خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش:

صنعت دریایی علی‌رغم تحریم‌های غیر قانونی، همواره در مسیر رشد بوده است

جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد تجاری و صنعتی ایران که در قلب خلیج فارس قرار دارد دارای پیشینه با عظمتی در زمینه داد و ستد بین‌المللی دریایی و رفت و آمد شناورهای تجاری در سده‌های گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن سخنرانی دکتر مونسان، مدیرعامل منطقه آزاد کیش در  هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی که صبح امروز برگزار شد به شرح زیر است:

با درود فراوان به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی و روح پر فتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با آرزوی طول عمر با عزت و برکت برای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، مقدم شرکت‌کنندگان در این مراسم، متخصصین و مبتکرین صنعت دریایی کشور و مقامات شرکت‌کننده در این همایش و نمایشگاه را گرامی‌می‌دارم. عزیزانی که آمده‌اند تا برگ زرینی دیگری به دیباچه توسعه و پیشرفت صنعت مهم و استراتژیک دریایی کشور بیافزایند.

خیر مقدم ویژه عرض می نمایم خدمت معاون اول محترم رئیس جمهور جناب آقای دکتر جهانگیری که با حضور دلگرم کننده خود در این مراسم و افتتاحیه، عزم دولت تدبیر و امید را برای حمایت همه جانبه از روند سازندگی کشور به دست شما متخصصین و مبتکرین ایران اسلامی نشان داده‌اند.

همچنین خدمت امیر دریادار سیاری فرمانده محترم نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوش آمد گفته و حضورشان را دراین جمع ارج می نهیم.

حضار محترم

گستردگی سواحل کشور در حوزه‌های خلیج فارس، دریای خزر، دریای خزر، دریای عمان و وجود بنادر مهم و متعدد تجاری، نفتی، ماهیگیری و نظامی و همچنین وجود ناوگان‌های عظیم در بخش‌های حمل و نقل دریایی، شیلات و دفاعی کشور، ایران را به یکی از کشورهای مهم و استراتژیک در بخش صنعت دریایی تبدیل کرده است.

صنعت دریایی کشور که علی‌رغم اعمال تحریم‌های غیر قانونی همواره در مسیر رشد و ترقی بوده است به مدد سیاست‌های مقتدرانه دولت تدبیر و امید در پایان این تحریم، در مسیر تازه‌ای از توسعه قرار گرفته و بازارهای جدیدی را پیش روی خود تجربه می‌کند.

خوشبختانه دانش آموختگان، کارشناسان و دانشمندان ایرانی توانسته‌اند در طول سال‌های گذشته بخش اعظمی از فناوری این صنعت تخصصی را بومی کرده و با رها کردن کشور از وابستگی به بسیاری از تجهیزات و تکنولوژی وارداتی، نسبت به ایجاد بنادر متعدد کشور، ساخت شناورهای گوناگون، تجهیزات دریایی و سکوهای نفتی و همچنین تجهیزات دفاعی کشور در داخل کشور اقدام نمایند و چنانچه از حمایت‌های بیشتری در بخش‌های اداری و تسهیلاتی برخوردار شوند خواهند توانست کشور را از لحاظ تامین تمامی تجهیزات مورد نیاز در زمینه‌های یاد شده بی‌نیاز کنند.

آنچه که فناوری صنعت دریایی را در جهان مورد توجه قرار داده است، زمینه‌سازی آن برای توسع سایر بخش‌های علمی و صنعتی و دستیابی به فناوری‌های وابسته به این صنعت در جهان است و جای بسی خوشوقتی است که میهن عزیز اسلامی‌مان توانسته است نام پر افتخار خود را در میان کشورهای صاحب‌نام در این حوزه قرار دهد.

پیشرفت در زمینه صنایع دریایی از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر ایجاد اقتدار و تامین امنیت دریایی و توسعه حمل و نقل تجاری و بازرگانی می‌تواند برای ده‌ها هزار نفر از جوانان کشور اشتغال پایدار ایجاد کرده و سهم عمده‌ای ازاین سفر پر نصیب شهرها و مناطق حاشیه سواحل کشور خواهد شد.

خانم‌ها و آقایان

جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد تجاری و صنعتی ایران که در قلب خلیج فارس قرار دارد دارای پیشینه با عظمتی در زمینه داد و ستد بین‌المللی دریایی و رفت و آمد شناورهای تجاری در سده‌های گذشته است.

