خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

ارتشاء، اختلاس و رانت از بروکراسی اداری می‌آید

معاون فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه فسادهای اقتصادی که در سال‌های گذشته تشدید شد ریشه در بروکراسی پیچیده اداری دارد گفت: وقتی بروکراسی در کشورها رواج پیدا می‌کند آرام آرام منجر به پدید آمدن رانت، ارتشاء و اختلاس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی زم در مراسم تفاهم‌نامه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو با اشاره به ضرورت اجرایی‌سازی ماده 27 قانون مناطق آزاد اظهار کرد: در این ماده از قانون مناطق آزاد نکته‌ای وجود دارد که در سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده.

وی ادامه داد: در اجرای قانون ماده 27 قانون مناطق آزاد که مجددا در قانون 112 تکرار شده مشکلاتی وجود دارد و اجرای این قوانین می‌تواند راهکار معضلات امروز باشد.

وی با تاکید براینکه بروکراسی اداری وقتی پیچیده می‌شود رانت، ارتشاء و اختلاس بوجود می‌اید گفت: ریشه تمام مشکلاتی که در سال‌های اخیر تشدید شده از جمله فسادهای اقتصادی به این دلیل است که نتوانسته‌ایم از غول بروکراسی‌های اداری بربیاییم.

وی تاکید کرد: بروکراسی اداری معلول شکاف‌هایی است که بین دستگاه‌ها پدید آمده‌است.

معاون فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در ماده 27 قانون مناطق آزاد به نکته‌ای اشاره شده مبنی براینکه در جغرافیایی از سرزمین ایران مدیریت واحد وجود داشته باشد که در پرتوی آن ناهماهنگی‌ها مرتفع شود.

زم با بیان اینکه کشورهای دنیا توانسته‌اند در یک قرن اخیر مدیریت واحد شهری داشته‌باشند و معضلات اداری خود را از این طریق اصلاح کنند گفت: پس از قانون 27 ساله مناطق آزاد هنوز نتوانسته‌ایم مدیریت واحد منطقه‌ای و شهری را به اجرا در بیاوریم.

معاون فرهنگی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: برخی از سازمان‌ها تصور می‌کنند با تفویذ اختیارات تضعیف می‌شوند این در حالی است که مدیریت واحد با تفویض اختیارات در هماهنگی‌های بین‌دستگاهی محقق می‌شود.

زم با اشاره به تفاهم‌نامه بین سازمان غذا و دارو و سازمان مناطق آزاد ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان از جمله دستگاه‌هایی است که نقش و حضور آن در مناطق آزاد قابل انکار نیست.

وی با تاکید بر نقش وزارت بهداشت و درمان در مناطق آزاد گفت:درحال حاضر 12 کشور پیرامون ایران وجود دارند که همه این کشورها بغیر از یک و یا دو مورد به لحاظ پزشکی از ایران ضعیفتر هستند و اگر وزارت بهداشت بتواند حضور جدی در مناطق آزاد داشته باشد به طور قطع یکی از صادرات قابل توجه از این مناطق تجهیزات پزشکی و دارویی خواهد بود.

کد خبر : ۳۲۵۱۱۷