خبرگزاری کار ایران

افزایش حجم صادرات گاز ایران به عراق تا روزانه ٦٥ میلیون مترمکعب

جمهوری اسلامی ایران براساس قراردادی که امروز امضا کرد، روزانه ٤٠ تا ٦٥ میلیون مترمکعب گاز به عراق (بغداد و بصره) صادر می کند.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین امضای قرارداد صادرات گاز به بصره گفت: ارسال گاز به این منطقه تا یک سال و نیم آینده با اجرای خطوط لوله و تاسیسات جدید آغاز می شود.

حمیدرضا عراقی افزود: مدت زمان این قرارداد ٦ ساله است و طی سه مرحله اجرا می شود.

وی با بیان این که، این قرارداد با ارسال روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز در فاز نخست آغاز می شود، اعلام کرد: بر اساس قرارداد، روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز در فصول سرد و ٣٥ میلیون مترمکعب نیز در فصول گرم به منطقه بصره ارسال می شود.

معاون وزیر نفت با بیان این که تامین گاز منطقه بصره از طریق خط ششم سراسری و در پنج مرحله انجام می شود، یادآور شد: در ٦ ماه نخست اجرایی شدن قرارداد، روزانه هفت میلیون مترمکعب، ١٢ ماه پس از مرحله نخست، ١٤ تا ١٨ میلیون مترمکعب و در نهایت حجم صادرات گاز به مرز ٢٠ تا ٣٥ میلیون مترمکعب می رسد.

وی اظهار کرد: هم اکنون سرمایه گذار پروژه اجرای خط لوله انتخاب و مقدمات مطالعات طرح نیز انجام شده و در ماههای آینده اجرای خطوط و تاسیسات آغاز می شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: برای صادرات گاز به بصره، یک انشعاب ٤٨ اینچ از خط ششم سراسری در منطقه اهواز گرفته می شود و این خط در مسیر خرمشهر امتداد خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره قیمت گاز صادراتی به عراق گفت: قیمت قراردادهای صادرات گاز کاملا محرمانه بوده و مبتنی بر قیمت نفت و فرآورده های نفتی در منطقه مورد نظر است.

به گفته عراقی، صادرات گاز به عراق منجر به افزایش روابط تجاری دوطرف می شود.

کد خبر : ۳۲۱۲۰۹