خبرگزاری کار ایران

اسحاق جهانگیری:

کاهش قیمت نفت برای اقتصاد ایران مشکل‌ساز خواهد بود

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در روزهای آینده تحریم‌های ظالمانه علیه ایران لغو می‌شود گفت: در حالی که در 10 سال گذشته اقتصاد ایران با نفت بیش از 100 دلار با درآمد سالانه 100 میلیارد دلار تنظیم می‌شد امروز قیمت نفت به 30 دلار رسیده و به طورقطع کاهش این درآمدها برای اقتصاد ایران دردسرساز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه هفدهمین همایش دریایی در منطقه آزاد کیش با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی ایران در حال حاضر اظهار کرد: مهم ترین ویژگی این دوران ورود به دوران پساتحریم است و فکر می‌کنم تا روزهای آینده تحریم‌های ظالمانه علیه ایران لغو می‌شود.

وی افزود: در شرایط خاصی هستیم و در حال ورود به دوران جدیدی هستیم که در این دوران پساتحریم شاهد ورود شرکای خارجی و تسهیل استفاده از منابع خارجی و ورود تکنولوژی‌های جدید به ایران خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌های مدون و علمی برای شرایط پساتحریم گفت: به طور قطع اگر بدون برنامه‌ریزی و بدون عقلانیت وارد دوران جدید اقتصادی شویم هر فرصتی در این شرایط می‌تواند به تهدید تبدیل شود.

جهانگیری با اشاره به ویژگی دیگر شرایط امروز اقتصاد ایران اظهار کرد: در بیش از یک دهه گذشته اقتصاد ایران با درآمدهای 80 تا 100 میلیارد دلاری تنظیم می‌شد و درآمدهای نفتی کشورمان با نفت 100 تا 140 دلار تنظیم می‌کردند و این درآمد قابل توجه یکی از مشخصه‌های دولت‌های 10 سال گذشته بود.

وی افزود: اما امروز نفت ایران به چیزی حدود 30 دلار رسیده است. موضوعی که هیچ موسسه علمی و هیچ کارشناسی در حوزه نفت و انرژی چنین شرایطی را پیش‌بینی نکرده بود.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت برای اقتصاد ایران مشکل‌ساز خواهد بود گفت: اینکه اقتصاد ایران، واردات، سرمایه‌گذاری و حتی صادراتمان به نفت وابسته است را نمی‌توانیم انکار کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: از همه مهم‌تر این است که بودجه دولت به منابع نفتی متکی است و بنابراین در این شرایط نیازمند یک تدابیر جدی و کاربردی هستیم.

جهانگیری تاکید کرد: حال در این شرایط اگر امید مردم به آینده و اعتماد مردم به مدیران دولت وجود نداشت به طور قطع همین کاهش قیمت نفت از 100 به 30 دلار، تلاطمی را به وجود می آورد که قابل کنترل نبود.

جهانگیری گفت‌:همین که این کاهش قیمت نفت نمودی در نرخ ارز و نرخ تورم ندارد به دلیل امید و اعتماد مردم به دولت‌ها است.

وی با اشاره به موضوع دیگری که اقتصاد ایران با آن مواجه است گفت: موضوعی که در سال 95 اقتصاد ایران با آن مواجه است ایجاد اشتغال برای جوانان است. به طور سالانه 890 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند که دولت برای هریک از آنها کار ایجاد کند و به طور قطع ایجاد شغل با افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش تولید محقق می‌شود و تمرکز و سرمایه‌گذاری‌های زودبازده و کوتاه مدت هدر دادن منابع است و باید به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی برویم که شغل بیشتری را برای جوانان ایجاد می‌کنندو

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: بر اثر کاهش نرخ رشد اقتصادی قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است و ماموریت دولت ایجاد شغل و افزایش قدرت خرید است.

وی با اشاره به آغاز جلسات تصویب برنامه ششم توسعه از هفته آینده گفت: بحث تصویب برنامه ششم توسعه را از هفته آینده شروع خواهیم کرد و این قانون را با سرعت به تصویب می‌رسانیم.

