خبرگزاری کار ایران

علی طیب نیا:

نیاز به 750 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال داریم

طیب نیا با بیان اینکه برون گرایی بدون درون زایی یک اقتصاد، منجر به آسیب پذیری آن می شود، گفت: درون زایی و برون گرایی مکمل هم هستند که یکی ثبات و خود اتکایی و دیگری رشد کارایی و بهره وری می آفریند.

 

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی طیب نیا طی سخنانی در همایش "استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران" اقتصاد مقاومتی را مجموعه ای از سیاست های اقتصادی و اجتماعی خواند که همه برنامه ریزی ها باید بر آن مبتنی باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصادی محکم، انعطاف پذیر و آسیب ناپذیر در برابر تکانه ها، بحران ها و نوسانات بین المللی است، گفت: در چنین اقتصادی تولید و رشد باید از درون کشور شروع شود.

طیب نیا با تاکید بر دو ویژگی "درون زایی" و "برون گرایی" به عنوان شاخصه های اصلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: درون زایی به معنی بهره وری و بهره برداری بیشتر از ظرفیت ها و فرصت های درونی اقتصاد است، به این معنی که عوامل اصلی ثبات و رشد اقتصادی باید منشاء داخلی داشته باشد.

وی در تعریف برون گرایی گفت: برون گرایی یعنی هوشمندی و برخورداری از توانمندی لازم برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت های موجود در فضای بین المللی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد، برون گرایی یعنی ما توانمندی آن را داشته باشیم که منابع بالقوه را شناسایی و آن را تبدیل به منابع بالفعل کنیم.

طیب نیا با بیان اینکه برون گرایی بدون درون زایی یک اقتصاد، منجر به آسیب پذیری آن می شود، گفت: درون زایی و برون گرایی مکمل هم هستند که یکی ثبات و خود اتکایی و دیگری رشد کارایی و بهره وری می آفریند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در سال های گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه علیه اقتصاد کشورمان، در برخی مناسبات ایران با اقتصاد جهانی گسست ایجاد شد و برای نمونه، در حوزه فروش نفت، بیمه و فعالیت های بانکی محدودیت های زیادی برای ما اعمال شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه "خوشبختانه امروز در شرایطی قرار داریم که تحریم های ظالمانه در حال برداشته شدن است"، تاکید کرد: در دوران پسا تحریم نیز بی تدبیری می تواند خسارت بار باشد که یکی از تهدید های استراتژیک در این شرایط، همانا تبدیل شدن مجدد ایران به بازار کالاهای وارداتی مصرفی خارجی است.

طیب نیا افزود: آنچه ما از برون گرایی اقتصاد مقاومتی می فهمیم، استفاده از ظرفیت های موجود در اقتصاد بین الملل برای تحکیم اقتصاد داخلی است.

وی تصریح کرد: تجربه 50 سال اخیر نشان داد، بین رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی و توسعه صادرات ارتباط مستقیم وجود دارد، بنابراین اگر می خواهیم به رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه ششم توسعه دست یابیم، باید منابع لازم را تجهیز کنیم.

طیب نیا افزود: برای این منظور نیاز به 750 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال داریم که بخشی از آن از طریق صندوق توسعه ملی، سیستم بانکی و بودجه کشور و باقیمانده باید از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی تامین شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سیاست های اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ویژه ای دارد، اظهار داشت: امیدواریم با تبعیت از رهنمود های مقام معظم رهبری و فراهم سازی زمینه برای دستیابی به رشد اقتصادی مستمر، پایدار، برون گرا و انعطاف پذیر، بستر لازم را به برای کاهش فقر و بیکاری و افزایش رفاه جامعه فراهم کنیم.

کد خبر : ۳۲۲۴۳۶