خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس ارشد انرژی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رابطه معکوس قیمت نفت خام و نرخ بهره بانکی/کاهش قیمت نفت 150 هزار فرصت شغلی را در آمریکا از بین برد

یونس آرا افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا را سیاسی ندانست و گفت: افزایش بهره بانکی کاهش قیمت نفت و البته ورشکستگی شرکت‌های آمریکایی فعال در منابع نامتعارف نفتی با بنیه مالی ضعیف را در پی خواهد داشت.

عبدالله یونس‌آرا کار‌شناس ارشد انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره بانکی در آمریکا بعد از ۹ سال و تاثیر آن بر قیمت نفت گفت: نرخ بهره بانکی در آمریکا مثل بسیاری از کشورهای دیگر به نوعی هزینه پول است، یعنی افزایش نرخ بهره بانکی به معنای افزایش ارزش دلار است.

وی با بیان اینکه دلار قوی‌تر، بازارهای مالی و بازارهای کالا در سطح بین الملل به هم مربوط هستند، افزود: در شرایط کنونی بازیگر بازار کالا و نفت وقتی می‌بیند که ارزش دلار افزایش پیدا کرده سعی می‌کند نفت خام و یا حواله‌های آتی آن را که در اختیار دارد بفروشد و کالایی که ارزش بیشتری در مقابل نفت خام پیدا کرده و گران شده، خریداری کند و به جای نفت مقدار بیشتری دلار در ذخایر خود داشته باشد.

رابطه معکوس قیمت نفت خام و نرخ بهره بانکی

یونس آرا با بیان اینکه قیمت نفت خام و نرخ بهره بانکی در ایالات متحده با هم رابطه معکوس دارند، تصریح کرد: در واقع نفت خام بصورت مستقیم از نرخ بهره بانکی تاثیر نمی‌پذیرد بلکه تحت تاثیر مولفه‌های زیادی است که نرخ بهره بانکی نیز یکی از آنها است کما اینکه باید گفت روند کاهنده قیمت بعد از افزایش نرخ بهره بانکی در بازارهای بین المللی ادامه پیدا کرده است.

وی توضیح داد: وقتی نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند هزینه خانوار و مصرف کننده در امریکا بالا می‌رود چون پول گران‌تر می‌شود لذا هزینه کردن پول هزینه‌بر می‌شود و شهروند امریکایی بین اینکه موجودی بانکی را ذخیره و یا هزینه کند اولی را انتخاب می‌کند.

این کار‌شناس انرژی ادامه داد: وقتی نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند ترجیح می‌دهد که کمتر مصرف کند و در عوض در بانک سپرده‌گذاری کند و تمایل به گرفتن وام هم ندارد زیرا سعی می‌کند مصارف را کاهش می‌دهد و در نتیجه این کاهش مصرف به معنای کاهش تقاضا برای مصرف انرژی بخصوص نفت خام است لذا افزایش نرخ بهره بانکی باعث می‌شود قیمت نفت روند کاهنده داشته باشد.

بانک مرکزی آمریکا از سیاست دولتی مستقل است

وی با اشاره به احتمال انگیزه‌های سیاسی در جهت افزایش نرخ بهره بانکی اظهار داشت: بانک مرکزی امریکا به عنوان نمونه آکادمیک از بانک‌های مرکزی، کاملا از دولت و سیاست‌های دولتی مستقل است و ماموریت خودش را در اجرای سیاست‌های پولی و تنظیم می‌کند بنابراین کاملا دور از ذهن است که فدرال رزرو تصمیم گرفته که قیمت نفت را کاهش دهد.

یونس‌آرا گفت: اگر از دید اقتصاد کلان آمریکا هم نگاه کنیم صد‌ها هزار فرصت شغلی وابسته به قیمت نفت است و کاهش قیمت نفت نرخ بیکاری را در آمریکا بالا می‌برد بطوری که طبق ارقام اعلام شده در ماه‌های اخیر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در این کشور از بین رفته است.

کاهش قیمت نفت شرکت‌های ضعیف آمریکایی را ورشکست می‌کند

وی همچنین گفت: امریکا در حال تولید از منابع انرژی غیرمتعارف است که هزینه تمام شده در آن بسیار بالا است لذا هرچه قیمت نفت افت بیشتری داشته باشد شرکت‌های بیشتری ورشکست می‌شوند و با توجه به اینکه شرکت‌هایی که روی منابع غیرمتارف کار می‌کنند شرکت‌های کوچکی هستند که بنیه مالی قوی ندارند و کاهش قیمت نفت حیات اقتصادی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کار‌شناس خاطرنشان کرد: در آمریکا اینگونه نیست که رئیس جمهور بتواند بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهد و یا نرخ بهره را افزایش و یا کاهش داده و میزان سخت گیری در بازار پولی را برای تحت تاثیر قرار دادن رقبای سیاسی دچار تحول کند.

وی یادآورشد: در آمریکا رئیس بانک مرکزی جایگاه خود و اقتصاد کشورش را مهم‌تر از آن می‌داند که بخواهد درگیر بازی‌های حزبی شود زیرا شرایط و نحوه اداره کردن فدرال رزرو کاملا از فضای سیاسی جداست و اگر سیاسی کاری بود ثبات فعلی را نمی‌توانستند رقم بزنند و بازی‌های سیاسی بخشی از تصمیم گیری‌هایشان می‌شد.

فدرال رزرو اقتصاد آمریکا را فدای بازی حزبی نمی‌کند

یونس آرا خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست گذاری پولی رئیس فدرال رزرو مقام بالاتری از رئیس جمهور آمریکا دارد و دلیلی ندارد که بخواهد اقتصاد کشور را تحت تاثیر جابجایی احزاب و یا انتخابات دستخوش تحول آنچنانی کند چون می‌داند که اقتصاددانان سیاست بانک مرکزی را نقد می‌کنند و به این سادگی کسی نمی‌تواند نرخ بهره بانکی را به خاطر رقابت سیاسی و حزبی به یکباره دو برابر کند.

کد خبر : ۳۳۱۴۴۶