خبرگزاری کار ایران

حجم کل تجارت کشاورزی میان ایران و هلند بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار است

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حجم تجاری و تراز تجاری میان دو کشور باید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و هلند، هومن فتحی مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حجم تجاری و تراز تجاری میان دو کشور ایران و هلند باید افزایش یابد.

فتحی با تاکید بر اینکه  تجارت محصولات کشاورزی میان ایران و هلند به رغم مسایل ناشی از تحریم در سال‌های اخیر، بالا بوده است، گفت: در سال ۹۳ حجم کل تجارت کشاورزی میان دو کشور بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: در سایه گسترش همکاری‌های دو جانبه میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو کشور، هلندی‌ها درک بهتری از تولیدات ایران پیدا کنند.

فتحی افزود: در عین حال بر تبادل تکنولوژی و انتقال عناصری که موجب افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی می‌شود، تاکید و تصریح کرد: بخش خصوصی ایران و هلند با سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های مشترک در زمینه ارتقای بهره‌وری، نقش بسیار مهمی می‌توانند ایفا کنند.

همچنین«لوک هرمانس» رئیس گروه فعالان اقتصادی، کشاورزی و باغبانی هلند در این نشست بیان داشت:  این نشست فرصت خوبی برای ارتقای سطح همکاری های کشاروزی بین ایران و هلند است.

وی افزود:  در این نشست، اولویت‌های همکاری‌های کشاورزی که مدنظر فعالان اقتصادی ایران است، بررسی می‌شود.

رئیس گروه فعالان اقتصادی، کشاورزی و باغبانی هلند تاکید کرد: کشور هلند به لحاظ مساحت کوچک و دارای ۱۷ میلیون نفر جمعیت است اما پس از آمریکا، دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان هستیم به طوری که از ۴۰۰ میلیارد یورو صاردات هلند ۲۰ درصد آن به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

هرمانس افزود: مرزهای هلند به روی تجارت محصولات کشاوری باز است و ما همواره بر نوآوری تاکید داریم، زیرا در غیر این صورت دیگر کشورها از ما پیشی می‌گیرند.

در این نشست، فعالان بخش خصوصی ایران ضمن مذاکره رودرو با همتایان هلندی خود، در مورد سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال بذور و ارقام جدید به ویژه بذر کلزا، سویا، ذرت و انتقال فن آوری گلخانه ها ابراز تمایل کردند.

همچنین فعالان اقتصادی هلند نیز آمادگی خود را در زمینه همکاری نزدیک برای افزایش بهره‌وری در تولیدات کشاورزی ایران و مبادلات محصولات میان دو کشور اعلام داشند.

کد خبر : ۳۲۴۷۵۹