خبرگزاری کار ایران

اولین تفاهم نانوشته بین ایران و عربستان

به نظر می رسد تحولات یکساله اخیر به خصوص درگیری‌های خاورمیانه و یمن که عربستان سعودی با هدف گسترش نفوذ خود آغازگر آن بوده است اکنون سبب شده که این کشور مجبور شود برای حفظ اقتصادش، در مقابل حریف دیرینه خود عقب نشینی کند.

تا ساعاتی دیگر اجلاس اوپک برگزار می‌شود و قرار است در این اجلاس وزرای عضو این سازمان برای بررسی آخرین وضعیت بازارهای نفت که این روزها از وضعیت خوبی برخوردار نیست تصمیماتی را اتخاذ کنند.

در روزهایی که قیمت نفت به پایین تر حد خود در 6 سال اخیر رسیده است، ایران که یکی از موسسین این سازمان محسوب می شود در آستانه لغو تحریم ها قرار دارد و بارها مقامات نفتی کشور اعلام کرده اند که خواهان پس گرفتن سهمیه خود هستند و به محض لغو تحریم ها ظرفیت این را دارند که در عرض 6 ماه تولید خود را یک میلیون بشکه افزایش دهند و در دو سال آینده تولید ایران را به 4 میلیون بشکه برسانند.

معمولا قبل از زمان برگزاری اجلاس اوپک، سیاست کشورهای حاضر به طور غیر رسمی مشخص می شود و این بار نیز این اتفاق افتاده است اما چیزی که سبب شده این اجلاس متمایز از دیگر اجلاسها باشد ایجاد یک نوع هماهنگی بین ایران و عربستان است.

در چهار سال اخیر روابط ایران و عربستان در بدترین حالت خود از زمان پیروزی انقلاب بوده است. در حالی که در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این روابط به سمت عادی شدن پیش رفت و در زمان خاتمی به بهترین حالت خود رسید اما از زمان ظهور دولت دهم این رابطه به تیرگی گرایید به طوری که احمدی‌نژاد از روابط سیاسی با این کشور در جهت ضربه زدن به حریفان سیاسی داخلی خود بهره برد و سرانجام این کار وضعیت امروز است.

در حال حاضرمیزان تولید نفت ایران نزدیک به دو میلیون بشکه است و این کشور خود را آماده تولید 3 ملیونی می‌کند. بر همین اساس دیگر کشورهای عضو اوپک اگر خواهان حفظ سقف تولید 30 میلیونی هستند هر یک مجبورند قسمتی از سهم صادرات خود را کم کنند.

با اینکه سال گذشته گروه عربی اوپک به رهبری عربستان با اصرار بر موضع خود مبنی بر عدم کاهش تولید نفت دیگر اعضا را مجبور کرد که با عوارض ناشی از کاهش درآمد نفتی دست و پنجه نرم کند اما امروز با شروع جنگ یمن و طولانی شدن و بالا رفتن هزینه‌های این کشور در عراق و سوریه، دیگر این کشور توان مالی سابق را ندارد.

بر همین اساس عربستان به دنبال حفظ سقف 30 میلیونی است و ایران هم در بالا بردن ظرفیت خود اصرار دارد برای همین اساس به نظر می رسد اولین همکاری نانوشته بین ایران و عربستان در آستانه صورت گرفتن است.

به نظر می رسد تحولات یکساله اخیر به خصوص درگیری‌های خاورمیانه و یمن که عربستان سعودی با هدف گسترش نفوذ خود آغازگر آن بوده است اکنون سبب شده که این کشور مجبور شود برای حفظ اقتصادش، در مقابل حریف دیرینه خود عقب نشینی کند.  

نویسنده: بسیم لاله
خبرنگار اقتصادی

کد خبر : ۳۲۶۸۱۶