خبرگزاری کار ایران

مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز ایران:

صادرات 32.5 میلیون متر مکعب گاز به کشورهای ترکیه، نخجوان و ارمنستان/ ظرفیت افزایش صادرات گاز به ترکیه را داریم

asdasd
کد خبر : ۳۲۷۹۳۹

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز ایران گفت: نطقه 8 در انتهایی‌ترین مسیر انتقال گاز است و گاز با سه خط 42، 48 و 40 اینچ و به ترتیب با ظرفیت‌های 20 میلیون متر مکعب،‌60 میلیون متر مکعب و 50 میلیون متر مکعب گاز در روز به منطقه منتقل می‌شود که در جمع ظرفیت انتقال گاز به این منطقه به 130 میلیون متر مکعب می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یدالله بایبوردی مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز ایران در نشست خبری  در جمع خبرنگاران گفت: منطقه 8 انتقال گاز یکی از مناطق ده‌گانه‌ای است که مسئولیت انتقال گاز پایدار در سطح استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و گیلان را بر عهده دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه 8 انتقال گاز در موقعیتی قرار دارد که شرایط آب و هوایی نسبت به اکثر استان‌های کشور سردتر است افزود: این مساله اهمیت  انتقال گاز به مبادی مصرف و صادرات را بیش از مناطق دیگر  نشان می‌دهد.

بایبوردی تصریح کرد: منطقه 8 در انتهایی‌ترین  مسیر انتقال گاز است و گاز با سه خط 42، 48 و 40 اینچ و به ترتیب با ظرفیت‌های 20 میلیون متر مکعب،‌60 میلیون متر مکعب و 50 میلیون متر مکعب گاز در روز به منطقه منتقل می‌شود که در جمع ظرفیت انتقال گاز به این منطقه به 130 میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در ح ال حاضر 96 میلیون متر مکعب گاز وارد منطقه می‌شود اظهار داشت: از این میزان گاز انتقالی به منطقه 30 میلیون متر مکعب به ترکیه،1.5 میلیون متر مکعب از طریق مرز جلفا به نخجوان و یک میلیون متر مکعب نیز به ارمنستان صادر می‌شود و باقی مانده این میزان نیز به مصارف داخلی رسیده که از این میزان نیز 6.5 میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها و بقیه به مصارف صنعتی و خانگی می‌رسد.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز ایران خاطرنشان کرد: کلیه تعمیرات و عملیات بازرسی در تمامی تاسیسات انجام شده و از ضریب اطمینان و دسترسی بالایی برخوردار است و همچنین خطوط لوله مورد تعمیرات پیگرامی هوشمند قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده  و همچنین با توجه به اینکه افزایش سرمای هوا امیدواریم که با توسعه انتقال و استخراج و احداث پالایشگاه‌ها با مدیریتی که در دیسپچینگ دارد مشکل خاصی در بخش تولید و انتقال و توزیع گاز به منطقه پیش نیاید.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری بهره‌برداری از فاز 2 تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز با هدف توسعه تاسیسات و افزایش ظرفیت انتقال گاز از 24 میلیون متر مکعب به 60 میلیون متر مکعب انجام شد افزود: بر اساس برنامه‌ریزی شرکت گاز و نیازسنجی‌های میزان گاز مورد نیاز 53 میلیون متر مکعب است لذا واحد جدید تقویت فشار گاز تبریز با این هدف عملیاتی شد.

وی افزود:البته قبل از راه‌اندازی این واحد نیز سقف صادرات ما به ترکیه 30 میلیون متر مکعب بوده ولی قبلا تاسیسات بدون یدک کار می‌کردند و اگر مداری از واحد سرویس خارج می‌شد مشکلاتی  برای صادرات به وجود می‌آمد اما اکنون با راه‌اندازی فاز دو تاسیسات تقویت فشار این مشکل برطرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت از 24 به 53 میلیون متر مکعب به منظور 10 میلیون افزایش صادرات و 13 میلیون نیز بابت مصارف داخلی بوده است.

بایبوردی هزینه احداث فاز 2 تاسیسات تقویت فشار قوی تبریز را 20 میلیون یورو هزینه ارزی و 20 میلیارد تومان به صورت ریالی عنوان کرد که طی مدت 5 سال  به انجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه تبریز قابلیت صادرات گاز بیشتری را به ترکیه دارد اظهار داشت: در قرارداد 25 ساله با ترکیه  ظرفیت صادرات  گاز به این کشور 10 میلیارد متر مکعب در سال پیش‌بینی شده و تا کنون تعللی در تحویل مقادیر تعیین شده صورت نگرفته است اما اگر سیاست و ظرفیت تولید بالاتر برود ایستگاه تبریز قابلیت ارسال بیشتر گاز به ترکیه را دارد.

وی در خاتمه میزان گاز صادر شده به کشور ترکیه را از ابتدای سال جاری تا آخر آبان حدود 5 میلیارد متر مکعب عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز