خبرگزاری کار ایران

کرباسیان:

برای توسعه بخش معدن به 3 میلیارد دلار نیاز داریم

معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: دهه آینده دهه رقابت در قیمتهاست و تولیدکنندگان سنگ آهن ایران برای ایجاد رقابت در جهان باید تلاش کنند قیمت تمام شده تولید را کاهش دهند.

به گزارش ایلنا از ایمیدرو، مهدی کرباسیان در مراسم افتتاح سومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران افزود: باید از فناوری های نوین برای کاهش قیمت تمام شده در حوزه سنگ آهن استفاده کنیم.

وی بر لزوم استفاده بهینه از امکانات و مزیت های کشور با هدف تولید بیشتر تاکید کرد و ادامه داد:  سرانه مصرف فولاد در ایران کمتر از 250 کیلوگرم و زیبنده کشور با داشتن ذخایر غنی مواد معدنی و انرژی فراوان نیست؛ از این رو درنظر داریم به 350 کیلوگرم برسانیم ضمن اینکه رسیدن به 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 جزو اهدافی است که باید به آن برسیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو به جلسه روز دوشنبه خود با سه هیات خارجی از کشورهای چین، ایتالیا و ایرلند که برای مذاکره به منظور حضور جدی در ایران به کشورمان سفر کرده اند، اشاره کرد و گفت: این هیات ها آماده اند با سرمایه خودشان در بخش معدن ایران مشارکت و سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: چینی ها به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی توانند از پول مفت ما استفاده کنند و حاضرند با سرمایه خودشان در معادن ایران مشارکت داشته باشند. ایرلندی ها هم اعلام کرده اند که آماده اند با سرمایه خودشان در حوزه اکتشاف مشارکت کنند.

کرباسیان همچنین به سفر اخیر خود به استرالیا نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر در حاشیه کنفرانس ایمارک به طور غیررسمی از وزیر معادن این کشور سوال کردم که باتوجه به وضعیت جهانی سنگ آهن، دلایل افزایش تولید شما چیست؟ پاسخ داد که قیمت تمام شده ما اکنون 15 دلار است که درنظر داریم تا دو سال آینده به 12 دلار کاهش دهیم؛ بنابر این ما از سود ضرر می کنیم، ضمن اینکه می خواهیم در آینده حرف اول را در دنیا بزنیم.

وی بر لزوم قیمت تمام شده تولید در حوزه سنگ آهن تاکید کرد و افزود: اکنون قیمت سنگ آهن در معادن ایران حدود 10 دلار است اما قیمت حمل آن دو برابر رقم فعلی است که قیمت تمام شده را افزایش می دهد، لذا باید در توسعه زیرساخت های حمل و نقل به ویژه ریلی تلاش کنیم.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر حجم تجارت سنگ آهن در اقتصاد جهانی 2000 دلار است ضمن اینکه یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی در کشورها را بر اساس مصرف فولاد ارزیابی می کنند.

کرباسیان بر لزوم توسعه صنعت فولاد در دوران پساتحریم تاکید و اظهار امیدواری کرد با تلاش دولت و مردم بتوان آخرین پیچ تحریم ها را پشت سر گذاشت و از ظرفیت های موجود استفاده بهینه کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود جذب سرمایه گذاری خارجی را در اولویت برنامه های این سازمان ذکر کرد و گفت: اکنون که در آستانه تدوین برنامه ششم هستیم، امیدواریم دولت در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی منابعی بین 2 تا 3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بخش معدن تامین کند زیرا که معدن شروع اشتغال  و توسعه است.

کرباسیان همچنین از معدنکاران بخش خصوصی خواست از هم اکنون خود را برای مشارکت با خارجی ها آماده کنند . اعتقاد ایمیدرو واگذاری امور معادن به بخش خصوصی است اما شروع آن یعنی اکتشاف به دلیل داشتن ریسک، توسط ایمیدرو انجام می شود.

به گفته وی ایمیدرو اکنون در 240 هزار کیلومترمربع از مساحت کشور اکتشافات معدنی را شروع کرده و ریسک آن را تقبل کرده است.

کرباسیان اظهار کرد: صندوق بیمه سرمایه گذاری های فعالیت های معدنی که قبل از شروع کار دولت یازدهم در فهرست واگذاری ها قرار داشت، خارج شد و سرمایه صندوق که 10 میلیارد تومان بود، ایمیدرو با وجود کمبود منابع معادل 25 میلیارد تومان به سرمایه صندوق اضافه کرد و با حمایت دولت اکنون به 110 میلیارد تومان رسیده که باید باز هم افزایش یابد.

وی بخش پایانی سخنان خود را به عنوان یک کارشناس مطرح کرد و گفت: به عنوان یک کارشناس معتقدم نباید به هیچ عنوان صادرات محدود شود چون که ایجاد محدودیت سبب خواهد شد تا بازارهای صادراتی را از دست بدهیم.

کرباسیان افزود: محدودیت ایجاد کردن در صادرات کار درستی نیست چون مشکلی را حل نمی کند . اگر در حوزه خودرو، بازار صادراتی داشتیم، با مشکل امروز مواجه نمی شدیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو، افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی، تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به معادن، کاهش حقوق دولتی معادن با توجه به کاهش قیمت مواد معدنی ، تامین ماشین آلات معدنی ، پرداخت جایزه صادراتی ، تقویت ایمنی معادن و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه از جمله افغانستان را به عنوان پیشنهادات خود برای رونق بخش معدن بیان کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن نیز در این همایش گفت: حدود 50 درصد ارزش افزوده و 19 درصد اشتغال بخش معدن در ایران مربوط به سنگ آهن است.

سیدعلیرضا سیاسی راد افزود: حدود 95 درصد حمل سنگ آهن، جاده ای است در حالی که اگر برای حمل آن از طریق ریلی عمل کنیم، می توانیم با قیمت های جهانی رقابت کنیم.

سومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران با برگزاری چند کارگاه تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان حوزه های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی ، دوشنبه شب به کار خود پایان داد.

کد خبر : ۳۲۶۹۹۴