خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی:

اصلی ترین ماموریت ما کاهش هزینه مبادله از دالان‌های ایران است

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۲۶۴

اگر بخواهیم هزینه مبادله و جابجایی از دالان‌های ایرانی را افزایش دهیم مسیرهای موازی بوجود می‌آید و اصلی‌ترین ماموریت ما کاهش هزینه عبور و مبادله در منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک کم‌نظیر ایران گفت: اگر بخواهیم هزینه مبادله و جابجایی از دالان‌های ایرانی را افزایش دهیم مسیرهای موازی بوجود می‌آید و اصلی‌ترین ماموریت ما کاهش هزینه عبور و مبادله در منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد 37 هزارو 700 میلیاردتومانی سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر شمال و جنوب کشور گفت: صنعت حمل و نقل دریایی یک صنعت جهانی است و محدود به مرزها نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش ایران در این صنعت جهانی و موضوع قدرت و مسئولیت ادامه داد: کشو ر ایران در حوزه بندری و دریایی چه از لحاظ نظامی و چه از نظامی سیویل و بندری نشان داده که یک قدرت دریایی در منطقه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اسناد تاریخی درباره بنادر کشورمان گفت: با همکاری دانشگاه تهران  وتوسط سازمان بنادر و دریانوردی 6هزار سند تاریخی در دانشنامه جزایر ایران جمع‌آوری شده است. این اسناد نشان می‌دهد که ایران همواره در یک موقعیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک بوده و یک قدرت دریایی منطقه‌ای بوده‌است.

آخوندی با تاکید براینکه ما به عنوان قدرت دریایی به مسئولیت خودعمل نکرده‌ایم گفت: قدرت تنها اعمال حاکمیت نیست و باید آینده را تضمین و همچنین باید منافع ملی را تامین کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش و موقعیت جغرافیای استراتژیک ایران گفت: ایران همواره چهارراه جغرافیا و حوادث بوده است و همواره نقش تاریخی و ژئوپلتیک را با هدف جابجایی بار مسافر در منطقه بازی کرده‌است.

وی با تاکید براینکه اگر بخواهیم هزینه این جابجایی و تردد را افزایش دهیم به طور قطع دنیا منتظر تصمیمات ما نمی‌ماند و مسیرهای موازی به جای دالان‌های ترددی ایران ایجاد می‌شود، ادامه داد: ایران در یک نبرد سیاسی است و عده‌ای می‌خواهند منافع ملی ما را تخریب کنند و از سوی دیگر با افزایش هزینه جابجایی از ایران، منافع اقتصادی را از دست خواهیم داد.

وی افزود: اگر هزینه تردد از ایران افزایش بیابد به طور قطع مسیرهایی از سوی افغانستان، پاکستان و یا ترکیه ایجاد و جایگزین مسیر ایران می‌شود.

آخوندی با تاکید براینکه هزینه مبادله کالا و جابجایی مسافر از دالان‌های کشورمان باید کنترل شود، گفت: اصلی‌ترین ماموریت ما کاهش هزینه عبور و مبادله از دالان‌های ایران است و ما مسئولیت قدرت کاهش هزینه‌های مبادله در منطقه را داریم و باید هزینه‌های این مبادله چه از لحاظ اقتصادی، امنیتی و اجتماعی کاهش یابد.

آخوندی ادامه داد: افزایش میزان ترانزیت با کاهش هزینه رقابت‌پذیر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عمیقا به این فرمایش رهبری که اعلام کرده‌اند ایران باید شاهراه شمال به جنوب و شرق به غرب باشد اعتقاد دارم اما برای تحقق این هدف ریسک‌ کار باید کاهش یابد.

وی با بیان اینکه دولتی که تصور می‌کند باید به همه جا پنجه بکشد و درهمه امور حضور داشته باشد دولت ضعیفی است، گفت: در ایام جنگ، قدرت دولت حتی به توزیع  کوپنی مواد غذایی رسیده بود این درحالی است که آلمان یک شرکت بیمه هرمس راه‌اندازی کرد و اعلام شد که هر کس بخواهد به ایران صادرات داشته باشد با نرخ بیمه15 درصدی می‌تواند این کا را رانجام دهد بنابراین  توجیه اقتصادی صادرات به ایران بدون اینکه دولت دخالتی در اجرا داشته باشد از بین رفت.

آخوندی با بیان اینکه ایران دالان عبور شمال به جنوب و شرق به غرب است و این دالان باید بر زندگی مردمان منطقه تاثیر بگذارد گفت: قدرت دریایی باید زندگی در ساحل را بهبود ببخشد و اگر به جای رسیده‌ایم که جمعیت در سواحل مکران 4.8 نفر در کیلومتر مربع است یعنی نتوانسته‌ایم به مسئولیت قدرت پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: قدرت مسئولیت اجتماعی دارد اما قدرت دریایی نتواسته زندگی مردم ساحلی را بهبود دهد به طوری که 40 درصد مردم  بندرعباس حاشیه‌نشین هستند و مردم چابهار هم در وضعیت ناگواری زندگی می‌کنند.

وی با تاکید براینکه دولت یازدهم اولین گام را برداشته و این اصلاح شرایط برجام و پسا برجام است گفت: می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم ایران نقش ایجابی ایفا می‌کند و اعلام می‌کنیم که ما قدرت رقابت با اقتصاد جهان را داریم. این علامتی که ایران نشان داد بسیار بزرگ بود و ما به مسئولیت قدرت ایران در منطقه و مفهوم برد ـ برد واقف هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه گام بعدی ایجاد شبکه‌های اقتصادی در جهان است، ادامه داد: هر چه هزینه دالان‌های اقتصادی کشور را کاهش دهیم در توسعه سواحل و بنادر جنوب و شمال موفق‌تر خواهیم بود.

وی به توسعه روزافزون بنادر جنوب خلیج‌فارس و اتصال این بنادر به راه‌آهن اشاره کرد وگفت: این هزینه‌های سنگین برای رهایی کشورهای حاشیه جنوبی از تنگه هرمز است و می‌خواهند خلیج‌فارس را از طریق خشکی به یکدیگر متصل کنند تا اتکا به تنگه هرمز کمتر شود.

آخوندی با تاکید بر ایجاد شبکه‌های جهانی اقتصادی جابجایی کالا گفت: در بازدید از بندر آستاراخان روسیه متوجه شدم بازرگانان ایرانی تاسیسات خوبی در این بنادر دارند که در شرایط پساتحریم این بندر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد اما یک بندر کافی نیست و باید در بنادر دریاهای خزر، سیاه و مدیترانه چنین تاسیساتی هم داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید براینکه باید شبکه اقتصادی بین‌المللی در بخش بندری ایجاد شود از حضور 16 خط کشتیرانی خارجی در بنادر ایران خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز