارد،برای فروش نفت و فرآورده‌ها معتقدم شرکت‌ها باید تقویت شوند و در فروش نفت سهیم شوند اما باید از روش درست و اصولی استفاده کنند نه از روشهایی که در سالهای گذشته برخی از آن استفاده کردند.

وی تاکید کرد: وزارت نفت دیگر اجازه تکرار تجربه فروش غیر اصولی و نادرست نفت را نخواهد داد.

وزیر نفت با حمایت از بخش خصوصی بیان داشت:آنچه درسالهای گذشته اتفاق افتاده خصوصی سازی نبوده است؛ البته هیچ حمایتی از خصولتی‌ها انجام نمی‌شود، البته این به معنای آسیب رساندن به خصولتی‌ها نیست و از حقوق آن‌ها هم صیانت می‌شود.

وی افزود: همه واحدهای تولید اتانول و آمونیاک از سوی یک نفر در کشور اداره می‌شود. این افراد بخش خصوصی نیستند، چون با حکم یک وزیر بر سر این کار آمده‌اند.

زنگنه با تاکید بر اینکه هیچ مخالفتی با خصوصی سازی صنعت نفت ندارم اما از این صنعت دیگر چیزی به غیراز چاههای نفت نمانده که خصوصی سازی شود؛ یادآور شد: البته پالایشگاههای آبادان واراک نیز وجود دارند که در صورت تمایل بخش خصوصی به آن‌ها واگذار خواهد شد؛ البته گفتنی است که این پالایشگاه‌ها سودده نیستند.

وزیر نفت سپس به خصوصی سازی اشتباه در صنعت پتروشیمی که ضربات جبران ناپذیری به این صنعت زده اشاره و اظهار کرد: در دنیا همه صنعت پتروشیمیشان را بزرگ می‌کنند ولی ما صنعتمان را تکه پاره کردیم، برای همین دیگر امکان رقابت ندارد. پتروشیمی ما حتی در قیاس منطقه‌ای کوچک است. اکنون هم باید با قبول وضع فعلی راه را باز کنیم تا صنعت پتروشیمی ایران بزرگ شود.

وزیر نفت درباره مطالبات پیمانکاران از وزارت نفت با اشاره به اینکه بیشتر پیمانکاران چیزی از وزارت نفت طلب ندارند، خاطر نشان کرد: ما در بیشتر مواقع بیش از صد در صد پول را به پیمانکاران پرداخت کرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه پیش از سال ١٣٩٢ یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان پول بابت انجام کار نکرده به شرکت صدرا پرداخت شده، تصریح کرد: سه مقوله قیمت، کیفیت و زمان در پروژه‌ها بسیار مهم است که هیچکدام هم اکنون در پروژه‌های ایران رعایت نمی‌شود.

زنگنه در واکنش به برخی اظهارنظر‌ها که می‌گویند «زنگنه به شرکتهای خارجی بسیارعلاقمند است و علاقه‌ای به شرکتهای ایرانی برای حضور در پروژه‌های صنعت نفت ندارد،» به ذکر نمونه‌ای از کار شرکتهای خارجی و ایرانی در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در حالی که یک شرکت خارجی با هزینه یک میلیارد دلار یک فاز پارس جنوبی را اجرا کرده، این رقم هم اکنون در یک فاز دیگر که توسط پیمانکار داخلی انجام شده، به بیش از ٣ میلیارد دلار رسیده است و کیفیت و زمان هم در آن معنا ندارد.

وزیر نفت تاکید کرد: اگر قرار است ما صاحب برند شویم و محصولاتمان را به بازارهای بین المللی صادر کنیم باید حتما با دنیا تعامل داشته باشیم و همانگونه که در اقتصاد مقاومتی آمده، برون زا عمل کنیم.

وزیر نفت درباره مطالبات پیمانکاران از وزارت نفت با تاکید بر اینکه بیشتر پیمانکاران چیزی از وزارت نفت طلب ندارند، خاطرنشان کرد: ما در بیشتر مواقع صد در صد پول را به پیمانکاران پرداخت کرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه پیش از سال ١٣٩٢ یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان پول بابت انجام کار نکرده به شرکت صدرا پرداخت شده، تصریح کرد: سه مقوله قیمت، کیفیت و زمان در پروژه‌ها بسیار مهم است که هیچکدام هم اکنون در پروژه‌های ایران رعایت نمی‌شود.

زنگنه با اشاره به وضع جایگاههای بنزین گفت: ما معتقدیم چهار هزار جایگاه بنزین به ٣٠ برند بدل شود و بعد قیمت‌ها آزاد شود و بخش خصوصی در این شرائط می‌تواند فعال شود.

وی با انتقاد از اینکه جایگاههای ما همه برای افراد حقیقی هستند و به روش سنتی اداره می‌شوند و هیچ اطمینانی نسبت به کیفیت کارشان وجود ندارد، افزود: مردم مجبورند با هر کیفیتی که جایگاهداران سوخت را عرضه کنند آن را بخرند؛ واقعا چطور می‌شود چهارهزار جایگاه را در چنین وضعی کنترل کرد!!

وزیر نفت به بررسی طرحی در وزارت نفت در زمینه برندسازی جایگاه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: براساس این طرح جایگاههای عرضه‌کننده بنزین به «سه» کلاس تقسیم می‌شوند.

زنگنه با بیان اینکه در چنین شرایطی تنها جایگاههای کلاس «سه» بنزین را به نرخ دولتی می‌فروشند و بقیه نیز می‌توانند در یک بازار رقابتی بنزین را عرضه کنند، افزود: وزارت نفت مخالف فروش بنزین از سوی جایگاههای بخش خصوصی نیست اما معتقد است که باید برندسازی صورت بگیرد و اگر چه مالکیت به دست جایگاهداران باشد اما تحت برندهای خاصی فعالیت کنند.

به گفته وی، ۴ هزار مالک در جایگاههای عرضه بنزین وجود دارند که کنترل خدمات آن‌ها بسیار سخت است و بنابراین پیشنهاد وزارت نفت این است که قیمت توزیع بنزین آزاد شده و به فروشندگان کلاسهای بالا‌تر امتیاز داده شود و البته اجباری هم مبنی بر فروش به قیمت خاص نباشد؛البته این موضوع  یک نظر است که هنوز در دست بررسی است.

کد خبر : ۳۳۲۰۷۵