خبرگزاری کار ایران

در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان‌غربی مطرح شد؛

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه

در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان‌غربی، استاندار و اعضای این شورا بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه تاکید کردند.

به‌گزارش ایلنا، ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور استاندار آذربایجان غربی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاون برنامه‌ریزی استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و شماری از مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی و دبیر شورا طی سخنانی ضمن اشاره به اهمیت کنترل چاه‌های غیرمجاز بر لزوم ارائه راهکار مناسب جهت قطع کود و نهاده‌های کشاورزی دارندگان چاه‌های غیرمجازی که دارای حقابه از سایر منابع آبی هستند، تاکید کرد.

"کیومرث دانشجو" در خصوص تغییر الگوی کشت اراضی کشاورزی به کشت محصولات کم آب‌بر خواستار مساحی اراضی فعلی و تعیین نوع کاربری زراعی آنها شد تا بر اساس الگوی کشت فعلی میزان آب مصرفی و منبع تأمین آب (سطحی و یا زیرزمینی) تعیین و پس از اصلاح الگوی کشت و ارزیابی سالانه میزان تاثیر اصلاح الگوی کشت در کاهش مصرف آب برآورد شود.

در ادامه استاندار آذربایجان غربی با بیان لزوم همکاری دستگاه‌های مسئول برای جبران کسری آب افزود: جلوگیری از برداشت غیرمجاز و فرهنگ‌سازی در زمینه‌هایی همچون تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب از ضرورت‌های این مسیر است.

"قربانعلی سعادت" با اشاره به طرح‌ها و اقدامات در حال انجام برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: خوشبختانه مردم استان در طول یک سالی که از اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد، اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک کرده و در راستای اجرای برنامه‌های احیا، همکاری بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد: در همین خصوص، در هفته دولت امسال، با مشارکت شماری از باغداران، 1357 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مجهز به سامانه آبیاری نوین شد که این امر نشانگر رغبت و استقبال کشاورزان از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه است.

لزوم توجه به مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، برخورد با چاه‌های غیرمجاز، استفاده از کنتورهای هوشمند در چاه‌های آب از اهم موضوعات طرح شده در این جلسه بود.

کد خبر : ۳۲۱۵۹۰