خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کشاورزی و روستایی خبر داد:

هیأتی از صربستان به منظور همکاری و مشارکت در تولید بذر وارد ایران خواهد شد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کشاورزی و روستایی گفت: برای خودکفایی بذر به ویژه تولید بذور گندم، جو،‌ذرت، یونجه و آفتابگردان شرکت تولید و تجارت بذر تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید وحیدرضا ابطحی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کشاورزی و روستایی در نشست خبری گفت: شرکت تولید و تجارت بذر ایران با مشارکت محققان داخل ایرانی و صربستانی به زودی پروژه‌ای را آغاز خواهند کرد و در راستای این پروژه به زودی هیأتی در صربستان به منظور همکاری و مشارکت در تولید بذر وارد ایران خواهد شد تا پژوهشگاه بذر با مشارکت اتحادیه مرکزی تعاونیهای تولید کشاورزی تشکیل شود.

ابطحی تاکید کرد: شرکت تولید و تجارت بذر ایران با مشارکت محققان داخل ایرانی و صربستانی به زودی پروژه‌ای را آغاز خواهند کرد و در راستای این پروژه به زودی هیأتی در صربستان به منظور همکاری و مشارکت در تولید بذر وارد ایران خواهد شد تا پژوهشگاه بذر با مشارکت اتحادیه مرکزی تعاونیهای تولید کشاورزی تشکیل شود.در کنار آن شبکه تولید، تأمین و توزیع بذر به منظور برداشت گام‌های جدی در حوزه خودکفایی بذر گام خواهد برداشت.

وی افزود:  همچنین سال گذشته اتحادیه تعاونی‌های تولید کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید و توزیع مورد نیاز مردم اقدامات خوبی انجام داد که این مطلب نشان‌دهنده نقش اتحادیه‌های تولید به عنوان بازوهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در بدنه کشور است.

ابطحی به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر که در سال 84 پایه‌گذاری شد، اشاره کرد و افزود: شرکت‌های تولیدی توانستند با ایجاد انگیزه در کشاورزان و مشارکت عشایر را در صندوق افزایش داده و با پوشش حمایتی بیشتر اقدامات مؤثری برای بهبود شرایط بیمه‌ای کشاورزان انجام و تعریف کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کشاورزی تصریح کرد: قانون تعاونی کردن تولید در سال گذشته تصویب و آیین‌نامه آن تدوین شده که قانون مذکور نقش مؤثری در بخش کشاورزی ایفا خواهد کرد که مهم‌ترین آن استفاده از ظرفیت قانونی شرکت‌های تولیدی برای توزیع یارانه‌ها متناسب با دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی است.

در ادامه این نشست نادر علیزاده مدیرعامل دفتر نظام بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی نیز از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های کشاورزی برای توسعه محصولات گلخانه‌ای خبر داد و گفت:‌بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های کشاورزی منعقد شده تولید محصولات سبزی و صیفی در گلخانه‌ها و در فضای بسته به منظور مدیریت آب و استفاده بهینه از منابع آبی صورت خواهد گرفت.

علیزاده تصریح کرد: توسعه محصولات گلخانه‌ای توسعه کشاورزی را به دنبال خواهد داشت و طی تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت‌های کشاورزی منعقد شده کشت محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی در تراکنش متناسب و بر اساس الگوی کشت در کشور اجرایی می‌شود.

مدیرعامل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی بدر ادامه به سرشماری کشاورزی سال 93 اشاره کرد و گفت: در مقایسه با سرشماری کشاورزی سال 82 اراضی زیر کشت از 17 میلیون و 600 هزار هکتار به 16 میلیون و 400 هزار هکتار رسیده و بنابراین اراضی زیر کشت کشاورزی یک میلیون و 200 هزار هکتار کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سرانه زمین کشاورزی از 5 میلیون و 800 هزار هکتار به 4 میلیون و 900 هزار هکتار در سرشماری سال 93 رسیده است، بیان داشت: در سرشماری سال 82 مساحت زمین‌های زراعی 15 میلیون و 200 هزار هکتار بوده که این رقم در سرشماری کشاورزی سال 93 به 14 میلیون و 650 هزار هکتار کاهش یافته و به عبارتی یک میلیون و 540 هزار هکتار زمین‌ زراعی کاهش یافته است.

علیزاده تصریح کرد: در عوض زمین باغی رو به افزایش است، به طوری که در سرشماری اراضی سال 82 اراضی باغی یک میلیون و 648 هزار هکتار بوده که این رقم به یک میلیون 704 هزار هکتار افزایش یافته است.

مدیرعامل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی تصریح کرد: افزایش اراضی باغی نشان می‌دهد که کشاورزان به دلیل مسائل اقتصادی به سمت باغداری روی آورده‌اند.

وی همچنین بیان داشت: تعداد بهره‌برداران از 4 میلیون و 300 هزار نفر در سرشماری کشاورزی سال 82 به 4 میلیون و 43 هزار نفر در سرشماری کشاورزی سال 93 رسیده و این رقم به معنای کاهش 257 هزار نفری بهره‌برداران کشاورزی است.

علیزاده بیان داشت: روند خرد شدن اراضی کشاورزی نیز طی این سال‌های گذشته افزایش یافته و اراضی کمتر از دو هزار هکتار در سال 82 از 50 درصد به 52.3 در سرشماری سال 83 رسیده است.

کد خبر : ۳۲۰۱۴۵