خبرگزاری کار ایران

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران:

تحمیل هزینه های اجتماعی 18 هزار میلیاردی تصادفات رانندگی به اقتصاد

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران گفت: خوشبختانه از آمار 27 هزار نفری کشته‌شده‌های سوانح رانندگی در سال 84 امروز به تعداد 16 هزار نفری رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فریبرز واحدی در مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی با بیان اینکه خوشبختانه آمار قربانیان سوانح جاده‌ای و رانندگی رو به کاهش است گفت: هر چند وضعیت رو به بهبود است اما مطلوب ما نیست.

وی با اشاره به رشد انفجاری تعداد وسایل نقلیه و خودرو در سال 84 گفت: در سال 84 رشد انفجاری سه برابری خودرو را تجربه کردیم اما متاسفانه امکانات و زیرساخت‌ها متناسب با آن ارتقا پیدا نکرد و همچنین در حوزه اعمال قوانین هم نتوانستیم رشد داشته باشیم.

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران ادامه داد: خوشبختانه از آمار 27 هزار نفری کشته‌شده‌های سوانح رانندگی در سال 84 امروز به تعداد 16 هزار نفری رسیده‌ایم.

واحدی با اشاره به هزینه‌های اجتماعی سوانح رانندگی گفت: سوانح رانندگی هزینه‌های 18 هزار میلیارد تومانی را به طور سالانه به اقتصاد ما تحمیل می‌کند که معادل 6.3 DGP را شامل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر 25 درصد بودجه سلامت کشور در بخش هزینه‌های سوانح رانندگی و 30 درصد تخت‌های بیمارستانی هم در اختیار مصدومان سوانح قرار می‌گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه خانواده‌های زیادی در گیر سوانح رانندگی هستند گفت: روزانه 800 نفر در جریان سوانح رانندگی مصدوم می‌شوند که 100 نفر آن به صورت دائم معلول می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل نهاد راهبردی ایمنی با حضور همه دستگاه‌ها گفت: تدوین سند علمی نهاد راهبردی ایمنی یکی از درخواست‌های وزیر راه وشهرسازی است که با حضور همه دستگاه‌های درگیر و مرتبط تشکیل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به رتبه ایران در میزان سوانح رانندگی گفت: در حال حاضر ایران رتبه پنجاه و هشتم را در بین کشورها داریم. در شاخص تعداد کشته‌ها از ده هزار وسیله نقلیه به 6.1 رسیده‌ایم. همچنین در شاخص صدهزار نفر جمعیت از عدد 40 کشته در سال 84 به عدد 21 رسیده‌ایم.

کد خبر : ۳۲۱۹۱۸