خبرگزاری کار ایران

علی دینی ترکمانی در گفت وگو با ایلنا:

خروجی مثبت همایش‌ها مستلزم اصلاح نظام حکمرانی کشور است

دینی ترکمانی گفت: همه می‌دانیم که فساد زیاد است و در این زمینه کنفرانس نیز برگذارشده و مستند می‌شود اما راهکار این است که سیستم نظارتی قوی عمل کند.

علی دینی ترکمانی کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به اینکه چرا برگذاری همایش‌ها خروجی لازم را نداشته و به اهداف اولیه تعریف شده خود دست پیدا نمی‌کنند، گفت: همایش‌ها یک آسیب‌شناسی است برای اینکه بفهمیم که اقتصاد ایران چه موقعیتی دارد و چه باید کرد و اینکه اقتصاد چه موقعیتی دارد مردم با گوشت و پوست و استخوان لمس می‌کنند و این قضیه در همایش‌ها مستند می‌شود.

وی تصریح کرد: در این همایش‌ها رشد پارامترهایی مثل تورم و بیکاری بررسی و راهکار هم ارائه می‌شود اما ارائه راهکار به این معنا نیست که در عرصه عمل هم عملیاتی شود برای عملیاتی شدن باید دید راهکار‌ها تا چه حد قابلیت عملیاتی شدن را دارد و مکانیسم‌هایی که کمک می‌کند که عملیاتی شود چیست.

دینی ترکمانی افزود: البته مکانیسم‌ها و سازکارهای درونی در اقتصاد ایران وجود ندارد سازوکار‌ها بیشتر در جهت ضد آن چیزی عمل می‌کند که در برنامه‌ها و همایش‌ها تاکید می‌شود.

وی اظهار داشت: مثلا همه می‌دانیم که فساد زیاد است و در این زمینه کنفرانس نیز برگذارشده و مستند می‌شود اما راهکار این است که سیستم نظارتی قوی عمل کند.

 این کار‌شناس در ادامه خاطرنشان کرد: سیستم نظارتی زمانی می‌تواند قوی عمل کند که مشکل تو در توی نهادی رفع شود یعنی مراکز قدرت مثل کشورهای دیگر باشد یعنی اگر در تعداد مراکز قدرت در یک کشور و نظام اقتصاد سیاسی و کلاسیک دنیا تغییراتی حاصل شود و افزایش یابد وضعیتی پیش می‌آید که عملا راهکارهایی که در همایش‌ها مدنظر است قابلیت دنبال کردن ندارد.

وی دلیل اجرایی نشدن اهداف همایش‌ها را نظام حکمرانی کشور دانست و افزود: اگر نظام حکمرانی کشور اصلاح نشود بحث‌هایی که در همایش‌ها وجود دارد کارساز نخواهد بود.

کد خبر : ۳۲۲۱۳۴