خبرگزاری کار ایران

شعری مقدم در همایش IPF

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی 70 میلیون تن می‌شود/ ارزش فروش محصولات پتروشیمی به 27 میلیارد دلار در سال می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۳۲۹۲۲۷

دو هزار کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس و دریای عمان، نیروی کار جوان و تحصیلکرده و نسبتا ارزان ، بازار مصرف 75 میلیونی نیز از جمله مزایای جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس شعری‌مقدم مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ضمن قدردانی از  زحمات وزیر صنعت در صنعت پتروشیمی گفت: ایشان در دولت اصلاحات مسئولیت اداره شرکت ملی صنایع پتروشیمی را برعهده داشتند تا در این دوران با حمایت آقای زنگنه آنچنان توسعه عظیمی را شکل دادند که هنوز هم پس از گذشت ده سال طرح‌هایی که بهره‌برداری می‌رسند اکثرا بازمانده‌های همان دوران هستند واگر تحریم‌ها نبود باید امروز ظرفیت تولید سالانه به جای 60 میلیون تن 100 میلیون تن بود.

وی با اشاره به اینکه پیوندی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی حائز مقام بیستم در بین 40 شرکت بین‌المللی در رتبه‌بندی نشریه ICIS بوده است افزود: این 40 شخصیت در سال 2015 در صنعت پتروشیمی کشورشان بیشترین اثربخشی را داشته‌اند که محمد حسن پیوندی نیز جزو این شخصیت‌های اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه همایش امسال در سایه اقدامات هوشمندانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای از رونق بیشتری برخوردار است اظهار داشت: پیش از برگزاری همایش هیات‌های زیادی از کشورهای مختلف اروپا و آسیا به منظور کسب اطلاع از چگونگی سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران با این جانب ملاقات داشته‌اند همگی این هیات‌ها ضمن اظهار آمادگی اعلام کرده‌اند که بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران را شروع خواهند کرد.

شعری‌مقدم ثبات ایران در منطقه را از جمله جذابیت‌های ایران و دلیل ابراز علاقه سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور درایران برشمرد و افزود: ایران با داشتن 158 میلیارد بشکه ذخایر نفتی و 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی از نظر جمع ذخایر هیدورکربنی در جهان مقام اول را دارد همچنین در کشور ما انرژی نسبتا ارزان است.

وی ادامه داد: دو هزار کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس و دریای عمان، نیروی کار جوان و تحصیلکرده و نسبتا ارزان ، بازار مصرف 75 میلیونی نیز از جمله مزایای جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین گفت: ایران مرکز ثقل بازارهای خاورمیانه و آسیای غربی و مرکزی است و همچنین توانایی‌های ایران در زمینه طراحی و مهندسی ساختمان و نصب و تجهیزات صنعتی نیز به مرز خودکفایی رسیده است که تمامی این علل را می‌توان از جمله جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران ذکر کرد.

وی همچنین گفت: علاوه بر این مزایا برخورداری از معافیت مالیاتی و گمرکی در مناطق ویژه ایران را تبدیل به کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی کرده‌است.

وی با اشاره به نقش جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعداز اجرای کامل خصوصی‌سازی اظهار داشت: وظیفه شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی در ساختار جدید سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت، نظارت و تنظیم‌گری است همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف است به کمک سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی، وزارت نفت، وزارت نیرو و دیگر وزارتخانه ها مشخص کند که درچه نقاطی از ایران استعداد احداث صنایع پتروشیمایی اعم از بالادست و پایین‌دست وجود دارد.

شعری‌مقدم ادامه داد: تشویق بخش‌خصوصی به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینگونه صنایع در مناطق مستعد و در صورت لزوم مشارکت با بخش‌خصوصی با استفاده از منابع داخلی یا دولتی از جمله دیگر وظایف این مجموعه است.

وی همچنین به جذب، راهنمایی و پشتیبانی سرمایه‌گذاران از جمله دیگر وظایف صنایع ملی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در اختیار گذاشتن اطلاعاتی از قبیل اینکه تولید چه حجم از چه محصولاتی در ایران با توجه به بازارهای مصرف و عرضه جهانی مقرون به صرفه است از دیگر وظایف ما است.

وی ادامه داد: کمک به ایجاد فضای مطلوب کسب و کار در پتروشیمی از طریق شناسایی قوانین، مقررات و ضوابط نامناسب و دست و پاگیر و در خواست اصلاح و یا ابطال آنها از دیگر وظایف شرکت‌ صنایع ملی پتروشیمی است.

وی از معرفی توانمندی‌های داخل کشور در زمینه طراحی، مهندسی، ساختمان و نصب و ساخت تجهیزات با استفاده از بانک جامع اطلاعاتی موجود به عنوان دیگر وظیفه شرکت‌صنایع ملی پتروشیمی یادکرد وا فزود: متخصصان و کارشناسان شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌توانند در صورت نیاز خدمات فنی و مهندسی، اقتصادی و مالی و حقوقی به متقاضیان ارائه کنند.

شعری‌مقدم در ادامه خاطر نشان کرد:هدف از توسعه صنعت پتروشیمی در ایران جلوگیری از خام‌فروشی، تکمیل زنچیره ارزش و اشتغال‌زایی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی از سرمایه‌گذاران خواست که نسبت به وجوه استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی‌های موجود در کشور توجه ویژه داشته باشند.

شعری‌مقدم اظهار داشت: علیرغم محدودیت‌های ناشی از تحریم تا پایان سال جاری 4.5 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی اضافه خواهد شد و در پایان سال آینده نیز با اضافه شدن 4.7 میلیون تن دیگر کل ظرفیت تولید به 70 میلیون تن در سال بالغ خواهد شد و چنانچه قیمت‌های سال 90 را مبنا قرار دهیم ارزش کل فروش محصولات این صنعت بالغ بر 27 میلیارد دلار در سال خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز