خبرگزاری کار ایران

افزایش 200 برابری قیمت بلیت هواپیما در بعد از انقلاب / افزایش قیمت‌ها تخلف آژانس‌ها بود

این که قانون در این مقطع زمانی (اربعین حسینی) به اجرا رسید دلیل خاصی نداشت و به طور قطع در هفته آینده در ساختار مدیریت درآمد ایرلاین‌ها تغییراتی بوجود می‌آید.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از پس انقلاب تا به امروز قیمت هواپیما 200 برابر شده است گفت: مردم برای گرفتن خسارت بابت تاخیر مراجعه نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با بیان اینکه رفع مشکلات صنعت هوانوردی نیازمند ارائه یک مدل جدید است که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند اظهار کرد: بخشی از قانون ازادسازی نرخ بلیت هواپیما، متنوع‌سازی قیمت‌ها بود که سال گذشته انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال اجرایی می‌شود گفت: اینکه، این قانون در این مقطع زمانی (اربعین حسینی) به اجرا رسید دلیل خاصی نداشت و به طور قطع در هفته آینده در ساختار مدیریت درآمد ایرلاین‌ها تغییراتی بوجود می‌آید.

قیمت‌ها هنوز تغییری نکرده است

 همچنین مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه هنوز افزایش قیمتی در نرخ بلیت‌ها اعمال نشده است تاکید کرد: آزادسازی قیمت‌ بلیت الزاما به معنای افزایش نرخ‌ها نیست.

وی ادامه داد: از الزامات بسیار مهم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شفافیت قیمت‌ها و اعلام نرخ نهایی بر روی سایت ایرلاین‌ها و درج آن بر روی بلیت هواپیما است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما 9 آذرماه ابلاغ شده و هنوز هم هیچ افزایش نرخی در مسیرهای پروازی اعمال نشده است این افزایش قیمت‌هایی که اخیرا و در روز گذشته در مسیر مشهد انجام شد به تخلف برخی از آژانس‌ها برمی‌گردد.

وی افزود: برخی از آژانس‌های مسافرتی که بلیت چارتی این مسیرهای پرتردد را داشتند با توجه به اینکه بلیت‌ها چارتی بود قدرت افزایش نرخ بلیت را داشتند و این افزایش قیمت‌ها را اعمال کردند و قطعا این تخلف آژانس‌ها بود.

وی تاکید کرد: پس از ابلاغ قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هنوز هیچ افزایش قیمتی از سوی ایرلاین‌ها اعمال نشده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه از این پس سازمان هواپیمایی نباید در نرخ‌گذاری‌ها دخالت کند گفت: سازمان هواپیمایی کشوری متولی، هدایت‌کننده، حمایت کننده و نظارت کننده بر صنعت هوایی است اما دیگر نمی‌تواند دخالتی در امور بازرگانی ایرلاین‌ها داشته باشد اما نرخ 87 مسیر هوایی همچنان تکلیفی است و این نرخ‌ها تابع نرخ‌گذاری سازمان هواپیمایی است.

رقابت‌های مضر وارد بازار نمی‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی در ادامه این برنامه با بیان اینکه بر روی مسیرهای تکلیفی و حمایتی نظارت کامل داریم گفت: این مدل جدید یعنی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را به شکلی طراحی کرده‌ایم که تعداد پروازها به مسیرهای تکلیفی کم نشود و توجه ویژه‌ای به این مسیرها داریم.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در آزادسازی بلیت هواپیما این است که شرکت‌های هواپیمایی بتوانند به صورت مستقیم بلیت بفروشند و رقابت‌های مضر وارد بازار نمی‌شود و به طور قطع ما هنوز بر روی بازار نظارت خواهیم داشت.

انحصار چند قطبی در بازار فروش بلیت هواپیما

قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با بیان اینکه شرایط هنوز برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما آماده نیست گفت: شرایط موجود برای اجرای این قانون قابل‌قبول نیست و در بازار انحصار چند قطبی وجود دارد.

وی با تاکیدبر اینکه هنوز برای بسیاری از مسیرهای هوایی وسیله نقلیه جایگزین مانند قطار سریع‌السیر نداریم گفت: از سوی دیگر هنوز سیستم اداری متمرکز بر روی تهران است و نتوانسته‌ایم از سیستم‌های آی‌تی جایگزین استفاده کنیم.

قادری با انتقاد بر ادامه ارائه یارانه به ایرلاین‌ها گفت: در شرایطی که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شده هنوز به برخی از ایرلاین‌ها یارانه پرداخت می‌شود.

کیفیت خدمات زاییده آزادسازی بلیت هواپیما است

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تنها در مسیرهای پرتردد آزادسازی بلیت هواپیما اتفاق افتاده است تاکید کرد: قیمت بلیت شبکه پرتردد را آزاد کرده‌‌ایم و نمی‌توانستیم منتظر بمانیم تا نوسازی ناوگان و افزایش ناوگان صورت بگیرد و بعد قانون آزادسازی بلیت را اجرا کنیم.

عابدزاده افزود: به طور قطع کیفیت خدمات زاییده آزادسازی بلیت هواپیما است ناوگان هوایی کشورمان سن بسیار بالایی دارد چرا که سرمایه‌گذاران برای ورود به این صنعت سودی را متصور نمی‌شوند. بنابراین سرمایه‌گذاری هم در ایرلاین‌ها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای پرتردد در زمان غیر پیک کاهش می‌یابد گفت: در یک سال اخیر که بخشی از قانون آِزادسازی بلیت هواپیما انجام شد بلیت مسیر پرتردد کیش 40 هزار تومان هم بفروش رفت.

ایرلاین‌ها مشکل ساختار مدیریتی دارند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه این برنامه با بیان اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی مانند ماهان در طول این سال‌ها  رشد خوبی داشتند تاکید کرد: ایرلاین‌ها از نظر ساختار مدیریتی مشکل دارند و نمی‌توانند از ظرفیت همکاری بین شرکت‌های هواپیمایی استفاده کنند.

وی ادامه داد: همه کشورها توانسته‌اند سیستم پیش‌فروش را فعال کنند اما در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده است و مشکل ایرلاین‌ها در همین موارد است.

قیمت تمام شده یک ساعت پرواز در ایران نصف قیمت جهانی است

عابدزاده با انتقاد از پایین ماندن قیمت بلیت هواپیما در کشور گفت: در حالی که امروز قیمت تمام شده یک ساعت پرواز در ایران 40 دلار است نرخ متوسط آن در جهان 80 دلار است.

وی افزود: این درحالی است که کشور ما چندین سال است که در تحریم به سر می‌برد و این فاصله قیمت‌ها ناعادلانه است.

ایرلاین‌ها یارانه نمی‌گیرند

همچنین اسعدی سامانی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در آمریکا در سال 1987 گفت: شرکت‌های هواپیمایی که وارد صنعت شدند با هدف توسعه صنعت هوانوردی کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا نیاز به حمل و نقل هوایی در کشور را پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند گفت: هنوز ایرلاین‌ها نتوانسته‌اند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

رفع مشکلات فروش بلیت هواپیما تا 6 ماه دیگر

کرمانی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی که مهمان تلفنی این برنامه بود در پاسخ به این سوال مجری برنامه که گفته می‌شود افزایش نرخ‌های پس از آزادسازی بلیت هواپیما به تخلف آژانس‌ها مربوط می‌شود گفت: برای دفاع از این موضوع باید یک اتهام‌نامه مشخص وجود داشته باشد برخی از آژانس‌ها بلیت را برای ایام پیک گران‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند اما در سایر ایام سال این بلیت‌ها کمتر از نرخ مصوب به فروش رفته است.

کرمانی ادامه داد: اگر قرار باشد اقتصاد کشور که اقتصاد صنعت هوایی هم جزئی از آن است دچار سلیقه‌های افرادی شود که تخصصی در این امر ندارند دچار همین روزگاری می‌شویم که داریم.

کرمانی تاکید کرد: تمام مشکلاتی که امروز در فروش بلیت هواپیما داریم 3تا 6 ماه پس از آزادسازی بلیت هواپیما حل می‌شود.

افزایش قیمت 200 برابری بلیت هواپیما پس از انقلاب

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به بخشی از صحبت‌های مجری برنامه که درباره افزایش قیمت 300 درصدی قیمت بلیت هواپیما در ده سال گذشته بود گفت: قیمت بلیت هواپیما بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز  در حالی 200 برابر شد که هزینه تمام شده شرکت‌ها 700 الی 800 برابر شده است و نرخ سوخت هواپیما هم هزار و 200 برابر شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما این امکان را به ایرلاین‌ها دادیم که نرخ بلیت خود را از صفر تا 30 درصد متغیر کنند اما واقعیت این است که ایرلاین‌ها توان فروش ندارند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی امروز 5هزار میلیارد تومان بدهی دارند گفت: این 5هزار میلیارد تومان زیان انباشته در ساختار مالی ایرلاین‌ها است.

عابدزاده در پاسخ به سوال مجری برنامه که چرا با این شرایط هنوز برخی از سرمایه‌گذاران تمایل  ورود به صنعت هوانوردی را دارند گفت: توجیه آنها این است که به امید آینده بهتر وارد صنعت شوند و تمام برنامه ایرلاین‌ها متکی به هواپیماهای قدیمی است.

ارزش مجوز یک ایرلاین  دربازار آزاد30 میلیارد تومان است

موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع معادن مجلس که از مهمانان تلفنی این برنامه بود گفت: در حالی که رئیس سازمان هواپیمایی از اختلاف قیمت تمام شده هر ساعت پرواز در ایران و دنیا حرف می‌زند اما اشاره‌ای به اختلاف درآمد ایرانی‌ها با خارجی‌ها ندارد در حالی که متوسط درآمد هر ساعت کار در خارج از کشور 80 دلار است درآمد یک کارمند در ایران زیر یک میلیون تومان است چطور می‌شود هزینه‌های یک ایرانی به دلار باشد و درآمدش به ریال.

حسینی‌صدر با بیان اینکه اخیرا سرمایه‌گذارانی که از بازنشستگان این صنعت هستند پیشنهاد راه‌اندازی یک ایرلاین‌ جدید را داده‌اند گفت: طبق برآوردهای اولیه قرار است هواپیماهای زیر 15 سال وارد کنند که بازگشت سرمایه این ایرلاین جدید کمتر از سه سال خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار و اطلاعاتی که رئیس سازمان هواپیمایی می‌دهد صحیح نیست و خلاف واقع است گفت: راه‌اندازی یک ایرلاین سرمایه‌گذاری 45 میلیون دلاری می‌خواهد و طبق منابع غیررسمی ارزش مجوز یک ایرلاین در بازار چیزی حدود 20 الی 30 میلیارد تومان است.

ارزش کل ناوگان هوایی ایران یک میلیارد دلار است

اسعدی سامانی در ادامه برنامه با بیان اینکه براساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری سرمایه اولیه برای تاسیس یک ایرلاین 156 میلیون دلار است گفت: سرمایه اولیه ایرلاین‌ها باید 156 میلیون دلار باشد و نه 45 میلیون دلار.

همچنین عابدزاده در ادامه گفت: امروز در ناوگان هوایی کشورمان 250 هواپیما وجود دارد که ارزش کل این ناوگان یک میلیارد دلار است این درحالی است که قیمت یک ایرباس به روز بیشتر از کل ناوگان هوایی ایران است.

همچنین قادری با بیان اینکه ایرلاین‌ها برای حل مشکل اقتصادی خود باید از ابزارهای دیگری استفاده کنند ادامه داد: قیمت بلیت هواپیما باید بر اساس ساعت و روز تغییر کند.

وی ادامه داد: در سیستم هوایی کشورمان نیروی مازاد وجود دارد که این خود باعث افزایش هزینه ایرلاین‌ها می‌شود همچنین بخشی از مشکلات ایرلاین‌ها به ساختار نامناسب ادرای و مدیریتی برمی‌گردد.

قادری تاکید کرد:سازمان هواپیمایی باید به این سوال پاسخگو باشدکه تا امروز چقدر به تعهدات خود نسبت به حقوق مشتریان و مسافران عمل کرده است.

عابدزاده :  مردم به دنبال گرفتن خسارت نیستند

رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به صحبت‌های عضو کمیسیون برنامه و بودجه مبنی براینکه تا چه حد به حقوق مشتری متعهد بوده‌اند گفت: مردم برای گرفتن خسارت کمتر مراجعه می‌کنند و بیشتر به دنبال کیفیت هستند و نه گرفتن خسارت.

وی ادامه داد: بهترین حقوقی که برای مشتری قائل هستیم جابجایی ایمن است و اینکه پرواز کیفیت داشته باشد البته تاکنون به پروازهای کنسل شده هم خسارت‌هایی پرداخت شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه این موضوع گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل حفظ حقوق مشتری تنها یکی از ایرلاین‌ها بیش از 300 میلیون تومان به مسافران خسارت پرداخت کرده است.

فرآیند اخذ خسارت بسیار زمان‌بر است / در شرایط رکود دلیلی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد

حسینی صدر با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: واقعیت این نیست که مردم به دنبال گرفتن خسارت نباشند بلکه فرآیند گرفتن خسارت از ایرلاین‌ها آنقدر زمانبر است که مسافران خسارت دیده عطایش را به لقایش می‌بخشند.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: اینکه گفته می شود سرمایه  اولیه برای راه‌اندازی یک ایرلاین 156 میلیون دلار است واقعیت ندارد بخشی از ناوگان ایرلاین‌ها در زمان تاسیس باید استیجاری و بخشی ملکی باشد که آنها را هم به صورت فاینانس می‌فروشند.

این نماینده مجلس ادامه داد:درحال حاضر 70 الی 80 درصد فروش بلیت هواپیما در اختیار سه شرکت هواپیمایی ماهان، هما و آسمان است که این انحصار بسیار سود‌ده است.

حسینی‌صدر با بیان اینکه باید برای مردم احترام قائل شویم تاکید کرد: در شرایطی که اقتصاد در رکود است چه دلیلی  قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: هرچند که گفته می‌شود آزادسازی به معنای افزایش قیمت بلیت نیست اما تجربه‌ها نشان می‌دهد که با آزادشدن قیمت‌ها نرخ بلیت هواپیما افزایش می‌یابد و قتی گفته می‌شود توسعه ناوگان و نوسازی آن در گروی آزادسازی بلیت هواپیما است یعنی به دنبال افزایش قیمت‌ها هستیم ومی‌خواهیم پول توسعه ناوگان را از مردم بگیریم.

همچنین قادری نماینده دیگر مجلس در ادامه گفت: اگر کار به جای باریک بکشد مجلس به این موضوع ورود می‌کند.

با‌آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به مردم حق انتخاب می‌دهیم

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه 58 درصدمسافران در سال بیش از 10 بار از هواپیما استفاده می‌کنند گفت" 19 درصد از مسافران در سال چیزی حدود 7 الی 10 بار، 18 درصد در طول یکسال 5 الی 7 بار، 2 درصد 3 بار و 3 درصد از مسافران در طول سال یکبار سوار هواپیما می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر در شبکه پروازی کشورمان 250 مسیر پروازی داریم و همچنین 40 فرودگاه در کشور وجود دارد که ایرلاین‌ها رغبتی برای نشست و برخاست در این مسیرها ندارند که با آزادسازی قیمت بلیت‌ هواپیما می‌توان تعداد پروازها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه با آزادسازی بلیت هواپیما حق انتخاب را به مردم می‌دهیم اظهار کرد: ا گر بتوانیم آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما را به صورت کامل انجام دهیم تا یکسال آینده شاهد تغییرات اساسی در صنعت هوایی کشورمان خواهیم بود.

با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما فرصت استفاده از حمل و نقل هوایی برای همه قشرها بوجود می‌آید

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه با‌‌ آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما فرصت استفاده از حمل و نقل هوایی برای همه اقشار با درآمدهای مختلف و متفاوت بوجود می‌آید گفت: با ایجاد مدل جدید اقتصادی ایرلاین‌های ارزان قیمت و امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید ایجاد می‌شود و گردش مالی در ایرلاین‌ها افزایش می‌یابد.

کد خبر : ۳۲۷۱۲۹