وی ادامه داد: در این شرایط موجود اقتصادی نیازمند اتخاذ سیاست‌های عالمانه برای مواجه با چالش های اقتصادی هستیم که معتقدیم این سیاست‌ها باید براساس سیاست‌های مقاومتی تنظیم شود و اقتصاد ایران بر پایه اصول سیاست‌های اقتصادی خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اقتصاد دریامحور و استفاده از ظرفیت‌های دریای کشورمان گفت: در حال حاضر چیزی حدود 2900 کیلومتر مربع مرز دریایی و 5800 کیلومتر سواحل دریایی در کشورمان وجود دارد که این نعمت بسیار بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: به طور قطع اقتصاد ایران می‌تواند با اتکا بر دریا خود را پیش ببرد و اقتصاد دریامحور یک فرصت بی‌نظیر برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از طریق دریای جنوب به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها متصل هستیم و منابع نفتی و گازی سرشاری در مناطق دریایی وجود دارد و مهم‌ترین معادن ایران در نزدیکی مناطق دریایی ایران قرار دارند. از سوی دیگر سالانه چند ده میلیون تن کالا از طریق دریا به ایران وارد و از کشورمان خارج می‌شود. همچنین کشورهای متعددی در آسیا میانه وجود دارند که دسترسی به دریا ندارند و باید از طریق ایران به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشند.

وی افزود: در کنار تمام این مزیت‌ها، در کشورمان چیزی حدود 200 بندر کوچک و بزرگ وجود دارد و زیرساخت‌های خوبی برای ایجاد بنادر تاسیس شده است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه، اقتصاد دریامحور یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌هایی است که باید به آن توجه شود گفت: هرچند صنعت دریایی یعنی کشتی‌سازی از دهه 40 شروع شده اما متاسفانه رشد و پیشرفت متناسبی نداشته و این صنعت از رشد عقب افتاد.

وی اظهار کرد: علت این عقب‌افتادگی‌ها این است که نحوه تامین مالی برای ساخت و خرید شناور از خارج بسیار راحت‌تر از تولید در ایران است.

جهانگیری گفت: در حالی که در خرید خارجی می توان 85 درصد هزینه خرید شناور را فاینانس کرد اما در ایران سرمایه‌گذار باید پول ساخت را بپردازد و منتظر تحویل کشتی بماند.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر دارم در زمان وزارتم در حوزه صنعت قرارداد خرید 6 فروند کشتی کانتینری منعقد شد که هنوز هم آن شش فروند تحویل داده نشده است و به طور قطعی در این شرایط صنعت دریایی ما راه نمی‌افتد.

وی با اشاره به واگذاری شرکت دریایی صدرا در دولت گذشته گفت: کسی راضی نیست که مهم‌ترین صنعت دریایی کشور و صنعت دریایی بوشهر امروز به دلیل واگذاری‌های اشتباه دولت‌های گذشته در این شرایط بد قرار داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: معتقدم مالکیت مهم نیست و مهم این است که تمام شرکت‌ها و کارخانه‌ها متعلق به ایران است و باید بازدهی مطلوبی داشته باشند.

وی با اشاره به توجه توسعه اقتصاد دریامحور در برنامه ششم توسعه گفت: توسعه سواحل مکان و متکی بر اقتصاد دریایی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه دریا و برنامه ششم توسعه است.

جهانگیری گفت: حتی پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوانیم نفت کشور را توسط لوله‌های انتقال نفت به خارج از تنگه هرمز منتقل کنیم تا بتوانیم از این مزیت‌ها هم استفاده کنیم.

جهانگیری گفت:‌یکی دیگر از برنامه‌های مهم ما احداث نیروگاه‌های هسته‌ای، آب شیرین‌کن‌ها و افزایش جمعیت در مناطق سواحل دریایی جنوب است.

وی با اشاره به توان ساخت دکل‌های حفاری نفت در داخل کشور گفت: دولت باید خود را برای ساخت دکل‌های حفاری آماده کند و طبق گفته‌های آقای ترکان باید در پارس جنوبی چیزی حدود 380 حلقه چاه حفاری شده است و با توجه به این نیاز باید امکان ساخت دکل‌های حفاری در کشور وجود داشته باشد.

کد خبر : ۳۳۱۹۷۷