خبرگزاری کار ایران

حجتی ؛

فقط 6 تا هفت درصد کل منابع بانکی به کشاورزی تخصیص یافته است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر پایه قوانین بجز بانک کشاورزی، 25 درصد منابع دیگر بانک ها نیز باید به این بخش تخصیص یابد اما متاسفانه تاکنون فقط 6 تا هفت درصد کل ارزش منابع بانکی تخصیص یافته است.

به گزارش ایلنا ، «محمود حجتی» شنبه در نشست معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس جمهوری در محل این وزارتخانه، افزود: هم اکنون همه فشارها برای اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی بر عهده بانک کشاورزی است و دیگر بانک ها با وجود مقررات و قوانین به تعهد خود عمل نمی کنند.

به گفته او، بخش کشاورزی سهم بالایی در فضای کسب و کار، تولید ناخالص ملی و اشتغال دارد اما «امکانات بانکی آنگونه که باید، در اختیار بخش کشاورزی قرار نمی گیرد».

وی گفت: اکنون منابع تخصیصی بانک ها به بخش کشاورزی برای افزایش بازده و بهره وری کافی نیست.

** یارانه بخش کشاورزی ایران، یک چهارم بسیاری از کشورهای توسعه یافته است

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازده سرمایه در بخش کشاورزی ما پایین است در حالی که در تمامی کشورهای دنیا بیشتر از دیگر بخش ها به بخش کشاورزی منابع مالی تخصیص می یابد اما در ایران آنطور که باید، به این بخش توجه نمی شود.

حجتی یکی از مهمترین مشکل های بخش کشاورزی را منابع آبی برشمرد و گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا 70 درصد کشت به شیوه دیمی انجام می شود؛ در حالی که 90 درصد تولید کشاورزی ایران از زمین های آبی پرهزینه تامین می شود.

به گفته او، همین امر باعث می شود ایران در تولید بسیاری از محصول های کشاورزی توان رقابت با دیگر کشورها را نداشته باشد.

وزیر کشاورزی درباره تخصیص یارانه به بخش کشاورزی گفت: در بیشتر کشورهای توسعه یافته با توجه به زیرساخت ها و منابع مالی، آب و خاک مناسب، معادل 49 درصد ارزش تولید، یارانه پرداخت می شود.

حجتی افزود: با وجود حمایت های دولت از بخش کشاورزی، این رقم در ایران 10 تا 15 درصد است.

وی ادامه داد: اصرار دارم کشاورزان ایران مظلوم ترین و زحمتکش ترین کشاورزان دنیایند؛ زیرا با زحمت زیاد و هزینه های بالا تولید می کنند اما هر کجا کمبودی پیش می آید، به گردن کشاورزان می اندازیم و آنان را به مصرف بیش از اندازه آب متهم می کنیم.

وزیر کشاورزی تاکید کرد هر جا از کشاورزان حمایتی صورت گرفته موجب ارتقای تولید شده است.

حجتی بر گسترش کاشت گیاهان مثمر و دارویی برای افزایش تغذیه سفره های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد درآمد حداقلی و اشتغال تاکید کرد.

** اختصاص 10 میلیارد دلار اعتبار برای اصلاح زیرساخت های آب و خاک

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت یازدهم با وجود همه مشکل ها و محدودیت ها توانست از بخش کشاورزی حمایت کند؛ به طوری که سازمان برنامه و بودجه در این مدت تا جای ممکن از این بخش پشتیبانی کرده است.

وی گفت: دولت یازدهم 10 میلیارد دلار منابع اعتباری برای اصلاح زیرساخت های آب و خاک کشور تخصیص داده است.

وی ادامه داد: در سال 1392 کمتر از 30 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده بود که در سال 1393 این میزان به بیش از 160 هزار هکتار رسید و تاکنون نیز بین 40 هزار تا 50 هزار آن اجرایی شده و 60 هزار هکتار دیگر نیز در دست اجراست.

وی تصریح کرد: اجرای طرح سامانه آبیاری نوین بین دو تا سه ماه زمان می برد که تاثیر آن در مدت یک سال با کاهش مصرف آب و بهبود آبیاری دیده می شود. با این همه برخی تعهدها باعث شده است طرح با احتیاط اجرا شود.

بر پایه نتایج سرشماری عمومی کشاورزی سال 13۹۳ مرکز آمار ایران که هفتم مهرماه امسال منتشر شد، زمین های کشاورزی کشور نزدیک به ۱۶ هزار و ۴۷۷ هکتار است.

کد خبر : ۳۳۱۱۱۸