امروزه این منطقه به واسطه برخورداری از مزایای قوانین و مقررات چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی و موقعیت ممتاز جغرافایی آن، ویژگی منحصر بفردی در خصوص توسعه رفت و آمدهای دریایی و برخورداری از مزیت‌های بسیار صنعت دریایی دارد و می‌تواند از طریق گسترش ارتباطات بین‌المللی دراین حوزه و ایجاد پل ارتباط دریایی با سایر بنادر مهم جهان سهم قابل اعتنایی در این تجارت منحصر به فرد برای کشور داشته باشد

از این رو در چند سال گذشته تلاش برای توسعه و روز آمد کردن بندر تجاری و مسافری کیش دو چندان شده است و به زودی شاهد شکوفایی این بندر برای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش در کل منطقه خواهیم بود.

بندرگاه تجاری و مسافری کیش هم اکنون دارای 3 حوضچه و 17 پست اسکله شامل 5 پست رو رو مسافری، 12 پست اسکله کالاهای عمومی، کارگو و خدماتی و اسکله‌های سوختی 25 هزار تنی و کانتینری 12 هزار تنی است.

این استعداد کیش را قادر ساخته است تنها در شیفت روز سالانه 5 میلیون تن تخلیه و بارگیری داشته باشد.

این بندر با مساحت 85 هکتار وسعت دریایی و 125 هکتار وسعت زمینی، دارای 2 ترمینال مسافری به مساحت تقریبی 20 هزار متر مربع با ظرفیت روزانه 5 هزار مسافر نیز می‌باشد که ترمینال جدید آن با 13 هزار متر مربع یکی از زیباترین ترمینال‌های مسافری کشور است.

با بهره‌برداری از این بندرگاه انتظار می‌رود تا توان فعلی کیش در حوزه دریایی دچار تحولی شگرف شده و جایگاه خود را در منطقه پیدا کند.

هم اکنون نیز جزیره کیش از طریق بندرگاه تجاری خود سالانه قریب به 4 میلیون تن کالا جابجا می‌کند و تبادلات خودرویی از طریق این بندرگاه سالانه بیش از 150 هزار دستگاه بوده است.

همچنین سال گذشته از طریق ترمینال‌های دریایی جزیره کیش نزدیک به 500 هزار مسافر جابجا شده‌اند، این در حالی است که در 8 ماهه سال جاری این تعداد مسافر به 80 درصد سال گذشته رسیده است و به نظر می‌رسد با توجه به اوج سفرهای دریایی در فصل زمستان امسال رکورد جدیدی در خصوص ورود و خروج مسافران دریایی در این منطقه رقم بخورد.

سازمان منطقه آزاد کیش با آگاهی ازظرفیت‌های دریایی کشور و نقش محوری این صنعت در ارتباطات تجاری جهان بر آن است که به ظرفیت‌های موجود بسنده نکرده و با آینده‌نگری درصدد کسب سهم بیشتری از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی و ترانزیت منطقه باشد از این رو طرح‌های ساخت اسکله 35 هزار تنی و اسکله‌های جدید رو رو مسافری و کارگوهای جدید و همچنین ساخت ترمینال کانتینری بندرگاه را در دست اجرا قرار داده است.

توسعه انبارهای کالا در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی کیش و استحصال زمین از مواد لایروبی حوضچه‌ها برای استفرار کالاهای کانتینری، بخش دیگری از اقدامات در جهت توسعه فیزیکی بندرگاه کیش است.

حضار گرامی

جزیره زیبای کیش به عنوان مقصد مهم گردشگری کشور سالانه میزبان بیش از 1 میلیون و 800 هزار  گردشگر داخلی و مسافر خارجی است که با هدف استفاده از طبیعت زیبای این منطقه به ویژه سواحل گرم و آفتاب و دریای زلال کیش به این جزیره سفر می‌کنند.

وجود یکی از زیباترین سازه‌های دریایی تفریحی در جزیره کیش به طول قریب به 450 متر در داخل دریا کیش را از لحاظ توجه به ساختارهای تفریحات دریایی برجسته نموده است و از این رو این جزیره قابلیت بسیار ممتازی نیز در توسعه تفریحات دریایی دارد که می‌تواند از ظرفیت‌ها و امکانات شرکت های ایرانی متخصص در این زمینه بهره‌مند شود.

در پایان از خداوند متعال برای تمامی مسئولان برگزار کننده، شرکت کنندگان، متخصصان و اساتیدحاضر در این مراسم، توفیق خدمت به نظام جمهوری اسلامی و ملت شایسته ایران را مسئلت می‌نمایم و امیدوارم این صنعت بزرگ با بهره‌مندی از نتایج برگزاری این نمایشگاه و همایش ارزشمند و تلاش شما بزرگواران گام‌های بلندتری به سوی اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های توسعه‌طلبانه دولت تدبیر و امید بردارد. انشالله.

کد خبر : ۳۳۱۹۳۶