خبرگزاری کار ایران

فرصت سرمایه گذاری 18 میلیارد دلاری خارجی در طرح های کاتالیستی

ساجدی با اشاره به اینکه تا 5 سال آینده ظرفیت پالایش کشور از یک میلیون و 800 هزار بشکه به 3 میلیون بشکه می‌رسد، گفت: این افزایش ظرفیت نیاز به کاتالیست را در کشور افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میرعلی اصغر ساجدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت با اشاره به وضعیت پساتحریم گفت: در شرایط پساتحریم با توجه به افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و همچنین احداث پالایشگاه‌های جدید، تولید محصولات و فرآورده‌های نفتی در ایران افزایش پیدا می‌کند و به تدریج نیاز به کاتالیست افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: با طرح‌های جدید پالایشگاهی و همچنین توسعه صنعت پتروشیمی و گاز کشور در 5 سال آینده ظرفیت نیاز به کاتالیست بین 70 تا 100 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: با اشاره به اینکه ابتدا کاتالیست تولید شده مورد آزمایشات فنی قرار می‌گیرد آنگاه کاتالیست تولید شده را به شرکت‌های پالایشی معرفی می‌کنیم.

ساجدی با بیان اینکه در حال حاضر کاتالیست‌های سولفورزدا و تولید هیدروژن در داخل کشور بومی‌سازی شده است، گفت: در آینده نیز کاتالیست ایزومراسیون در پالایشگاه اصفهان نیز مورد استفاده قرار گرفته و نتایج استفاده از این کاتالیست بومی نیز قرار است توسط پالایشگاه اصفهان اعلام شود.

ساجدی با تأکید براینکه دو کاتالیست FCC و AFCC پرمصرف‌ترین کاتالیست‌های در حال حاضر هستند، گفت: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم این دو کاتالیست پرمصرف را با همکاری دو گروه از بخش خصوصی بومی‌سازی کنیم و امیدواریم ظرف مدت یک سال و نیم آینده این کاتالیست‌ها در داخل کشور بومی‌سازی و به تولید انبوه برسند.

عضو هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاتالیست تصفیه ته‌ماند برج خلا گفت: این کاتالیست را نیز با پژوهشگاه صنعت نفت در حال بومی‌سازیش هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا 5 سال آینده ظرفیت پالایش کشور از یک میلیون و 800 هزار بشکه به 3 میلیون بشکه می‌رسد، گفت: این افزایش ظرفیت نیاز به کاتالیست را در کشور افزایش می‌دهد.

ساجدی اظهار داشت: امیدواریم در 5 سال آینده حداقل 80 درصد از کاتالیست‌های مورد استفاده در پالایشگاه‌ها توسط بخش خصوصی داخلی تأمین شود.

وی با اشاره به کیفی‌سازی و رقابتی کردن تولید کاتالیست در داخل کشور افزود: مهمترین شاخص برای کاتالیست‌های بومی‌ شده کیفی‌سازی است و بخش خصوصی نیز که تا چند سال آینده وظیفه مدیریت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را در اختیار می‌گیرد از کاتالیست‌های با کیفیت استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های در دست احداث شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: یکی از این پروژه‌ها خطوط لوله است که 1814 کیلومتر خط لوله برای احداث داریم.

ساجدی گفت: خط لوله سبز‌آب‌ - ری به طول 650 کیلومتر، خط لوله آبادان - اراک به طول 240 کیلومتر، خط لوله بندرعباس - رفسنجان به طول 468 کیلومتر، انشعاب خط لوله سیرجان به طول 36 کیلومتر و خط لوله نائین - کاشان - ری به طول 420 کیلومتر شامل این خطوط لوله می‌شود.

عضو هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای طرح‌های در دست احداث این شرکت گفت: حدود 18 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌‌گذاری خارجی در این شرکت وجود دارد که امیدواریم با رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند در این طرح‌ها نیز ورود پیدا کنند.

2 میلیارد یوروهزینه برای نوآوری کاتالیست‎‌ها

کلین مدیر بازرگانی بخش خاورمیانه شرکت باسف آلمان نیز با اشاره به اینکه شرکت باسف در تولید انواع کاتالیست فعالیت می‌کند،گفت: در حال حاضر این شرکت به تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های جهان کاتالیست عرضه می‌کند و تنها جایی که محدودیت دارد ایران است.

کلین با اشاره به اینکه با برداشته شده تحریم‌ها امیدواریم هر چه زودتر بازار ایران نیز بر روی کاتالیست‌های شرکت باسف گشوده شود،افزود: کاتالیست‌های FCC و RFCC یکی از پرمصرف‌ترین کاتالیست‌ها در جهان است که به جرات می‌توانم بگویم یک سوم از این کاتالیست‌ها را شرکت باسف تامین می‌کند.

مدیر بازرگانی بخش خاورمیانه شرکت باسف با اشاره به اینکه باید در تولید کاتالیست‌ها نوآوری ایجاد کرد گفت: باسف 3 هزار پروژه در جهان دارد و حدود 2 میلیارد یورو برای تحقیقات و نوآوری در سال گذشته هزینه کرد تا بتواند کاتالیست‌های تولید خود را به روز کند.

وی با اشاره به اینکه ما با مشتریان خود از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های ایران در ارتباط هستیم، گفت: می‌دانیم برای نفت خام سنگین نیز چه نوع کاتالیست‌هایی باید استفاده کرد و برای آن نیز راه‌ حل‌هایی داریم به همین منظور آماده به روز کردن پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های ایران هستیم.

کد خبر : ۳۲۴۹۳۳