خبرگزاری کار ایران

اوراق صکوک استصناع، ابزاری کارآمد برای تامین مالی پروژه‌ها

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۴۹۷

سمینار تخصصی صکوک استصناع در راستای ترویج ابزارهای مالی کارآمد جهت تامین مالی پروژه‌های اقتصادی و تامین سرمایه نوین در محل هتل استقلال با حضور جمعی از فعالین حوزه بورس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سمینار تخصصی صکوک استصناع در راستای ترویج ابزارهای مالی کارآمد جهت تامین مالی پروژه‌های اقتصادی و تامین سرمایه نوین در محل هتل استقلال با حضور جمعی از فعالین حوزه بورس برگزار شد.

در این سمینار، نقوی مدیر عامل مرکز مالی ایران اظهار داشت: این مرکز به منظور آموزش ابزارهای نوین مالی، آموزش‌هایی را به سهام‌داران ارائه می‌دهد و به محض اینکه ابزار جدید مالی منتشر می‌شود نظیر (سهام خزانه، اوراق تبعی و همچنین نخستین اوراق صکوک استصناع) آموزش‌هایی را ارائه داده است.

نقوی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که این مرکز با دانشگاه‌های نفت و مدیریت داشته نیز گفت: دوره‌های آموزشی نیز به صورت کوتاه مدت در این دو دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: یکی از مهمترین اهداف مرکز مالی ایران، تامین مالی بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای دوره‌های آموزشی طراحی و اجرا در پسا تحریم است.

همچنین در این مراسم کدیور معاون مالی تامین مالی شرکت سرمایه نوین گفت: با توجه به اینکه در ایران نهادهای مالی رتبه‌بندی نشده‌اند ناشرین نمی‌توانند رتبه‌بندی داشته باشند این در حالی است که سازمان بورس نهادها را الزام به رتبه‌بندی کرده‌است که در اوراق صکوک استصناع از این دستورالعمل سازمان استفاده شد و در واقع شرکت هلدینگ توسعه ملی به عنوان رکن ضامن در این اوراق قرار دارد.

وی افزود: در روز عرضه اولیه این اوراق بیش از 5 برابر انتظار تقاضا داشتیم و برای 163 میلیارد تومان اوراق بیش از 800 میلیارد تومان درخواست تقاضا وارد سیستم شد.

در ادامه نادی مدیرعامل تامین سرمایه نوین گفت: این اوراق می‌تواند در پروژه‌های صنعتی معدنی کشور تامین مالی کرده که قاعدتا صنعت‌گران و پیمانکاران باید با بررسی خود نقایص آن را شناسایی و به ما اعلام کنند.

وی افزود: این راه هنوز تجربه نشده و با توجه به اینکه بانک‌ها توانگری مناسب ندارند و تحت تاثیر مطالبات معوق تحلیل رفته‌اند مسلما نمی‌توانند پروژه‌های بلند مدت را از محل منابع مالی تامین کنند. همچنین منابع بانکی کوتاه مدت است اما پروژه‌های عمرانی بلند مدت هستند و باید تامین مالی‌شان از سوی بازار سرمایه انجام شود.

وی افزود: موضوع دیگر این است که نرخ بازار سرمایه قاعدتا باید پایین‌تر از نرخ بازار پول باشد این در حالی است که در حال حاضر نرخ  این دو بازار باهم برابر است اما امیدواریم به سمت کاهش نرخ بازار سرمایه حرکت کنیم که در این راستا فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

همچنین در این سمینار مورخ معاون امور مالی گروه توسعه ملی گفت: در این گروه سه پروژه صنعتی معدنی مطرح است که مهمترین آن پروژه سنگان (با هزار و 400 میلیاردتومان ) تامین مالی قرار دارد که یک بخش آن با فاینانس خارجی و بخش دیگر آن آورده شرکت بوده است که برآورد اولیه آن حدود 200 میلیارد تومان تامین مالی بود که در پروژه سنگان دو و نیم میلیون تن کنسانتره و دو و نیم میلیون تن گندله تولید خواهد شد که اوراق استصناع اوایل آذرماه با 163 میلیارد تومان منتشر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز