خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت خبر داد:

آغاز مذاکرات طرح های جدید ال.ان.جی از سال 2018

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: دو قرارداد صادرات گاز به عراق و پاکستان نهایی شده و قرار است در آینده نزدیک آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز در کارگروه کاربری گاز طبیعی اتحادیه جهانی گاز با تشریح وضعیت صنعت گاز کشور به ظرفیت پالایش 260 میلیارد متر مکعب گاز اشاره و اظهار داشت: 36 هزار کیلومتر خط اصلی انتقال گاز و 273 هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز در کشور احداث شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه سهم گاز در سبد انرژی کشور در حال حاضر 60 درصد است، افزود: تاکنون به یک هزار شهر و 18 هزار و 500 روستا گازرسانی شده و حدود 22 میلیون مشترک گاز طبیعی در بخش خانگی وجود دارد.

وی افزود: ظرفیت پالایش گاز کشور در حال افزایش است به طوری که تا سال 2017 به 330 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: هم اکنون ایران از کشور ترکمنستان گاز وارد و به کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان صادر می کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه دو قرارداد صادرات گاز به عراق و پاکستان نهایی شده و قرار است در آینده نزدیک آغاز شود، خاطرنشان کرد: مذاکراتی با کشورهای هند، عمان، کویت برای آغاز صادرات و همچنین گفت وگوهایی نیز با ترکیه و عراق برای اجرای فاز دوم صادرات در حال انجام است.

وی ادامه داد: مذاکراتی نیز برای راه اندازی طرح های جدید ال.ان.جی انجام شده که پیش بینی می شود تا سال 2018 آغاز شود.

عراقی با بیان اینکه ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان است، گفت: ایران چهارمین تولیدکننده و چهارمین مصرف کننده گاز نیز به شمار می رود.

وی ادامه داد: در سال 2014 ایران با تولید 173 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی پس از آمریکا، روسیه و قطر در جایگاه چهارم قرار گرفته بود.

کد خبر : ۳۲۴۸۵۱